Wiadomości

Rząd przyjął projekt budżetu na 2011 r. i ustawy okołobudżetowej

Opublikowany: paź 1, 08:02

Dochody budżetu państwa
Przewiduje się, że dochody wyniosą 273.300.662 tys. zł.

Główne czynniki makroekonomiczne, które będą wpływać na prognozę dochodów w 2011 r. to:

• realny wzrost PKB o 3,5 proc.,
• inflacja na poziomie 2,3 proc.,
• realny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej o 1,4 proc.,
• wzrost zatrudnienia w gospodarce o 1,9 proc.,
• wzrost spożycia ogółem w ujęciu realnym o 2,2 proc.

Na poziom dochodów wpłynie:
• tymczasowe (na 3 lata, tj. od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r.) podwyższenie stawek podatku VAT o 1 punkt procentowy. Wyjątkiem będą stawki na część towarów żywnościowych, tj. chleb, nabiał, przetwory mięsne, produkty zbożowe i soki, na które podatek VAT będzie obniżony z 7 do 5 proc.,
• wzrost stawki podatku akcyzowego na papierosy o 4 proc.

W 2011 r., w stosunku do br,. zwiększy się udział gmin we wpływach z podatku PIT.

Dochody podatkowe i niepodatkowe
Wyniosą one 270.875.648 tys. zł, czyli będą o 10,0 proc. nominalnie wyższe niż w 2010 r. Ich relacja do PKB w 2011 r. wyniesie 18,1 proc.

Dochody podatkowe wyniosą 242.670.010 tys. zł, co oznacza, że będą o 8,8 proc. nominalnie wyższe niż w 2010 r. Ich relacja do PKB w 2011 r. wyniesie 16,2 proc.
Dochody budżetu państwa z podatku VAT wyniosą 119.300.000 tys. zł, tj. o 11,2 proc. więcej niż w 2010 r.
W prognozie wpływów z podatku VAT wzięto pod uwagę:
• wzrost stawek VAT na niektóre nieprzetworzone i niskoprzetworzone artykuły spożywcze, książki i czasopisma specjalistyczne (z 3 do 5 proc. oraz z 0 do 5 proc.),
• zmiany stawek VAT (podwyższenie VAT o jeden punkt procentowy z 22 na 23 proc. i z 7 na 8 proc. oraz obniżenie VAT z 7 do 5 proc. na podstawowe produkty spożywcze),
• rozszerzenie (od 1 maja 2011 r.) obowiązku stosowania kas fiskalnych,
• ograniczenie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów z „kratką” do 60 proc. kwoty z faktury, nie więcej niż 6 tys. zł i całkowitego zakazu odliczania podatku naliczonego od paliwa wykorzystywanego do ich napędu,
• zwiększenie rocznego limitu obrotu, który uprawnia do zwolnienia z podatku VAT, z 100 tys. zł do 150 tys. zł w 2011 r.,
• zwolnienie z VAT sms-ów na cele charytatywne.

Pozostałe wpływy budżetowe, to dochody z podatków: akcyzowego – 58.700.000 tys. zł (o 4,5 proc. więcej niż w 2010 r.); od gier – 1.670.000 tys. zł (o 0,9 proc. mniej niż w 2010 r.); dochodowego od osób prawnych – 24.800.000 tys. zł (o 13,2 proc. więcej niż w 2010 r.); dochodowego od osób fizycznych – 38.200.000 tys. zł (o 6,1 proc. więcej od prognozowanego wykonania w 2010 r.).

Dochody niepodatkowe wyniosą 28.205.638 tys. zł. Będzie to o 21,6 proc. nominalnie więcej niż w 2010 r. Złożą się na nie dochody z:
• cła – 1.831.000 tys. zł,
• dywidend i wypłat z zysku – 3.590.500 tys. zł,
• wpłat z zysku NBP – 1.717.000 tys. zł,
• opłat, grzywien, odsetek i innych dochodów niepodatkowych – 18.682.583 tys. zł,
• wpłat jednostek samorządu terytorialnego – 2.384.555 tys. zł,

Jeśli chodzi o dochody ze środków UE i innych źródeł niepodlegających zwrotowi, to w 2011 r. wyniosą one 2.425.014 tys. zł.

Wydatki budżetu państwa
Prognozuje się, że wydatki wyniosą nie więcej niż 313.500.662 tys. zł. Ich poziom będzie wyższy od zaplanowanego w ustawie budżetowej na 2010 r. o 12.279.845 tys. zł, tj. o 4,1 proc. więcej. Udział wydatków w PKB w 2011 r. wyniesie 21 proc.

Przy ich konstruowaniu zastosowano tzw. tymczasową regułę wydatkową określoną w „Planie rozwoju i konsolidacji finansów 2010-2011”. Zastosowanie tej reguły jest niezbędne do zahamowania szybkiego wzrostu długu publicznego.

Najbardziej znaczącymi pozycjami w wydatkach są: subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego, koszty obsługi długu publicznego, dotacje dla FUS, wydatki na obronę narodową, dotacje dla KRUS, składki do budżetu UE i organizacji międzynarodowych.

Deficyt budżetu państwa
Założono, że deficyt budżetu państwa wyniesie nie więcej niż 40.200.000 tys. zł zł.

Ponadto:

  • deficyt budżetu środków europejskich – 15.406,8 mln zł,
  • ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania – 16.172,6 mln zł,
  • ujemne saldo prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE – 368,7 mln zł.

Prognozuje się, że oprócz ww. czynników na poziom potrzeb pożyczkowych netto będą wpływać znajdujące się w:

  • finansowaniu krajowym salda z tytułu: pożyczek udzielonych (ujemne – 3.107,0 mln zł); zarządzania płynnością sektora publicznego (dodatnie – 19.800,0 mln zł),
  • finansowaniu zagranicznym salda z tytułu: udzielonych kredytów i pożyczek (ujemne – 811,7 mln zł), udziałów w międzynarodowych instytucjach finansowych (ujemne – 127,8 mln zł), innych pozycji (dodatnie – 63,0 mln zł).

W rezultacie planowane w 2011 r. potrzeby pożyczkowe netto wyniosą 56.331,5 mln zł (w 2010 r. – 79.105,4 mln zł).

Na sfinansowanie deficytu budżetowego, deficytu budżetu środków europejskich, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania w łącznej kwocie 72.148,0 mln zł złożą się:

  • dodatnie saldo finansowania ze źródeł krajowych – 47.688,6 mln zł,
  • dodatnie saldo finansowania zagranicznego – 24.459,4 mln zł.

Rząd przedstawiając budżet państwa na 2011 r. uznał, że sytuacja ekonomiczna na świecie będzie się poprawiać, co korzystnie wpłynie na kondycję polskiej gospodarki. W tych szacunkach uwzględniono przyspieszenie inwestycji prywatnych, wzrost wynagrodzeń i popytu na pracę oraz przyspieszenie realnego tempa wzrostu spożycia w gospodarstwach domowych. Pozwala to oczekiwać zwiększonego tempa wzrostu całego popytu krajowego. Szacuje się, że w 2011 r. wzrost PKB w stosunku do poziomu z roku bieżącego będzie wyższy o 0,5 pkt. proc. i wyniesie 3,5 proc.

Przychody z prywatyzacji w 2011 r. zaplanowano na poziomie 15,0 mld zł.

Źródło: www.premier.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości