Wiadomości

Czy członek korpusu służby cywilnej może podejmować dodatkowe zatrudnienie oraz czy może łączyć zatrudnienie z mandatem radnego?

Opublikowany: sie 17, 00:41

Zgodnie z art. 2 ustawy o służbie cywilnej korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych w:

  • Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
  • urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządowej,
  • urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,
  • Rządowym Centrum Studiów Strategicznych,
  • komendach, inspektoratach i innych jednostkach, organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
  • Korpus służby cywilnej tworzą także wojewódzcy, powiatowi i graniczni lekarze weterynarii oraz ich zastępcy.

Zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej członek korpusu służby cywilnej nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez zgody dyrektora generalnego urzędu. Zakaz ten dotyczy jedynie świadczenia pracy na podstawie stosunku pracy. Natomiast wykonywanie przez pracownika służby cywilnej dodatkowej pracy na podstawie umów cywilnoprawnych czy prowadzenie działalności gospodarczej nie jest zatrudnieniem w rozumieniu ww. przepisów, a zatem nie wymaga zgody dyrektora generalnego urzędu. Przedmiot tych umów i wykonywanie na ich podstawie czynności nie mogą być jednak sprzeczne z obowiązkami członków korpusu służby cywilnej wynikającymi z ustawy, ani podważać zaufania do służby cywilnej. Inaczej przedstawia się sytuacja urzędnika służby cywilnej, który, zgodnie z ustępem drugim tego artykułu, ma obowiązek uzyskiwania takiej zgody w przypadku podejmowania zajęć zarobkowych.

Należy pamiętać ponadto, że również ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679 ze zm.) wprowadza pewne ograniczenia dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej przez członków korpusu służby cywilnej.

Zgodnie z art. 69 ust 6 ustawy o służbie cywilnej zakaz łączenia pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego obejmuje jedynie urzędników służby cywilnej.

Wskazany przepis nie przewiduje natomiast ograniczenia możliwości łączenia pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego przez pracownika służby cywilnej, z tym że w ramach wykonywania swoich obowiązków wynikających z mandatu, radny będący pracownikiem służby cywilnej musi przestrzegać obowiązującego go – z mocy art. 69 ust. 2 ustawy – zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych.

Źródło: www.usc.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości