Wiadomości

Projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Opublikowany: lip 31, 12:24

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, przedłożony przez ministra gospodarki morskiej.

Projekt określa zasady zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi morskiej i portów morskich. Chodzi o ochronę życia i zdrowia osób znajdujących się na statkach, w portach lub obiektach portowych na wypadek zdarzeń kryminalnych, w tym ataków terrorystycznych. Za bezpieczeństwo w portach odpowiadać ma dyrektor urzędu morskiego, a na statkach – armator oraz administracja morska.

We wszystkich przypadkach najpierw zostaną opracowane oceny stanu ochrony. Pozwoli to dokładnie określić najważniejsze składniki majątku i infrastruktury, możliwe zagrożenia oraz słabe punkty. Wnioski zawarte w ocenie zostaną uwzględnione przy stworzeniu planu ochrony danego obiektu. Wykonanie oceny oraz planu może zostać zlecone uznanej organizacji ochrony, czyli takiej, która posiada odpowiednią wiedzę specjalistyczną w sprawach ochrony i eksploatacji statków oraz portów. Proponowane przepisy zakładają również powołanie dla każdego z wymienionych obiektów oficera ochrony, który ma bezpośrednio odpowiadać za bezpieczeństwo. Oficera ochrony na statku wyznacza armator. Odpowiada on za swoją działalność przed kapitanem.

Osoby, ich bagaż oraz ładunki będą kontrolowane zanim znajdą się na terenie portu, obiektu portowego lub na statku. Kontrola zostanie przeprowadzona przez służbę ochrony portu we współpracy z policją.

Projekt, na wzór międzynarodowych przepisów, przyjmuje trzy poziomy ochrony. Pierwszy oznacza utrzymanie odpowiednich środków ochrony na minimalnym poziomie. Drugi będzie wprowadzony w przypadku zwiększonego ryzyka zagrożenia i jest równoznaczny z podjęciem dodatkowych środków ochrony. Natomiast wyznaczenie trzeciego poziomu ochrony będzie stosowane jedynie w przypadku, gdy zaistnieją wiarygodne informacje mówiące o dużym prawdopodobieństwie bezpośredniego zagrożenia. W sytuacji, kiedy na statku będącym na polskich obszarach morskich zostanie wprowadzony trzeci poziom ochrony, stanowiący realne zagrożenie dla innych statków i infrastruktury portowej, minister obrony narodowej może wydać polecenie zatopienia lub zniszczenia statku.

Proponowane przepisy są zgodne z wymogami międzynarodowymi.

Źródło: www.kprm.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości