Wiadomości

Zmiany w prawie oświatowym dotyczące systemu oceniania jakości edukacji - założenia

Opublikowany: lut 6, 06:31

Regionalny Ośrodek Jakości Edukacji (ROJE), odpowiedzialny za prowadzenie nadzoru pedagogicznego, będzie utworzony w każdym województwie. Pozostałe zadania obecnych kuratoriów oświaty – poza nadzorem pedagogicznym – przejmą, wraz z pracownikami, urzędy wojewódzkie. Inspektorzy jakości edukacji pracując tylko w szkołach, a nie za biurkiem w urzędzie, będą badać wyłącznie jakość pracy placówek edukacyjnych w wielu obszarach według wystandaryzowanych kryteriów, jednolitych dla wszystkich szkół. Wyniki egzaminów będzie można sprawdzić bliżej niż dotychczas.

Celem zmian jest poprawa jakości kształcenia w polskich szkołach poprzez zmiany w nadzorze pedagogicznym. Zasadnicza zmiana polega na tym, że ewaluację i kontrolę zewnętrzną w szkołach i placówkach, nad którymi nadzór pedagogiczny sprawuje obecnie kurator oświaty, będą prowadzić jednostki zajmujące się profesjonalnym badaniem jakości pracy szkół, które powstaną na bazie zasobów kadrowych i lokalowych obecnych centralnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz kuratoriów oświaty.

Wizytatorzy, jako nowocześni inspektorzy jakości edukacji, wyposażeni w laptopy, będą pracować wyłącznie w nadzorowanych szkołach, a przygotowywane przez nich raporty o pracy szkół będą dostępne publicznie na platformie internetowej.

Efektem pracy nowego nadzoru pedagogicznego będą ujednolicone w całym kraju informacje o ocenie pracy szkół, dostępne dla dyrektorów placówek i rodziców; będą one także narzędziem pomocnym w prowadzeniu polityki oświatowej na poziomie samorządu, regionu i kraju.

Proponowane rozwiązania, zgodnie z sugestią Rządowego Centrum Legislacji, zawarte będą w przygotowywanej obecnie zmianie ustawy o systemie oświaty, a nie – jak projektowano pierwotnie – w osobnej ustawie o systemie oceniania jakości edukacji. Dzięki temu w jednej ustawie zostaną opisane zarówno nowy system oceniania jakości pracy szkół jak i nowy system ich wspomagania.

Zadania kuratora oświaty będą nadal realizowane. Te wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego przejmą Regionalne Ośrodki Jakości Edukacji (na czele z Regionalnym Inspektorem Jakości Edukacji), które mieścić się będą w każdym województwie. Pozostałe zadanie wykonywane będą przez urzędy wojewódzkie.

Proponowane zmiany są wynikiem prowadzonych konsultacji. W dyskusji akceptowano konieczność zbudowania profesjonalnych instytucji, wyspecjalizowanych w ocenianiu jakości pracy szkół połączonych z systemem egzaminów zewnętrznych. Zwrócono jednak uwagę, że sieć tych instytucji powinna być spójna z podziałem administracyjnym kraju.

Ważne jest, aby regionalne ośrodki jakości edukacji (ROJE) były niezależnymi instytucjami (jak obecnie okręgowe komisje egzaminacyjne), których zadaniem będzie ustalanie i udostępnianie opinii publicznej rzetelnej informacji na temat pracy szkół.

Proponowane zmiany będą korzystne dla rodziców i uczniów. Oprócz udostępnienia rzetelnej, niezależnej informacji o pracy szkół, nastąpi zbliżenie systemu egzaminacyjnego do mieszkańców – nie trzeba będzie jeździć (np. po wgląd do prac maturalnych) do miast, w których do tej pory były okręgowe komisje egzaminacyjne, ponieważ prace będą udostępniane w każdym województwie w siedzibie Regionalnego Inspektora Jakości Edukacji.

Szczegóły zmian

Centralna Komisja Egzaminacyjna zostanie przekształcona w Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji (KOJE). Jego zadaniem będzie przygotowanie i organizacja systemu egzaminów zewnętrznych oraz nadzoru pedagogicznego. Swoje zadania KOJE będzie wykonywać przy pomocy podległych mu 16 Regionalnych Ośrodków Jakości Edukacji. Osiem z nich powstanie na bazie istniejących obecnie okręgowych komisji egzaminacyjnych z włączonymi w ich struktury pracownikami kuratoriów oświaty i będzie pełnić wiodącą rolę w przygotowywaniu i organizacji egzaminów zewnętrznych. Pozostałe ROJE powstaną na bazie kuratoriów oświaty. Regionalni Inspektorzy Jakości Edukacji będą mieli zastępców odpowiedzialnych za organizację na terenie swojego województwa (we współpracy z innymi ROJE) systemu egzaminów zewnętrznych oraz zastępców odpowiedzialnych za koordynowanie zadań nadzoru pedagogicznego. W zależności od liczby szkół w danym regionie powołanych będzie od jednego do trzech zastępców odpowiedzialnych za nadzór pedagogiczny na terenie poszczególnych części województwa. Miejscem ich pracy będą wybrane placówki delegatur lub oddziałów zamiejscowych obecnych kuratoriów oświaty. Taki sposób wprowadzenia zmiany daje gwarancję stabilności systemu egzaminów zewnętrznych i jednocześnie pozwoli na sprawne zorganizowanie nadzoru pedagogicznego według nowych zasad.

Przewidywane jest też powstanie Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, który będzie, w imieniu Ministra Edukacji Narodowej, organem prowadzącym szkoły służące edukacji Polaków za granicą oraz będzie sprawował nad nimi nadzór pedagogiczny.

Źródło: www.men.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości