Wiadomości

Zmiana ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Opublikowany: cze 20, 13:00

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Projekt nowelizacji ustawy zakłada, że status uchodźcy będzie podstawową formą ochrony dla osób przebywających na terytorium Polski, które zwrócą się do odpowiednich władz o jej udzielenie. Cudzoziemcowi nadaje się status uchodźcy, jeżeli na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem w kraju pochodzenia z powodu rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do określonej grupy społecznej nie może lub nie chce korzystać z ochrony tego kraju.
Każdy wniosek cudzoziemca o udzielenie ochrony będzie traktowany jak wniosek o nadanie statusu uchodźcy. Jeżeli w toku postępowania okaże się, że osoba nie spełnia warunków umożliwiających przyznanie statusu uchodźcy, będą brane pod uwagę okoliczności umożliwiające przyznanie jej ochrony uzupełniającej, a gdy i one nie będą wystarczające – cudzoziemiec może uzyskać zgodę na pobyt tolerowany.

Będą istnieć dwa wyjątki od zasady, że każdy wniosek o udzielenie ochrony traktowany jest podobnie jak wniosek o nadanie statusu uchodźcy. Pierwszy z nich to prośba o udzielenie azylu. Azyl przyznaje się, gdy istnieją uzasadnione okoliczności ochrony cudzoziemca lub gdy przemawia za tym ważny interes Rzeczypospolitej Polskiej. Drugi – dotyczy okoliczności wydania przez sąd lub ministra sprawiedliwości decyzji o niedopuszczalności wydania cudzoziemca.

Najważniejszą zmianą jest uzupełnienie katalogu ochrony udzielanej cudzoziemcowi w Polsce o tzw. ochronę uzupełniającą. Ochrona ta będzie przysługiwać osobie, która nie spełnia warunków do otrzymania statusu uchodźcy, ale w przypadku powrotu do kraju pochodzenia, może być narażona na rzeczywiste ryzyko, np. orzeczenie kary śmierci lub jej wykonanie, tortury i nieludzkie traktowanie. Osoby podlegające ochronie uzupełniającej będą miały analogiczne uprawnienia do tych, jakie dotychczas przysługiwały cudzoziemcom posiadającym zgodę na pobyt tolerowany, czyli prawo do świadczeń rodzinnych i do pomocy społecznej.

Nieprzerwane przebywanie cudzoziemca w Polsce przez 7 lat (na podstawie ochrony uzupełniającej) będzie wystarczającą przesłanką do udzielenia zezwolenia na jego osiedlenie się w Polsce.

Uzupełniono zakres danych o cudzoziemcu, które mogą być przetwarzane w postępowaniach i rejestrach, o informację dotyczącą “wizerunku twarzy”. Będzie to miało istotne znaczenie dla właściwej identyfikacji osoby oraz dla postępowań, w wyniku których będą wydawane dokumenty potwierdzające tożsamość cudzoziemca.

Nowym rozwiązaniem jest przepis, na podstawie którego możliwe będzie wydanie odmiennych decyzji w sprawie cudzoziemca i jego najbliższych. Dotychczas, jeżeli wydano negatywną decyzję w sprawie nadania statusu uchodźcy obejmowała ona nie tylko zainteresowanego, ale i członków jego rodziny. Sytuacja prawna wnioskującego o status determinowała sytuację jego krewnych. Zgodnie z nowym prawem możliwe będzie wydanie dwu różnych decyzji.

Doprecyzowano również sytuację prawną dziecka, które zostało urodzone po wszczęciu postępowania o nadanie rodzicowi statusu uchodźcy. Przyjęto zasadę, że materiał dowodowy zebrany w toku postępowania będzie podstawą do podjęcia identycznej decyzji wobec wnioskodawcy, jak i w stosunku do całej jego rodziny. Wnioskujący o nadanie statusu uchodźcy może złożyć wniosek w imieniu małżonka pozostającego na jego utrzymaniu (konieczna jest jego zgoda wyrażona na piśmie) oraz dzieci.

W projektowanej ustawie określono, że osobne tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca będzie wydawane wnioskodawcy oraz małżonkowi, w imieniu którego wnioskujący złożył wniosek. Dzieci będą wpisywane do zaświadczeń wydanych rodzicom.

Zmiany dotyczą również małoletnich bez opieki ubiegających się o status uchodźcy. Na podstawie decyzji wydanej przez sąd, będą oni umieszczani wyłącznie w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych, a nie jak dotąd w ośrodku dla cudzoziemców pod kontrolą wyznaczonego opiekuna. Przewidziano również szczególny tryb postępowania wobec cudzoziemców, którzy w kraju pochodzenia byli poddawani przemocy albo są osobami niepełnosprawnymi. W ich przypadku będzie zastosowany tryb szczególny. Decyzję w tej sprawie podejmie szef Urzędu ds. Cudzoziemców, zarządzając skierowanie na badania psychologiczne lub lekarskie.

Cudzoziemiec przebywający w ośrodku dla uchodźców może zostać zatrzymany, jeżeli jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu, zdrowiu i życiu innych osób przebywających w ośrodku. Osoba ta zostanie umieszczona w ośrodku strzeżonym lub w areszcie w celu wydalenia.

Źródło: www.kprm.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości