Wiadomości

Pościg transgraniczny

Opublikowany: gru 10, 08:39

Każde Państwo Członkowskie wstępując do strefy Schengen zobowiązane jest do określenia procedur stosowania pościgu transgraniczego w odniesieniu do wszystkich sąsiadujących państw członkowskich UE. Każde państwo określa zakres terytorialny i czasowy prowadzenia pościgu na jego terytorium. Informacje te przekazywane są na zasadzie jednostronnej deklaracji, nie podlegają one negocjacjom z państwem sąsiadującym.
Wstępując do Schengen, Polska zobowiązana jest złożyć, zgodnie z art. 41 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen deklarację odnośnie procedur stosowania pościgu transgranicznego z państwami sąsiadującymi tj. Niemcami, Czechami, Słowacją i Litwą. W związku z powyższym Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował dokument zawierający zasady, na jakich warunkach ma się odbywać pościg transgraniczny na terytorium Polski i przedłożył go do zatwierdzenia Radzie Ministrów. W dokumencie znajdują się zapisy odnośnie stosowania pościgu transgranicznego na zasadzie wzajemności, również w odniesieniu do Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Słowackiej.

Zgodnie z procedurą, po uzyskaniu zgody Rady Ministrów, powyższa informacja zostanie przekazana przez Stałe Przedstawicielstwo RP przy UE do Sekretariatu Generalnego Rady UE.

Konwencja Wykonawcza do układu z Schengen, została podpisana jako część Traktatu Akcesyjnego i ratyfikowana wraz z nim w 2003 r. Zapisy artykułu 41 Konwencji Wykonawczej Schengen stanowią:

Funkcjonariusze jednej z Umawiających się Stron, którzy ścigają w swoim kraju osobę złapaną podczas popełnienia lub uczestniczącą w popełnieniu jednego z przestępstw tj. zabójstwo, nieumyślne spowodowanie śmierci, gwałt, podpalenie, fałszowanie pieniędzy, kradzież z włamaniem i rozbój kwalifikowany oraz paserstwo, wymuszenie, porwanie i przetrzymywanie zakładników, handel ludźmi, nielegalny handel środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi, naruszenie postanowień prawnych dotyczących broni i materiałów wybuchowych, umyślne spowodowanie szkody z użyciem materiałów wybuchowych, nielegalny przewóz toksycznych i niebezpiecznych odpadów, niezatrzymanie się oraz niepodanie szczegółowych danych po wypadku, którego skutkiem jest śmierć lub poważne uszkodzenie ciała oraz przestępstw podlegających ekstradycji, są uprawnieni do kontynuowania pościgu na terytorium innej Umawiającej się Strony bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody tej ostatniej, jeśli, z uwagi na szczególną pilność sytuacji, nie jest możliwe poinformowanie właściwych władz innej Umawiającej się Strony przed wjazdem na to terytorium lub jeśli powyższe organy nie są w stanie dotrzeć na miejsce przestępstwa w celu przejęcia pościgu. Identyczne zasady stosuje się do sytuacji, w których ścigana osoba uciekła z aresztu tymczasowego lub podczas odbywania kary pozbawienia wolności. Najpóźniej w momencie przekroczenia granicy, funkcjonariusze ścigający zobowiązani są skontaktować się z właściwymi władzami Umawiającej się Strony, na terytorium której pościg ma mieć miejsce.

Pościg ustaje, gdy Umawiająca się Strona, na której terytorium pościg ma miejsce, tego zażąda.

Na wniosek ścigającego funkcjonariusza właściwe organy lokalne dokonują zatrzymania osoby w celu ustalenia jej tożsamości lub jej aresztowania. Prowadzący pościg funkcjonariusze nie mają prawa zatrzymania ściganej osoby, jak również w przypadku nieprzesłania wniosku o zaprzestanie pościgu oraz jeśli właściwe władze lokalne nie są w stanie interweniować odpowiednio szybko, funkcjonariusze ścigający mogą zatrzymać ściganą osobę do czasu, kiedy funkcjonariusze ścigający Umawiającej się Strony, na której terytorium pościg ma miejsce, którzy powinni zostać niezwłocznie o nim poinformowani, są w stanie ustalić tożsamość osoby oraz aresztować ją. Umawiające się Strony określają zakres terytorialny i czasowy prowadzonego pościgu. Warunki ogólne określają szczegółowe procedury prowadzenia pościgu tj. obligatoryjne przestrzeganie postanowień art. 41 KWS oraz przepisów prawnych Umawiających się Stron wraz z przestrzeganiem instrukcji wydawanych przez właściwe władze lokalne, bezwzględny zakaz wejść do mieszkań prywatnych oraz miejsc ogólnie niedostępnych.

Źródło: www.mswia.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości