Wiadomości

Spór o czas pracy kierowców ciężarówek

Opublikowany: kwi 28, 08:34

Czy kierowcy ciężarówek pracujący na własny rachunek będą musieli przestrzegać tych samych godzin pracy, co zatrudnieni przez firmy transportowe? Czy Unia powinna ustanowić limity czasu pracy, czy raczej liczyć na samoregulację? Parlament europejski podzielił się wzdłuż politycznej osi: większość posłów centroprawicy sprzeciwia się regulacji, popierają ją natomiast deputowani lewicowi. Negocjacje trwają już od ponad roku, w środę zwieńczy je kluczowe głosowanie w parlamentarnej komisji zatrudnienia.

Polityczny spór toczy się o to, czy kierowcy ciężarówek pracujący na własny rachunek będą podlegać przepisom dotyczącym czasu pracy kierowców zatrudnianych przez firmy spedycyjne. Takie same zasady obowiązują jednych i drugich jeśli chodzi o maksymalną ilość godzin za kierownicą i minimalny czas postoju przeznaczonego na odpoczynek. Tutaj zadecydowały względy bezpieczeństwa na europejskich drogach.

Obowiązujące zasady reguluje dyrektywa UE z 2002 roku w sprawie “organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego”. Unijne prawo, które weszło w życie w 2005 roku, gwarantuje minimalne standardy ochrony pracowników transportu drogowego i stara się poprawić zdrowie i bezpieczeństwo kierowców.

Parlament ma obecnie ustalić limit godzin pracy innej niż prowadzenie pojazdu, takiej jak na przykład załadunek lub rozładunek towaru.

W maju 2009, tuż przed ubiegłorocznymi wyborami do Parlamentu Europejskiego, posłowie poprzedniej kadencji zagłosowali za ujednoliceniem przepisów dyrektywy z 2002 roku, aby takie same zasady obowiązywały obydwie kategorie kierowców. Odrzucili wówczas wniosek Komisji Europejskiej, która chciała oddzielnie potraktować kierowców niezależnych.

W czerwcu europejska lewica straciła miejsca w Parlamencie kosztem centroprawicowej grupy EPP. Gdy propozycja powróciła po wyborach pod obrady Izby, skład parlamentarnej komisji zatrudnienia odzwierciedlał już nowe preferencje polityczne Europejczyków.

We wrześniu 2009 roku, na posiedzeniu plenarnym decyzja Parlamentu poprzedniej kadencji została unieważniona jednym głosem przewagi. Stary projekt wylądował w koszu, a Komisja Europejska rozpoczęła prace nad kolejną propozycją.

Nowy projekt trafił już do Parlamentu. W środę, 28 kwietnia zagłosują nad nim posłowie z parlamentarnej komisji zatrudnienia.

Parlament podzielony

Słowacka posłanka z centroprawicowej grupy EPP, Edit Bauer odpowiada za przeprowadzenie projektu nowych przepisów przez Parlament. Deputowana popiera bardziej liberalne stanowisko Komisji Europejskiej. “Włączenie przepisów dotyczących czasu pracy na własny rachunek do dyrektywy z 2002 roku byłoby błędem. Nawet gdybyśmy byli w stanie egzekwować te zapisy, wiązałoby się to z ogromnymi kosztami”, uważa Bauer.

Przeciwnego zdanie jest Brytyjski socjalista, Stephen Hughes, który jako “sprawozdawca cień” uważnie śledzi prace nad nowelizacją dyrektywy: “jeśli nie uwzględnimy kierowców pracujących na własny rachunek, będziemy mieli system podwójnego czasu pracy, co może prowadzić do nieuczciwej konkurencji i plagi fikcyjnych kierowców pracujących na własny rachunek, ponieważ takie rozwiązanie będzie najbardziej dochodowe dla właścicieli firm (długie godziny pracy kierowców, niskie koszty i brak zobowiązań socjalnych).

Źródło: www.europarl.europa.eu

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości