Wiadomości

Ustawa o ratyfikacji umowy o ustanowieniu przestrzeni powietrznej z Litwą uchwalona przez Sejm

Opublikowany: lip 3, 19:34

21 czerwca br. Sejm uchwalił ustawę o ratyfikacji umowy o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Polską i Litwą. Umowa została podpisana 17 lipca 2012 r. w Wilnie.

Umowa jest elementem budowania porozumienia ogólnoeuropejskiego w sprawie wspólnego budowania jednolitego nieba, ma usprawnić komunikację lotniczą – powiedział obecny w Sejmie Podsekretarz Stanu w MTBiGM Maciej Jankowski. Podczas posiedzenia sejmowych Komisji Infrastruktury i Spraw Zagranicznych Wiceminister Maciej Jankowski tłumaczył, że podpisana umowa nie oznacza oddania Litwinom kontroli nad naszą przestrzenią powietrzną.

Tworzenie funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB-ów), w tym także Bałtyckiego rozpoczęło się już w roku 2004 i niemal od samego początku zarysował się podział na dziewięć inicjatyw wspólnego zarządzania przestrzenią powietrzną. W przypadku naszego regionu pierwsze porozumienia w sprawie rozpoczęcia prac zmierzających do ustanowienia Bałtyckiego FAB zawarte zostały między instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej oraz między władzami lotnictwa cywilnego Polski i Litwy w latach 2004-2005. Prace zostały zintensyfikowane w roku 2010, co zaowocowało podpisaniem umowy międzynarodowej w tej sprawie.

Zobowiązanie do tworzenia FAB-ów przez kraje członkowskie UE jest zawarte w przepisach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (ang. Single European Sky – SES) – czyli kompleksowej reformy systemu zarządzania przestrzenią powietrzną w całej Europie. Główny cel tworzenia bloków przestrzeni powietrznej to maksymalizacja pojemności i wydajności sieci zarządzania ruchem lotniczym w całej Europie, skrócenie długości tras lotniczych i zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Poza tworzeniem FAB-ów, przepisy SES obejmują także aspekty harmonizacji prawa, technologiczne oraz instytucjonalne.

Oprócz inicjatywy Bałtyckiego FAB realizowanych jest 8 innych tego typu projektów w Europie: Danube FAB (Bułgaria, Rumunia), FAB Central Europe (Austria, Bośnia i Hercegowina, Republika Czeska, Chorwacja, Węgry, Słowenia, Słowacja), FAB Europe Central (Belgia, Szwajcaria, Niemcy, Francja, Holandia, Luksemburg), Blue MED (Cypr, Grecja, Włochy, Malta, natomiast Albania, Egipt, Tunezja są członkami stowarzyszonymi, a Jordania i Liban obserwatorami), NEFAB (Estonia, Finlandia, Islandia, Łotwa, Norwegia), DK-SE FAB (Dania i Szwecja), UK-IE FAB (Wielka Brytania i Irlandia), South West FAB (Portugalia i Hiszpania).

Źródło: www.transport.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości