Wiadomości

Zasady organizacji aplikacji notarialnej zgodne z Konstytucją

Opublikowany: cze 28, 10:25

W dniu 27 czerwca 2013 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Krajowej Rady Notarialnej o zbadanie zgodności z Konstytucją art. 75 ustawy – Prawo o notariacie, a także rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie organizacji aplikacji notarialnej tak w całości, z uwagi na sposób uzgodnienia projektu rozporządzenia z samorządem zawodowym notariuszy, jak i w zakresie § 1 ust. 1, 2 i 3.

Trybunał orzekł, że:

1. Art. 75 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie jest zgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji.
2. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie organizacji aplikacji notarialnej jest zgodne z art. 75 ustawy powołanej w punkcie 1.
3. § 1 ust. 1 i 2 rozporządzenia powołanego w punkcie 2 jest zgodny z art. 65 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3, art. 31 ust. 2 zdanie drugie Konstytucji oraz z art. 75 ustawy powołanej w punkcie 1.
4. § 1 ust. 1 i 2 rozporządzenia powołanego w punkcie 2 nie jest niezgodny z art. 20 i art. 22 Konstytucji.

W pozostałym zakresie Trybunał umorzył postępowanie.

W ustnych motywach uzasadnienia podkreślono, iż nie znajdują potwierdzenia zarzuty Krajowej Rady Notarialnej dotyczące blankietowego charakteru upoważnienia ustawowego zawartego w art. 75 Prawa o notariacie, do wydania rozporządzenia w sprawie organizacji aplikacji notarialnej. Brak szczegółowych wytycznych dotyczących aktu wykonawczego w przywołanym przepisie jest, bowiem kompensowany przez regulacje innych przepisów ustawy, określających materialne wytyczne, co do kierunku regulacji zawartych
w rozporządzeniu.

Trybunał podzielił stanowisko Ministra Sprawiedliwości, iż procedura konsultacji projektu rozporządzenia w sprawie organizacji aplikacji notarialnej z samorządem notarialnym była zgodna z wytyczną zawartą w art. 75 Prawa o notariacie.
Wielokrotne przekazywanie Krajowej Radzie Notarialnej projektu aktu prawnego w toku prac legislacyjnych do zaopiniowania oraz umożliwienie wprowadzenia doń poprawek częściowo uwzględnionych w toku dalszych prac, w pełni wyczerpuje, bowiem wymóg „uzgodnienia” projektu rozporządzenia.

Kolejno Trybunał stwierdził, iż nałożenie na notariusza obowiązku objęcia patronatem aplikanta notarialnego (§ 1 rozporządzenia) mieści się w zakresie konstytucyjnie dopuszczalnych ograniczeń wolności wykonywania zawodu, o której mowa w art. 65 ust. 1 Konstytucji. Nie ma ona, bowiem charakteru absolutnego, w szczególności, w odniesieniu do osób wykonujących funkcje publiczne, do których zaliczają się notariusze.

Rozporządzenie nie kreuje przy tym w sposób samoistny obowiązku przyjęcia aplikanta na szkolenie. Przepisy § 1 są ściśle związane z treścią art. 73 i 35 pkt 3, a także z art. 71 ust. 5 Prawa o notariacie. Powierzają one radzie izby notarialnej kompetencje i obowiązki w zakresie organizacji i prowadzenia aplikacji w ramach, określonego przez ustawodawcę, modelu szkolenia aplikantów na zasadzie tzw. patronatu.

Źródło: www.ms.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości