Wiadomości

Uchwała w sprawie aktualizacji Wieloletniego planu finansowego państwa 2011-2014

Opublikowany: kwi 6, 09:15

Zintegrowane, ponadsektorowe podejście do zagadnień społeczno-gospodarczych oraz długookresowy, ponadpokoleniowy wymiar czasowy planowania, wybiegający poza siedmioletnie ramy planistyczne UE – to najważniejsze aspekty nowego modelu zarządzania rozwojem kraju. Jego ramy tworzą „Długookresowa strategia rozwoju kraju” oraz „Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju” i „Plan zagospodarowania przestrzennego kraju”. Realizacja strategicznego celu rozwojowego będzie opierała się na trzech filarach zadaniowych: innowacyjności (modernizacji), terytorialnie zrównoważonym wzroście oraz efektywności.

Innowacyjność to przede wszystkim uruchomienie silnego potencjału umożliwiającego znaczny wzrost konkurencyjności we wszystkich działach gospodarki i innych obszarach życia społecznego. Terytorialnie zrównoważony rozwój to wyrównywanie szans w ramach polityki spójności społecznej, dający impuls do powstania potencjału konkurencyjności Polski i polskiej gospodarki. Filar efektywności to sprawne i pomocne państwo, a działania w nim przewidziane mają za cel zwiększenie jakości i dostępności usług publicznych oraz podniesienie jakości wymiaru sprawiedliwości.

Zgodnie z zaleceniami, do 2012 r. Polska musi obniżyć nadmierny deficyt. Wprowadzona w 2011 r. nowelizacja ustawy o finansach publicznych wprowadziła rozwiązania, które ograniczają wzrost wydatków sektora rządowego i samorządowego. Chodzi m.in. o wydatkową regułę dyscyplinującą, która pozwala na maksymalny ich wzrost tylko o 1 proc. w ujęciu realnym. Zmniejszeniu wydatków służy ponadto obowiązek lokowania wolnych środków na rachunku ministra finansów. Prowadzony jest również audyt wewnętrzny wydatków, którego celem jest zwiększenie efektywności i zasadności wydawania pieniędzy publicznych. Wszystkie te działania pozwolą uniknąć ryzyka przekroczenia przez dług publiczny drugiego progu ostrożnościowego (55 proc. PKB).

Zakłada się, że przyjęte w 2011 r. rozwiązania pomogą wzmocnić stronę dochodową budżetu państwa. Chodzi m.in. o dochody z tytułu: wprowadzenia kas fiskalnych dla prawników i lekarzy prywatnych, zniesienia zwrotu podatku VAT naliczonego przy zakupie samochodów służbowych i paliwa do nich, zniesienia obniżonej stawki podatku akcyzowego na biopaliwa. Do wzrostu dochodów budżetowych przyczyniają się ponadto: obniżenie zasiłku pogrzebowego, zamrożenie funduszu wynagrodzeń w sferze budżetowej oraz podwyższenie (na trzy lata) stawek VAT o 1 proc.

W najbliższych latach przewiduje się kontynuowanie działań zmierzających do upraszczania i uszczelniania systemu podatkowego. Chodzi m.in. o zapobieganie przed międzynarodowym uchylaniem się od opodatkowania, zmiany w systemie naliczania i odliczania podatku w obrocie surowcami wtórnymi, handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych czy podwyżki akcyzy na papierosy.

Należy podkreślić, że opracowana przez rząd i przewidziana do wdrożenia w 2011 r. reforma systemu emerytalnego umożliwi zmniejszenie wydatków bez negatywnego wpływu na wysokość przyszłych emerytur. W kolejnych latach wprowadzone zostaną zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczenia zdrowotnego rolników oraz nowe zasady systemu emerytalnego służb mundurowych. Rząd prowadzi intensywne prace nad wprowadzeniem dodatkowych reguł ograniczających deficyt i przyrost długu sektora jednostek samorządu terytorialnego. Planuje się również częściowe uelastycznienie wydatków na obronę narodową poprzez stworzenie funduszu obrony narodowej.

Niektóre prognozowane podstawowe wskaźniki makroekonomiczne na lata 2011-2014
PKB (dynamika) w ujęciu realnym wyniesie: w 2011 r. – 104,0, w 2012 r. – 104,0,
w 2013 r. – 103,7, w 2014 r. – 103,9;
PKB w cenach bieżących: w 2011 r. – 1 517,4 mld zł, w 2012 r. – 1 619,1 mld zł, 2013 r. – 1 719,9 mld zł, 2014 r. – 1 830,1 mld zł;
• średnioroczna inflacja: w 2011 r. – 103,5 proc., w 2012 r. – 102,8 proc., w 2013 r. – 102,5 proc., 2014 r. – 102,5 proc.;
• stopa bezrobocia: w 2011 r. – 10,9 proc., 2012 r. – 10,0 proc., 2013 r. – 9,3 proc., 2014 r. – 8,5 proc.

Ocenia się, że w latach 2011-2014, wskutek podjęcia działań mających na celu wzmocnienie dochodów budżetowych państwa, dochody te będą kształtować się następująco:
• w 2011 r. dochody ogółem wyniosą 273,1 mld zł, – dochody podatkowe – 242,7 mld zł (podatki pośrednie z VAT, akcyzy i podatku od gier – 179,7 mld zł, podatki bezpośrednie z CIT i PIT – 63,0 mld zł), – dochody niepodatkowe – 26,2 mld zł, – cło – 1,8 mld zł, – dochody z UE i inne bezzwrotne – 2,4 mld zł.
• w 2012 r. dochody ogółem wyniosą 292,7 mld zł, – dochody podatkowe – 270,8 mld zł (podatki pośrednie – 197,7 mld zł, podatki bezpośrednie z CIT I PIT – 73,1 mld zł), – dochody niepodatkowe – 18,5 mld zł, – cło – 1,7 mld zł, – dochody z UE i inne bezzwrotne – 1,7 mld zł.
• w 2013 r. dochody ogółem wyniosą 309,6 mld zł, – dochody podatkowe – 285,0 mld zł (podatki pośrednie – 203,7 mld zł, podatki bezpośrednie z CIT i PIT – 81,3 mld zł), – dochody niepodatkowe – 21,2 mld zł, – cło – 1,8 mld zł, – dochody z UE i inne bezzwrotne – 1,6 mld zł.
• w 2014 r. dochody ogółem wyniosą 323,3 mld zł, – dochody podatkowe – 297,8 mld zł (podatki pośrednie – 207,0 mld zł, podatki bezpośrednie z CIT i PIT – 90,8 mld zł), – dochody niepodatkowe – 22,0 mld zł, – cło – 1,8 mld zł, – dochody z UE i inne bezzwrotne – 1,7 mld zł.

W latach 2012-2014 wydatki budżetu państwa będą kształtowane głównie przez wcześniej określone wydatki prawnie zdeterminowane, tzw. stare wydatki sztywne. Ocenia się, że dynamika wzrostu nominalnego tych wydatków wyniesie łącznie 12,1 proc. i będzie niższa od dynamiki wzrostu nominalnego PKB (20,6 proc.). Łącznie w przyjętym okresie czasowym wydatki te wyniosą maksymalnie 1 333,7 mld zł.
• wydatki budżetowe państwa w 2011 r. wyniosą 313,3 mld zł (20,6 proc. PKB),
• w 2012 r. – 329,6 mld zł (20,4 proc. PKB),
• w 2013 r. – 339,6 mld zł (19,7 proc. PKB),
• w 2014 r. – 351,2 mld zł (19,2 proc. PKB).

Deficyt budżetu państwa będzie wynosił:
• w 2011 r. – 40,2 mld zł,
• w 2012 r. – 37,0 mld zł,
• w 2013 r. – 30,0 mld zł,
• w 2014 r. – 28,0 mld zł.

Ocenia się, że budżet środków europejskich w latach 2011-2014 będzie kształtować się następująco:
• w 2011 r. dochody wyniosą 68,6 mld zł, wydatki – 84 mld zł,
• w 2012 r. dochody wyniosą 74,1 mld zł, wydatki – 78,8 mld zł,
• w 2013 r. dochody wyniosą 67,2 mld zł, wydatki – 56,3 mld zł,
• w 2014 r. dochody wyniosą 58,9 mld zł, wydatki – 49,8 mld zł.

Przewidywane poziomy deficytów oraz potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa:
• w 2011 r. – deficyt w wysokości 40,2 mld zł, potrzeby pożyczkowe netto – 49,2 mld zł,
• w 2012 r. – deficyt 37,0 mld zł, potrzeby pożyczkowe – 51,9 mld zł,
• w 2013 r. – deficyt 30,0 mld zł, potrzeby pożyczkowe – 32,1 mld zł,
• w 2014 r. – deficyt 28,0 mld zł, potrzeby pożyczkowe – 35,1 mld zł.
Na zmniejszenie potrzeb pożyczkowych netto wpływają środki z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz środki uzyskane poprzez konsolidację finansów publicznych. Źródłem finansowania tych potrzeb są również przychody na rynku krajowym (emisja bonów
i obligacji skarbowych) i zagranicznym.

W latach 2011-2014 relacja państwowego długu publicznego do PKB będzie malała. Przyjęto następujące prognozy (uwzględniono w nich wysokość transferów do OFE):
• 2011 r. – 52,7 proc.,
• 2012 r. – 51,9 proc.,
• 2013 r. – 50,6 proc.,
• 2014 r. – 49,7 proc.
Należy zaznaczyć, że na obniżanie potrzeb pożyczkowych w kolejnych latach będą wpływać spadek deficytu budżetu państwa, przewidywana od 2013 r. nadwyżka środków europejskich oraz zmniejszenie części składki przekazywanej do OFE, przychody z prywatyzacji oraz lokowanie wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych.

Źródło: www.premier.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości