Wiadomości

Rozporządzenie MS zmieniające rozporządzenie w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej - prokjekt

Opublikowany: sie 31, 23:12

Projekt wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 148, poz. 1564 oraz z 2005 r. Nr 11, poz. 83).

Przewiduje on nowe stawki maksymalnego wynagrodzenia notariuszy. Projektowane zmiany mają na celu rozszerzenie dostępności obywateli do usług notarialnych. Taką konieczność wymusza zwiększający się rozwój gospodarczy kraju, idący za tym rozwój firm, malejąca inflacja oraz ciągle rosnące zapotrzebowanie na usługi notarialne, np. w dziedzinie budownictwa i obrotu nieruchomościami. Zgodnie z treścią art. 73 § 2 k.c. jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę szczególną, czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna. Taką formą szczególną jest forma aktu notarialnego. Szereg niezwykle istotnych dla obywateli czynności prawnych musi być, pod rygorem nieważności, dokonywana w formie aktu notarialnego np. przeniesienie własności nieruchomości (art. 158 k.c.), umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 157 § 2 k.s.h.). Oznacza to, że w szeregu istotnych dla obywateli sytuacji, jeżeli chcą oni zawrzeć prawnie skuteczną umowę, to muszą skorzystać z usług notariusza. Mając zatem na uwadze ogólny poziom zamożności społeczeństwa, nie można zgodzić się z dotychczasową wysokością maksymalnych stawek opłat za czynności notarialne. Przykładowo, przy kupnie odrębnej własności lokalu o wartości 350 000 zł, według obecnie obowiązującej taksy notarialnej maksymalna stawka wyniesie 2 460 zł, według proponowanej taksy stawka ta wyniesie 1 225 zł. Obniżenie dla obywateli wysokości opłat za czynności notarialne dokonane w trybie zmiany rozporządzenia w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej jest konieczne, gdyż zwiększenie liczby osób wykonywających zawód notariusza (1609 w 2004 r., 1700 w 2005 r. i 1763 na dzień 31 lipca 2006 r.) nie spowodowało, na zasadach wolnego rynku, obniżenia pobieranych przez notariuszy od obywateli opłat za czynności notarialne. Przeciwnie, pobieranie przez poszczególnych notariuszy opłat za czynności notarialne w wysokości niższej niż stawka maksymalna, traktowane jest przez środowisko notariuszy jako nieuczciwa konkurencja.

Obniżenie maksymalnych starek taksy notarialnej stanowić będzie jeden z elementów przyspieszenie tempa rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Zapowiadane zmiany w tym kierunku muszą prowadzić do obniżania kosztów związanych z zakupem mieszkania przez obywateli. Istotne jest bowiem to, że wraz z rozwojem systemu bankowego w Polsce coraz większa liczba osób (zwłaszcza młodych) decyduje się na zakup własnego mieszkania. Nie są to jednak osoby dysponujące znacznymi środkami finansowymi.

Obniżenie zatem opłat związanych z nabyciem mieszkania (koszt: umowy sprzedaży, ustanowienia hipoteki itd.) ułatwi zaspokojenie jednej z podstawowych potrzeb obywateli jaką jest potrzeba posiadania własnego mieszkania.

Zmniejszenie kosztów związanych z założeniem i rozwojem działalności gospodarczej (np. zawieranie umów spółek kapitałowych, podwyższenie kapitału zakładowego), prowadzić będzie do zwiększenia tempa rozwoju gospodarczego. W konsekwencji rozwój gospodarczy i rozwój rynku obrotu nieruchomościami powodował będzie zwiększenie zapotrzebowania na usługi notariuszy, które będą bardziej dostępne dla obywateli.

Taka zmiana będzie w konsekwencji prowadziła do stopniowego zwiększania dochodów notariuszy i zminimalizowania strat związanych ze zmniejszeniem wysokości maksymalnej stawki opłaty notarialnej.

Dodać należy, że zmiana wysokości maksymalnej stawki taksy notarialnej związane jest z polityką stałego i systematycznego zmniejszania obciążeń finansowych obywateli. Przykładem tej polityki jest zmniejszenie kosztów sądowych w sprawach cywilnych poprzez zmniejszenie opłaty stosunkowej z dotychczasowej wysokości od 8 do 5% do jednej stawki w wysokości 5.

Szczegółowe zmiany dotyczą niżej opisanych rozwiązań.
I tak, proponowana zmiana określa nowe brzmienie § 3, który zdecydowanie obniża maksymalne stawki za czynności notarialne. Jest to obniżenie wysokości maksymalnej stawki taksy notarialnej średnio o 50 proc..

W projekcie wprowadzono zmianę brzmienia przepisów § 5 oraz § 9 ust. 2 w celu właściwej ich interpretacji. Dotychczasowa bowiem treść tych unormowań (“za sporządzenie aktu notarialnego stosuje się maksymalną stawkę” i “za sporządzenie protokołu dokumentującego podwyższenie kapitału zakładowego spółki stosuje się maksymalną stawkę”) sugerowała, iż za sporządzenie tych czynności notarialnych notariuszowi należy się wynagrodzenie w wysokości stawki maksymalnej.

Zaproponowano również nowe brzmienie § 13 pkt l, gdzie za poświadczenie własnoręczności podpisu oraz odcisku palca wprowadzono stawkę wynoszącą 20 zł, bez zróżnicowania na sumę pieniężną.

Nadto zmieniono § 15 cytowanego rozporządzenia, w którym jest mowa o sporządzeniu protestu, w ust. 1 pkt l podniesiono wartość kwoty ulegającej zaprotestowaniu, a w pkt 2 zmniejszono wartość procentową z 2% do 0,5%, co w konsekwencji jest korzystniejsze dla klienta.

Wprowadzone zmiany nie zagrażają kondycji finansowej notariatu a stawki są wystarczające, zważywszy na szczególny charakter usług notarialnych (sprowadzają się one do jednorazowego świadczenia usługi).

W 2005 roku w Polsce funkcjonowało 1700 ( stan na dzień 31 lipca 2006 r. wynosi 1 763) notariuszy, dokonali oni w sumie 5 255 987 czynności notarialnych, w tym sporządzili 1 305 719 aktów notarialnych. Oznacza to, że przeciętnie jeden statystyczny notariusz dokonał miesięcznie 309,2 czynności notarialnych, w tym sporządził miesięcznie średnio 64,1 aktów notarialnych. Podany wskaźnik wykonywanych czynności notarialnych potwierdza, że ich ilość w pełni zabezpieczy godziwe wynagrodzenie notariuszy.

Przyjmując średni dochód notariusza z tytułu sporządzenia aktu notarialnego na 2 000 zł i średni dochód za dokonanie innych czynności na 50 zł przyjąć należy, że średni miesięczny przychód notariusza wynosi ok. 135 000 zł (60×2000 zł + 300×50 zł). Koszt utrzymania kancelarii (lokal, dwóch pracowników) – ok. 15 000 zł, podatki – ok. 27 000 zł, inne opłaty – 3 000 zł. Zatem łączny średni koszt prowadzenia kancelarii szacuje się maksimum na ok. 45 000 zł. Miesięczny zysk notariusza wynosi zatem ok. 90 000 zł. Przy zmniejszeniu maksymalnej stawki taksy notarialnej o połowę łączny szacunkowy przychód notariusza wyniósłby ok. 67 500 zł. Przy tych samych kosztach utrzymania kancelarii czysty zysk notariusza wyniesie ok. 22 500 zł. Zważywszy, że liczba ta stanowi czterokrotność uposażenia netto sędziego sądu okręgowego, to uznać należy, iż zmniejszenie wysokości maksymalnej stawki taksy notarialnej nie spowoduje zjawiska nieopłacalności prowadzenia kancelarii notarialnej i odchodzenia od wykonywania zawodu notariusza. Opisane wyżej dane liczbowe są jedynie danymi szacunkowymi. Wynika to jednak z faktu, że samorząd notarialny nie udostępnia Ministrowi Sprawiedliwości szczegółowych danych dotyczących wysokości przychodów i kosztów ich uzyskania.

Proponowana nowelizacja przybliży także stawki notarialne do stawek za innego rodzaju usługi prawnicze.

W pozostałym zakresie rozporządzenie nie wprowadza zmian i odwołuje się do obowiązujących oraz sprawdzonych w praktyce rozwiązań.

(frag. uzasadnienia projektu)

Źródło: www.ms.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości