Wiadomości

Zmiana Prawa telekomunikacyjnego

Opublikowany: lip 3, 11:54

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie Prawa telekomunikacyjnego

Rada Ministrów, na posiedzeniu 3 lipca br., przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw ma przede wszystkim na celu:

1) usprawnienie niektórych mechanizmów i instytucji, w tym pełniejsze dostosowanie przepisów ustawy do prawa Unii Europejskiej,
2) wprowadzenie nowych regulacji prokonsumenckich,
3) usprawnienie mechanizmów regulacyjnych jakimi posługuje się Prezes UKE.

Zdecydowana większość przepisów powstała z inicjatywy oraz przy udziale Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który jako regulator rynku telekomunikacyjnego jest też adresatem znacznej części tych przepisów.

Szczegółowy zakres zmian w ustawie Prawo telekomunikacyjne

1) usprawnienie niektórych mechanizmów i instytucji, w tym pełniejsze dostosowanie przepisów ustawy do prawa Unii Europejskiej:

  • zmiana definicji abonenta, która obejmować będzie podmioty, które posiadają umowę w dowolnej formie, a nie tylko pisemnej; zmiana ta pociąga za sobą cały szereg zmian w ustawie;
  • uregulowanie kwestii świadczenia usług telekomunikacyjnych w Polsce przez zagranicznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
  • sprawy dotyczące zmiany kategorii użytkowników częstotliwości na „wojskowych”, „cywilnych” i „rządowych” oraz koordynacji częstotliwości pomiędzy tymi użytkownikami,
  • ujednolicenie nomenklatury związanej z rozpowszechnianiem i rozprowadzaniem programów w technologii analogowej i cyfrowej,
  • dostosowanie siatki pojęciowej stosowanej w ustawie Prawo telekomunikacyjnej i ustawach kompetencyjnych precyzujących zadania organów posiadających uprawnienia do prowadzenia działań operacyjnych z wykorzystaniem telekomunikacji, a także w innych przepisach ustawowych dotyczących sytuacji szczególnych zagrożeń i powinności przedsiębiorców telekomunikacyjnych związanych z wykonywaniem obowiązków na rzecz obronności państwa,
  • implementacja nowej dyrektywy 2006/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zatrzymywania przetwarzanych danych w związku ze świadczeniem publicznych usług łączności elektronicznej oraz dostarczaniem publicznych sieci komunikacji elektronicznej, zmieniającej dyrektywę 2002/58/WE,
  • wprowadzenie przejrzystego systemu odwoławczego od wydawanych przez Prezesa UKE decyzji, co pozwoli na usprawnienie egzekucji kar pieniężnych, poprzez nadanie decyzjom je nakładającym rygoru natychmiastowej wykonalności,
  • wprowadzenie mechanizmów nakazujących regulatorowi realizowanie polityki rządu oraz Komisji europejskiej poprzez składanie sprawozdań, przekazywanie na żądanie ministra właściwego ds. łączności informacji, wprowadzenie przesłanek odwołania Prezesa UKE,
  • doprecyzowanie trybu wyboru Prezesa UKE, zgodnie z dyrektywą o ramową,

2) wprowadzenie nowych regulacji prokonsumenckich:

  • zapewnienie bardziej elastycznych metod rozstrzygania kwestii spornych zarówno pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi, jak i pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi a konsumentami,
  • zapewnienie ciągłości świadczenia usług telekomunikacyjnych w przypadku rozwiązania umowy o dostępie telekomunikacyjnym,
  • zmniejszenie ulgi zwracanej przez abonenta w przypadku rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych (ulga podlegająca zwrotowi jest pomniejszana o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania),
  • nałożenie na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązku hermetyzacji sieci; usługi zrealizowane abonentowi wskutek naruszenia integralności sieci telekomunikacyjnej nie mogą obciążać abonenta,
  • nałożenie na przedsiębiorcę obowiązku informowania o treści zmian w regulaminie i cenniku, a nie tylko o zmianach,
  • zapewnienie konsumentom monitoringu kosztów ponoszonych w związku z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych,
  • domyślne, w chwili podpisywania umowy, blokowanie połączeń na numery o podwyższonej opłacie,
  • zwiększenie wymagań w stosunku do usług o podwyższonej opłacie (np. podawanie konsumentowi kto jest dostawcą usługi, rejestr tych usług powinien obejmować informacje o dostawcy usługi),
  • zniesienie opłaty za przeniesienie przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora,
  • możliwość określenia przez Prezesa UKE maksymalnej opłaty jaka może być pobierana za przenoszenie numerów pomiędzy operatorami,
  • wydłużenie z 12 do 24 miesięcy okresu, za który abonent może żądać szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych,
  • możliwość bezpłatnego ustalenia przez abonenta limitu miesięcznych wydatków na usługi telekomunikacyjne,
  • zmiana definicji „głównej lokalizacji” poprzez dodanie, że może ona być również nieruchomością, w której przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci wymaga zgody jej właściciela, użytkownika wieczystego lub członka spółdzielni mieszkaniowej,
  • obniżenie z 36 do 4 godzin czasu przerwy w świadczeniu usługi powszechnej, za które operator nie był zobowiązany do wypłacania odszkodowania,
  • zapewnienie otrzymania przez konsumentów dwukrotnie wyższego odszkodowania za niedotrzymanie terminu zawarcia umowy o świadczenie usługi telekomunikacyjnej i terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług; podstawę do odszkodowania stanowi opłata abonamentowa, a nie rzeczywista, promocyjna opłata,

3) poprawa bezpieczeństwa użytkowników sieci telekomunikacyjnych, w szczególności sieci internetowej, a także dostawców usług telekomunikacyjnych i operatorów poprzez stworzenie skutecznych i szybkich metod zwalczania przypadków przesyłania informacji niezamówionych, tzw. „spamu”, usprawnienie mechanizmów regulacyjnych jakimi posługuje się Prezes UKE:

  • usprawnienie przepisów dotyczących sporów międzyoperatorskich w zakresie umów o dostępie telekomunikacyjnym,
  • możliwość nałożenia na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązku publikacji opłat za dostęp telekomunikacyjny,
  • prowadzenie przez Prezesa UKE centralnej bazy numerów przeniesionych,
  • pakiet zmian dotyczących świadczenia usługi powszechnej, w tym:
  • zmiana kryterium wyboru przedsiębiorcy wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej tak. aby tym kryterium był m.in. najniższy koszt netto świadczenia usługi powszechnej, a nie jak do tej pory koszt jej świadczenia,
  • określenie, że koszt netto świadczenia usługi powszechnej nie może być wyższy od zadeklarowanego w ofercie konkursowej,
  • umożliwienie Prezesowi UKE nakładania obowiązków stosowania ujednoliconych taryf,
  • rozszerzenie uprawnień Prezesa UKE w zakresie regulacji regulaminów i wzorów umów dla usługi powszechnej,
  • ujednolicenie podejścia obliczania kosztów netto usługi powszechnej zgodnie z przepisami dyrektywy oraz weryfikacji tych kosztów,
  • doprecyzowanie kwestii związanych z telewizją cyfrową i pojęciem multipleksu,
  • zmiany doprecyzowujące korzystanie z urządzeń radiowych oraz wydawanie pozwoleń radiowych,
  • rozszerzenie uprawnień Prezesa UKE w zakresie żądania informacji od przedsiębiorców telekomunikacyjnych, niezbędnych do wykonywania przez niego działalności regulacyjnej, głównie w zakresie analiz rynku telekomunikacyjnego,
  • zmiana procedury analizy rynków telekomunikacyjnych, zapewniające możliwość skutecznego odwołania się od rozstrzygnięcia w przedmiocie wyznaczenia i zdefiniowania rynku właściwego,
  • uporządkowanie i doprecyzowanie kompetencji Prezesa UKE w zakresie wypełniania przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązku kalkulacji kosztów oraz ustalania opłat z tytułu świadczenia dostępu telekomunikacyjnego,
  • doprecyzowanie przepisów w zakresie prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i opisu kalkulacji kosztów przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego,
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących regulacji rynku detalicznego,
  • uprawnienia Prezesa UKE do zgłaszania sprzeciwu nie tylko do cennika i regulaminu, ale także do wzoru umowy,
  • usprawnienie i doprecyzowanie przepisów dotyczących pobierania opłat za wykorzystanie częstotliwości radiowych,
  • doprecyzowanie trybu wszczynania przez Prezesa UKE postępowań kontrolnych i pokontrolnych,
  • doprecyzowanie, iż Prezes UKE, jako organ egzekucyjny w zakresie administracyjnej egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym wykonuje czynności egzekucyjne na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • doprecyzowanie systemu kar zmierzające do skutecznego egzekwowania obowiązków przewidzianych w prawie telekomunikacyjnym, a także nakładanych przez Prezesa UKE w drodze decyzji, co umożliwi również zapewnienie wysokiego poziomu ochrony praw użytkowników usług telekomunikacyjnych.

Źródło: www.mt.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości