Wiadomości

W których samorządowych jednostkach organizacyjnych audyt wewnętrzny może prowadzić audytor wewnętrzny zatrudniony w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego?

Opublikowany: paź 12, 08:55

Zgodnie z art. 49 ust. 5 ustawy z dna 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), audyt wewnętrzny prowadzi się w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli ujęte w jej budżecie gromadzone środki publiczne lub wydatki i rozchody tych środków przekroczą kwotę określoną przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie określenia kwot przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 112, poz. 763).
Mając na względzie cel i rolę audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego, właściwym jest przyjęcie rozwiązania, zgodnie z którym audytor wewnętrzny zatrudniony w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego (po przekroczeniu ujętych w jej budżecie kwot „progowych”) obejmuje zakresem prowadzonego audytu wewnętrznego, oprócz urzędu jednostki samorządu terytorialnego, również te samorządowe jednostki organizacyjne, które nie przekroczyły ww. kwot progowych. Co więcej, należy stwierdzić, iż nie ma przeszkód prawnych do objęcia audytem wewnętrznym, również jednostek pomocniczych jednostki samorządu terytorialnego, które w myśl art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

Decyzja o objęciu audytem wewnętrznym tych jednostek należy do kierownika jednostki samorządu terytorialnego, jako osoby odpowiedzialnej za kontrolę finansową i audyt wewnętrzny w kierowanej przez niego jednostce i zaleca się by była zapisana w wewnętrznych aktach prawnych jednostki, np. w akcie wewnętrznym określającym uprawnienia i obowiązki audytu wewnętrznego.

W sytuacji, gdy samorządowa jednostka organizacyjna, jako jednostka sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 4 ustawy, przekroczy kwotę progową, wówczas podlega obowiązkowi prowadzenia audytu wewnętrznego, a tym samym ma obowiązek zatrudnienia audytora wewnętrznego w jednostce. W takim przypadku jednostka ta nie będzie objęta audytem wewnętrznym prowadzonym przez audytora wewnętrznego zatrudnionego w jednostce samorządu terytorialnego.

Odstępstwo od powyższej zasady przewiduje art. 51 ust. 12 ustawy, zgodnie z którym w jednostkach sektora finansów publicznych audyt wewnętrzny może prowadzić audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce nadrzędnej lub nadzorującej.
Zatem, jeśli kierownik jednostki nadrzędnej lub nadzorującej (kierownik urzędu jednostki samorządu terytorialnego) i kierownik jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego wyrażą obopólną zgodę na skorzystanie z uprawnienia przysługującego im na podstawie art. 51 ust. 12 ustawy, wówczas audytor wewnętrzny zatrudniony w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego obejmuje zakresem prowadzonego audytu wewnętrznego również daną jednostkę organizacyjną. Porozumienie się kierowników zainteresowanych jednostek w powyższej sprawie wymagane jest zatem jedynie w sytuacji, gdy jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego przekroczy kwotę progową, a kierownik tej jednostki wyraża wolę prowadzenia w niej audytu wewnętrznego przez audytora zatrudnionego w jednostce nadrzędnej lub nadzorującej.

Powyższe ma zastosowanie do wszystkich samorządowych jednostek organizacyjnych wymienionych w art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy, tj.: jednostki organizacyjne niżej wymienione, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego:
a) jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,
b) samorządowe fundusze celowe,
c) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
d) samorządowe instytucje kultury,
e) inne samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

Źródło: www.mf.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości