Wiadomości

Usługi wodociągowo-kanalizacyjne pod lupą

Opublikowany: cze 3, 08:38

Zakład wstrzymał Ci dostawy wody? Arbitralnie nalicza karne opłaty? Grozi odcięciem przyłącza? Sprawdź, czy Twoja umowa nie zawiera klauzul niezgodnych z prawem

Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków określa te usługi jako zadania własne gminy. Ich świadczenie odbywa się na podstawie pisemnej umowy zawartej między zakładem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą. Rozliczanie następuje w oparciu o taryfę opłat określoną przez przedsiębiorstwo i zatwierdzoną przez gminę w drodze uchwały.

Od kilku miesięcy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada zasady dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. Po przeanalizowaniu wzorców umownych stosowanych przez zakłady z woj. mazowieckiego, UOKiK zakwestionował szereg postanowień niekorzystnych dla odbiorców indywidualnych.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła klauzula zobowiązująca klientów do uregulowania rachunku w ciągu 14 dni od daty jego wystawienia pod rygorem odcięcia wody w trybie natychmiastowym. Tymczasem zgodnie z obowiązującym prawem odcięcie może nastąpić wyłącznie w określonych przypadkach, między innymi gdy: przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne wykonano nielegalnie, odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia, stwierdzono celowe uszkodzenie lub pominięcie urządzenia pomiarowego.

UOKiK zakwestionował również sposób ustalania należności za pobraną ilość wody w przypadku kradzieży lub zawinionego przez odbiorcę uszkodzenia wodomierza określając ją na maksymalnym możliwym poziomie (niezależnie od poniesionej przez zakład szkody) a także praktyki polegające na ograniczaniu prawa konsumentów do uzyskania upustu w przypadku obniżenia jakości oferowanych usług.

Zarzuty Urzędu dotyczą ponadto wyłączania odpowiedzialności odszkodowawczej przedsiębiorców za zawinione przez nich wstrzymanie dostaw wody spowodowane jej brakiem w ujęciu, przerwami w zasilaniu energetycznym czy też konserwacją urządzeń.

W trakcie badania UOKiK stwierdził też, że przedsiębiorcy nie dołączają do umów z konsumentami obowiązujących taryf, pomijają zapisy o sposobie i terminach rozliczeń, nie dookreślają warunków usuwania awarii, nie informują o obowiązku okazania podczas kontroli pisemnego upoważnienia czy legitymacji służbowej.

W związku z powyższymi wątpliwościami Urzędu wszczęto (w różnym zakresie) postępowania wobec następujących przedsiębiorców:

  • Zakład Wodociągów, Kanalizacji i Oczyszczalni Ścieków „WOD-KAN” z Mławy,
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Ostrołęki,
  • Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Siedlec,
  • Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z Raciąża.

Jeżeli zarzuty Urzędu potwierdzą się, wobec wyżej wymienionych przedsiębiorców zostaną wyciągnięte konsekwencje przewidziane stosownymi przepisami prawa.

Źródło: www.uokik.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości