Wiadomości

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 – 2012

Opublikowany: wrz 27, 14:12

„Wczoraj Rada Ministrów przyjęła Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 – 2012. To program porównywalny swym znaczeniem do największych zadań przedwojennej Polski: budowy portu w Gdyni i budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego” – powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek 26 września podczas konferencji prasowej w Garwolinie. „Rząd przeznaczył 121 mld zł na budowę dróg i autostrad w latach 2008 – 2012. Średnio jest to ponad 24 mld zł rocznie. Dla porównania w tym roku, bardzo udanym dla programu inwestycji drogowych wydamy ok. 9 mld złotych. Przed nami prawdziwy boom inwestycyjny!” – dodał.

Najważniejsze inwestycje określone w Programie dotyczą budowy autostrady A-1 (do 2010 r.) oraz autostrad A-2 i A-4. Priorytetem będzie także budowa dróg ekspresowych północ-południe (S-19 i S-3) oraz inwestycje związane z organizacją EURO 2012.

„Realizacja tego programu to prawdziwe wyzwanie, szansa cywilizacyjna dla naszego kraju” – powiedział Minister J. Polaczek. „Dlatego zadanie zbudowania w Polsce nowoczesnej infrastruktury zawsze traktowałem jako zadanie państwowe, a nie partyjne. Nigdy nie pytałem, jakie poglądy polityczne mają menedżerowie, projektanci, inżynierowie, operatorzy sprzętu budowlanego, drogowcy. Ważne było zaangażowanie tych osób, ich kompetencja i pracowitość. Jako Minister wiele czasu spędziłem wśród nich na budowach, realizowanych w całym kraju. To dzięki nim Polska jest już dziś największym placem budowy w Europie” – dodał.

Program opracowano zgodnie z wymogami art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Program obejmuje zadania z zakresu rozwoju i modernizacji infrastruktury drogowej, w tym zadania ujęte w perspektywach finansowych Unii Europejskiej w latach 2004-2006 oraz w latach 2007-2013, a także zadania realizowane bez udziału środków Unii Europejskiej.

W związku z przyznaniem Polsce i Ukrainie prawa organizowania Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku opracowano program rozwoju połączeń drogowych między miastami Euro 2012 oraz połączeń transgranicznych. Działania te przedstawiono w załączniku 3 do Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2008-2012. Łączna wartość przyspieszanych zadań EURO 2012 wynosi 26 785 347 tys. zł.

Szacowane łączne nakłady na finansowanie Programu w całym okresie jego realizacji wynoszą 121 000 000 tys zł. Program określa źródła finansowania Programu w poszczególnych latach jego realizacji.

Szacuje się, iż całkowity limit wydatków budżetowych na realizację Programu wyniesie 113 270 200 tys zł., w tym 34 964 435 tys. zł. to zasilenie budżetu państwa z tytułu realizacji projektów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej (Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w poprzedniej i obecnej perspektywie finansowej). Program będzie finansowany również ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w prognozowanej wysokości 7 726 500 tys zł.

Program będzie realizowany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz drogowe spółki specjalnego przeznaczenia powołane na podstawie ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia pod nadzorem ministra właściwego do spraw transportu.

Program przewiduje, iż w latach 2008-2012 zadania w zakresie rozwoju podstawowej sieci drogowej będą koncentrować się na:

  • Stworzeniu sieci autostrad o łącznej długości ok. 1 676 km (w tym odcinki budowane w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatnego ok. 473 km);
  • Stworzeniu sieci dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 2 267 km;
  • Wzmacnianiu nośności dróg krajowych do 115 kN/oś;
  • Budowie 58 obwodnic drogowych w miejscowościach dotkniętych wysoką uciążliwością ruchu tranzytowego z zachowaniem dbałości o ochronę tych obejść przed nową zabudową;
  • Przebudowie odcinków dróg krajowych pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu, w tym uruchomienie programu „uspokojenia ruchu” na przejściach dróg przez małe miejscowości oraz na jednopoziomowych skrzyżowaniach z koleją (przejazdy);
  • Poprawie warunków przejazdu dla ruchu tranzytowego i obsługi ruchu w obszarach metropolitalnych i dużych miastach;
  • Poprawie stanu utrzymania dróg krajowych, tak by w 2013 roku 75% sieci dróg krajowych znajdowało się w stanie dobrym, a 10% w stanie dostatecznym.

Wymiernym efektem realizacji Programu powinno być wybudowanie w latach 2008 – 2012 ok. 620 km autostrad (dodatkowo powstanie ok. 473 km autostrad wybudowanych w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatnego), 1973 km dróg ekspresowych oraz 58 obwodnic miast o łącznej długości 393 km. Zostaną także wzmocnione bądź przebudowane drogi krajowe o łącznej długości 1163 km.

Priorytetami inwestycyjnymi do 2012 roku są:

  • autostrada A-1 – budowa na całej długości (Gdańsk – Toruń – Łódź – Piotrków Trybunalski – Częstochowa – Gliwice – Gorzyczki)
  • autostrada A-2 – zakończenie budowy na odcinku Świecko – Poznań – Łódź – Warszawa; odcinek Warszawa –Siedlce realizowany będzie do roku 2014
  • autostrada A-4 – zakończenie budowy na odcinku granica państwa – Jędrzychowice – Krzyżowa – Legnica – Wrocław – Opole – Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Korczowa – granica państwa
  • droga ekspresowa S-3 –budowa na odcinku Szczecin – Parnica – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Lubawka; odcinek Nowa Sól – Legnica realizowany będzie do roku 2013
  • droga ekspresowa S-5 – budowa na odcinku Nowe Marzy – Gniezno – Poznań (węzeł „Kleszczewo”)
  • droga ekspresowa S-7 – zakończenie budowy na odcinku Gdańsk – Elbląg – Olsztynek-Płońsk – Warszawa – Grójec – Białobrzegi – Jedlińsk – Jędrzejów – Kraków i na odcinku Myślenice – Lubień – Rabka.
  • droga ekspresowa S-8 – budowa odcinka Wrocław Psie Pole – Syców – Piotrków Trybunalski – Warszawa – Ostrów Mazowiecka – Zambrów – Białystok; odcinek Białystok – Augustów – Budzisko realizowany będzie do 2015 roku
  • droga ekspresowa S-17 – budowa na odcinku Warszawa (węzeł „Zakręt”) – Garwolin – Kurów – Lublin – Piaski,
  • droga ekspresowa S-19 – budowa na odcinku Stobiernia – Lutoryż – Barwinek; odcinek Białystok – Międzyrzec Podlaski – Lubartów – Kraśnik – Stobiernia realizowany będzie do roku 2014
  • droga ekspresowa S-69 – zakończenie budowy odcinka Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń.

Wydatki na zadania inwestycyjne w Programie, zaprezentowane w podziale na następujące kategorie zbiorcze prezentują się jak niżej:

  • autostrady – wydatki na kwotę 18 153,5 mln zł;
  • drogi ekspresowe – wydatki na kwotę 42 671,3 mln zł;
  • obwodnice – wydatki na kwotę 6 498,2 mln zł;
  • wzmocnienia i przebudowy – wydatki na kwotę 4 781,7 mln zł;
  • prace przygotowawcze oraz nadzory – wydatki na kwotę 8 863,2 mln zł;
  • pozostałe wydatki inwestycyjne (zakupy inwestycyjne związane z wyposażeniem biur, samochody patrolowe) na kwotę 1 634,6 mln zł;
  • rezerwa programowa oraz rezerwa na kaucje gwarancyjne i spory sądowe 20 368,5 mln zł.

W Programie ujęto pozycję „Utrzymanie dróg”, w której zaplanowano wydatki na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2008-2012 w kwocie 18 029 mln zł.

Program stanowi podstawę do wnioskowania o środki budżetowe na rok 2008 i lata kolejne.

Źródło: www.mt.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości