Wiadomości

Uczniowie do lektur, koniec z czytaniem bryków

Opublikowany: lip 29, 02:00

Projekt nowej podstawy programowej w tym kanon lektur to gwarancja, że szkoła ma nauczyć a nie tylko nauczać. Pięć obowiązkowych lektur w gimnazjum to nie żart, tylko obowiązek ucznia, żeby te lektury przeczytać a nauczyciela, żeby ucznia o nich nauczyć – mówił podczas konferencji prasowej w MEN wiceminister Zbigniew Marciniak.

W czwartek, 17 lipca obyła się w Ministerstwie Edukacji Narodowej konferencja, której tematem była lista lektur zawarta w nowym projekcie podstawy programowej. W konferencji poza wiceministrem Zbigniewem Marciniakiem wzięli też udział eksperci przygotowujący projekt prof. Sławomir Jacek Żurek, kierownik Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz dr. Krzysztof Biedrzycki z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Głos, jako niezależny ekspert, zabrał też prof. Krzysztof Mrowcewicz z Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

Nowa podstawa ma umożliwić tworzenie programów autorskich, ale też ustala to, co będzie wymagane od ucznia na danym etapie kształcenia. – Jeżeli uczeń ma w ciągu roku przeczytać pięć książek to musi je przeczytać. I tu nie ma żartów. – zapowiedział minister Marciniak.

Według prof. Sławomira Żurka, który kierował zespołem przygotowującym projekt podstawy dotyczący części humanistycznej, w tym kanonu lektur, uczeń powinien mieć umiejętność interpretacji i analizy pism kultury. – Kanon lektur ma zilustrować to co zawiera podstawa programowa i opisuje dokładnie to co polonista powinien zrobić i czego od ucznia wymagać. – tłumaczył prof. Żurek.

Wszystkie wymagania w zaproponowanym projekcie mają taki układ, który ugruntowuje umiejętności na kolejnych etapach nauczania. – Idea polega na tym, aby polonista w szkole ponadgimnazjalnej zaufał poloniście na poziomie gimnazjalnym poprzez jasny zapis prawny, który będzie pokazywał, czego polonista na wcześniejszym etapie nauczył – dodał.

Prof. Sławomir Żurek i wiceminister Zbigniew Marciniak zwracali uwagę, że w preambule dokumentu zapisano wagę języka polskiego w całym procesie nauczania. Język polski jest najważniejszym przedmiotem. Jest to podstawa która ugruntowuje kolejne działania dziecka w procesie edukacji. Nauczyciele innych przedmiotów też będą mieli obowiązek kształtowania umiejętności posługiwania się mową ojczystą. podkreślał prof. S Zurek.

Według innego ze współtwórców kanonu dr Krzysztofa Biedrzyckiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego zaproponowane lektury są dostosowane do kolejnych etapów nauczania. W szkole podstawowej pojawią się lektury przyjazne i łatwe w czytaniu. W gimnazjum będą wprowadzone stopniowo ambitniejsze pozycje. W szkole ponadgimnazjalnej pojawią się już arcydzieła literatury. – Im niższy szczebel szkoły tym większą swobodę doboru lektur będzie miał polonista. Bo na niższym poziomie uczymy umiejętności a na wyższym wiedzy. – tłumaczył dr K. Biedrzycki.

Dr K. Biedrzycki zauważył też, że czytanie tekstów literacki w częściach nie jest niczym nowym. – Z naszej strony nie ma tutaj rewolucji. Praktyka czytania w częściach była obecna w dotychczasowej podstawie i jest obecna także we wszystkich krajach Europy Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych – powiedział.

Obecny w czasie konferencji, niezależny ekspert nie biorący udziału w pracach nad projektem prof. Krzysztof Mrowcewicz zauważył, że nie jest możliwe stworzenie kanonu lektur, który wszystkim będzie odpowiadał.

- Mnie ten projekt przekonał właśnie z tego względu, że da się go wyegzekwować. Teraz żyjemy w fałszywym świecie, w którym lektur jest niby więcej, ale 80 proc. uczniów i tak ich nie czyta, ich wiedza pochodzi ze skrótów i bryków – podkreślał prof. Mrowcewicz.

Według prof. K. Mrowcewicza zmniejszenie liczby lektur, pozwoli zyskać czas na ich omawianie i w ten sposób podwyższy się poziom ich znajomości.

Projekt stworzonej przez 100 osobowy zespól ekspertów nowej podstawy programowej, w tym kanon lektur został po raz pierwszy zaprezentowany przez MEN w połowie kwietnia br. Od tego czasu do połowy czerwca był poddawany konsultacjom społecznym, m.in. odbyły się spotkania ze środowiskami oświatowymi w każdym województwie. Ministerstwo zbierało też uwagi poprzez stronę internetową.

Nowy projekt, już po konsultacjach ministerstwo przedstawiło 11 lipca br. Projekt podstawy wraz z kanonem lektur jest dostępny na stronie MEN www.reformaprogramowa.men.gov.pl.

Źródło:www.prawoity.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości