Wiadomości
Ustawa o zarządzaniu kryzysowym
Opublikowany: kwi 6, 10:16
W Polsce utworzony zostanie system zarządzania kryzysowego. Będzie on działał w sytuacji zagrożeń, które wymagają szczególnych działań ze strony administracji publicznej. Sejm przyjął ustawę 16 marca br. Dalsze prace prowadzone będą w Senacie.
Sytuacja kryzysowa rozumiana jest jako stan narastającej niepewności i napięcia społecznego, stwarzający zagrożenie dla integralności terytorialnej, życia, zdrowia, mienia, strategicznej infrastruktury, dziedzictwa kulturowego czy środowiska. Dotyczy to również zdarzeń o charakterze terrorystycznym. Chodzi jednak o taki stopień zagrożenia, który nie wymaga wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych (stanu wojennego, stanu wyjątkowego lub stanu klęski żywiołowej).
Aby zapewnić skuteczną koordynację systemu, powołany zostanie Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego. W jego skład wejdą: prezes Rady Ministrów, ministrowie odpowiadający za najważniejsze dziedziny życia społecznego i gospodarczego oraz m.in. szefowie służb specjalnych . Zespół przejmie dotychczasowe zadania Rządowego Zespołu Koordynacji Zespołowej i Zespołu do Spraw Kryzysowych. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, premier będzie mógł wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych.
Nowe prawo określa zadania administracji rządowej i samorządowej dotyczące zarządzania kryzysowego. Na szczeblu centralnym utworzone zostanie Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, podlegające premierowi. Będzie monitorowało potencjalne zagrożenia, uruchamiało procedury związane z zarządzaniem kryzysowym oraz zajmowało się planowaniem cywilnym. Centrum ma także współpracować ze strukturami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej.
Na szczeblu samorządowym przewiduje powołanie wojewódzkich, powiatowych i gminnych zespołów zarządzania kryzysowego. Zastąpią one obecne zespoły funkcjonujące w oparciu o przepisy ustawy o klęsce żywiołowej z 18 kwietnia 2002 r. Przy wojewodach, starostach, wójtach, burmistrzach oraz prezydentach miast tworzone będą centra zarządzania kryzysowego. Mają one pełnić całodobowe dyżury oraz współdziałać z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze i humanitarne. Jeżeli w sytuacji kryzysowej użycie sił i środków okaże się niewystarczające, minister obrony narodowej, na wniosek wojewody, może przekazać do jego dyspozycji pododdziały lub oddziały sił zbrojnych.
W budżetach poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego tworzone będą rezerwy celowe przeznaczone na zarządzanie kryzysowe.
Źródło: www.kprm.gov.pl
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady