Wiadomości

Rada Ministrów przyjęła projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym

Opublikowany: lip 28, 11:57

Rada Ministrów, 19 lipca 2016 r., przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa.

Projektowana nowelizacja dostosowuje polskie prawo do europejskich przepisów dotyczących transportu kolejowego poprzez wdrożenie przepisów Dyrektywy 2012/34/UE w sprawie utworzenia jednolitego obszaru kolejowego. W związku ze zmianą znaczenia podstawowych pojęć, takich jak infrastruktura kolejowa, linia kolejowa czy bocznica kolejowa, ustawa będzie stanowić największa zmianę przepisów od 2003 roku, w którym weszła w życie ustawa o transporcie kolejowym.

Zaproponowane rozwiązania mają charakter systemowy i odnoszą się m.in. do stworzenia warunków do poprawy funkcjonowania przewoźników kolejowych, wyodrębnienia nowej grupy obiektów infrastruktury usługowej, ulepszenia obowiązujących zasad udostępniania infrastruktury kolejowej, uaktualnienia stosowanych definicji stacji pasażerskiej i dworca kolejowego, czy wzmocnienia niezależności i kompetencji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

W zakresie finansowania infrastruktury kolejowej jednym z najistotniejszych elementów nowelizacji jest zapowiedź opracowania tzw. wieloletniego programu utrzymaniowego. Program ten będzie określać zadania dla zarządców infrastruktury (np. standardy jakościowe) w okresie jego obowiązywania oraz wynikającą z tych zadań wysokość środków finansowych przewidzianych na ich realizację. Przyjęcie programu nie tylko umożliwi wywiązanie się ze zobowiązań Polski wobec UE, ale przełoży się na wymierną poprawę jakości obsługi klientów kolei, zarówno pasażerów, jak i nadawców ładunków. Skuteczna realizacja założeń programu w perspektywie kilku lat umożliwi znacznie szersze niż obecnie wykorzystanie potencjału krajowej branży budowlanej. Kooperacja ta przyniesie także korzyści całej gospodarce.

Program wpłynie na właściwe utrzymanie zmodernizowanej sieci linii kolejowych. Jednocześnie efekty inwestycji będą rozwijane. Poprawi to konkurencyjność transportu kolejowego oraz pozwoli na przygotowanie atrakcyjniejszej oferty klientom kolei. Co więcej, wdrożenie programu wieloletniego praktycznie wykluczy ryzyko wprowadzania znaczących ograniczeń prędkości czy też wyłączenia z eksploatacji linii niższego rzędu, umożliwiających dojazdy do pracy, szkoły, ośrodków zdrowia itp. mieszkańcom miejscowości oddalonych od dużych aglomeracji miejskich (tzw. Polski powiatowej). O potrzebie rozwoju „Polski powiatowej” i zmniejszaniu barier w tym zakresie wielokrotnie mówiła Premier Rządu, Beata Szydło.

Większość środków, przeznaczonych na utrzymanie infrastruktury zgodnie z programem wieloletnim, trafi bezpośrednio na rynek, wprost wpływając tym samym na rozwój wielu gałęzi gospodarki. W opinii MIB program wieloletni przyczyni się do rozwoju polskich przedsiębiorstw działających w sektorze kolejowym, zarówno wykonawców i podwykonawców robót remontowo-utrzymaniowych, producentów i dostawców elementów infrastruktury kolejowej różnych branż, a finalnie także krajowych przewoźników kolejowych oraz producentów taboru kolejowego.

Źródło: www.mib.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości