Wiadomości
Zmiana Prawa telekomunikacyjnego
Opublikowany: lip 3, 11:54
Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie Prawa telekomunikacyjnego
Rada Ministrów, na posiedzeniu 3 lipca br., przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw ma przede wszystkim na celu:
1) usprawnienie niektórych mechanizmów i instytucji, w tym pełniejsze dostosowanie przepisów ustawy do prawa Unii Europejskiej,
2) wprowadzenie nowych regulacji prokonsumenckich,
3) usprawnienie mechanizmów regulacyjnych jakimi posługuje się Prezes UKE.
Zdecydowana większość przepisów powstała z inicjatywy oraz przy udziale Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który jako regulator rynku telekomunikacyjnego jest też adresatem znacznej części tych przepisów.
Szczegółowy zakres zmian w ustawie Prawo telekomunikacyjne
1) usprawnienie niektórych mechanizmów i instytucji, w tym pełniejsze dostosowanie przepisów ustawy do prawa Unii Europejskiej:
- zmiana definicji abonenta, która obejmować będzie podmioty, które posiadają umowę w dowolnej formie, a nie tylko pisemnej; zmiana ta pociąga za sobą cały szereg zmian w ustawie;
- uregulowanie kwestii świadczenia usług telekomunikacyjnych w Polsce przez zagranicznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
- sprawy dotyczące zmiany kategorii użytkowników częstotliwości na „wojskowych”, „cywilnych” i „rządowych” oraz koordynacji częstotliwości pomiędzy tymi użytkownikami,
- ujednolicenie nomenklatury związanej z rozpowszechnianiem i rozprowadzaniem programów w technologii analogowej i cyfrowej,
- dostosowanie siatki pojęciowej stosowanej w ustawie Prawo telekomunikacyjnej i ustawach kompetencyjnych precyzujących zadania organów posiadających uprawnienia do prowadzenia działań operacyjnych z wykorzystaniem telekomunikacji, a także w innych przepisach ustawowych dotyczących sytuacji szczególnych zagrożeń i powinności przedsiębiorców telekomunikacyjnych związanych z wykonywaniem obowiązków na rzecz obronności państwa,
- implementacja nowej dyrektywy 2006/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zatrzymywania przetwarzanych danych w związku ze świadczeniem publicznych usług łączności elektronicznej oraz dostarczaniem publicznych sieci komunikacji elektronicznej, zmieniającej dyrektywę 2002/58/WE,
- wprowadzenie przejrzystego systemu odwoławczego od wydawanych przez Prezesa UKE decyzji, co pozwoli na usprawnienie egzekucji kar pieniężnych, poprzez nadanie decyzjom je nakładającym rygoru natychmiastowej wykonalności,
- wprowadzenie mechanizmów nakazujących regulatorowi realizowanie polityki rządu oraz Komisji europejskiej poprzez składanie sprawozdań, przekazywanie na żądanie ministra właściwego ds. łączności informacji, wprowadzenie przesłanek odwołania Prezesa UKE,
- doprecyzowanie trybu wyboru Prezesa UKE, zgodnie z dyrektywą o ramową,
2) wprowadzenie nowych regulacji prokonsumenckich:
- zapewnienie bardziej elastycznych metod rozstrzygania kwestii spornych zarówno pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi, jak i pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi a konsumentami,
- zapewnienie ciągłości świadczenia usług telekomunikacyjnych w przypadku rozwiązania umowy o dostępie telekomunikacyjnym,
- zmniejszenie ulgi zwracanej przez abonenta w przypadku rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych (ulga podlegająca zwrotowi jest pomniejszana o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania),
- nałożenie na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązku hermetyzacji sieci; usługi zrealizowane abonentowi wskutek naruszenia integralności sieci telekomunikacyjnej nie mogą obciążać abonenta,
- nałożenie na przedsiębiorcę obowiązku informowania o treści zmian w regulaminie i cenniku, a nie tylko o zmianach,
- zapewnienie konsumentom monitoringu kosztów ponoszonych w związku z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych,
- domyślne, w chwili podpisywania umowy, blokowanie połączeń na numery o podwyższonej opłacie,
- zwiększenie wymagań w stosunku do usług o podwyższonej opłacie (np. podawanie konsumentowi kto jest dostawcą usługi, rejestr tych usług powinien obejmować informacje o dostawcy usługi),
- zniesienie opłaty za przeniesienie przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora,
- możliwość określenia przez Prezesa UKE maksymalnej opłaty jaka może być pobierana za przenoszenie numerów pomiędzy operatorami,
- wydłużenie z 12 do 24 miesięcy okresu, za który abonent może żądać szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych,
- możliwość bezpłatnego ustalenia przez abonenta limitu miesięcznych wydatków na usługi telekomunikacyjne,
- zmiana definicji „głównej lokalizacji” poprzez dodanie, że może ona być również nieruchomością, w której przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci wymaga zgody jej właściciela, użytkownika wieczystego lub członka spółdzielni mieszkaniowej,
- obniżenie z 36 do 4 godzin czasu przerwy w świadczeniu usługi powszechnej, za które operator nie był zobowiązany do wypłacania odszkodowania,
- zapewnienie otrzymania przez konsumentów dwukrotnie wyższego odszkodowania za niedotrzymanie terminu zawarcia umowy o świadczenie usługi telekomunikacyjnej i terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług; podstawę do odszkodowania stanowi opłata abonamentowa, a nie rzeczywista, promocyjna opłata,
3) poprawa bezpieczeństwa użytkowników sieci telekomunikacyjnych, w szczególności sieci internetowej, a także dostawców usług telekomunikacyjnych i operatorów poprzez stworzenie skutecznych i szybkich metod zwalczania przypadków przesyłania informacji niezamówionych, tzw. „spamu”, usprawnienie mechanizmów regulacyjnych jakimi posługuje się Prezes UKE:
- usprawnienie przepisów dotyczących sporów międzyoperatorskich w zakresie umów o dostępie telekomunikacyjnym,
- możliwość nałożenia na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązku publikacji opłat za dostęp telekomunikacyjny,
- prowadzenie przez Prezesa UKE centralnej bazy numerów przeniesionych,
- pakiet zmian dotyczących świadczenia usługi powszechnej, w tym:
- zmiana kryterium wyboru przedsiębiorcy wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej tak. aby tym kryterium był m.in. najniższy koszt netto świadczenia usługi powszechnej, a nie jak do tej pory koszt jej świadczenia,
- określenie, że koszt netto świadczenia usługi powszechnej nie może być wyższy od zadeklarowanego w ofercie konkursowej,
- umożliwienie Prezesowi UKE nakładania obowiązków stosowania ujednoliconych taryf,
- rozszerzenie uprawnień Prezesa UKE w zakresie regulacji regulaminów i wzorów umów dla usługi powszechnej,
- ujednolicenie podejścia obliczania kosztów netto usługi powszechnej zgodnie z przepisami dyrektywy oraz weryfikacji tych kosztów,
- doprecyzowanie kwestii związanych z telewizją cyfrową i pojęciem multipleksu,
- zmiany doprecyzowujące korzystanie z urządzeń radiowych oraz wydawanie pozwoleń radiowych,
- rozszerzenie uprawnień Prezesa UKE w zakresie żądania informacji od przedsiębiorców telekomunikacyjnych, niezbędnych do wykonywania przez niego działalności regulacyjnej, głównie w zakresie analiz rynku telekomunikacyjnego,
- zmiana procedury analizy rynków telekomunikacyjnych, zapewniające możliwość skutecznego odwołania się od rozstrzygnięcia w przedmiocie wyznaczenia i zdefiniowania rynku właściwego,
- uporządkowanie i doprecyzowanie kompetencji Prezesa UKE w zakresie wypełniania przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązku kalkulacji kosztów oraz ustalania opłat z tytułu świadczenia dostępu telekomunikacyjnego,
- doprecyzowanie przepisów w zakresie prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i opisu kalkulacji kosztów przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących regulacji rynku detalicznego,
- uprawnienia Prezesa UKE do zgłaszania sprzeciwu nie tylko do cennika i regulaminu, ale także do wzoru umowy,
- usprawnienie i doprecyzowanie przepisów dotyczących pobierania opłat za wykorzystanie częstotliwości radiowych,
- doprecyzowanie trybu wszczynania przez Prezesa UKE postępowań kontrolnych i pokontrolnych,
- doprecyzowanie, iż Prezes UKE, jako organ egzekucyjny w zakresie administracyjnej egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym wykonuje czynności egzekucyjne na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
- doprecyzowanie systemu kar zmierzające do skutecznego egzekwowania obowiązków przewidzianych w prawie telekomunikacyjnym, a także nakładanych przez Prezesa UKE w drodze decyzji, co umożliwi również zapewnienie wysokiego poziomu ochrony praw użytkowników usług telekomunikacyjnych.
Źródło: www.mt.gov.pl
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady