Wiadomości
Polski rynek energetyczny decyja RM
Opublikowany: wrz 29, 08:24
Działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego oraz wypełnienie norm unijnych w zakresie ochrony środowiska wymagają nakładów inwestycyjnych w nowe bloki energetyczne. Szacuje się, że do 2023 roku wartość tych nakładów może wynieść ok. 38 mld euro. Planuje się ponadto, że do 2030 r. zbuduje się w Polsce pierwszą elektrownię atomową.
Polityka energetyczna Unii Europejskiej nastawiona jest na tworzenie rynków regionalnych (ponadnarodowych), co w przyszłości oznacza inwestycje w rozwój połączeń transgranicznych. W dalszej perspektywie ma powstać efektywny energetyczny rynek regionalny, który zastąpi rynek krajowy. Dla polskich przedsiębiorstw oznacza to realną utratę ich obecnej pozycji na rzecz znacznie potężniejszych przedsiębiorstw z krajów regionu, które już obecnie mają bardzo silną pozycję na krajowych rynkach. W efekcie, polskie przedsiębiorstwa, dysponujące niedużym udziałem w rynku europejskim, mogą mieć ograniczony dostęp do źródeł finansowania, co oznacza znaczne ograniczenie potencjału inwestycyjnego polskiej energetyki. Podkreślić należy, że potencjał czołowych graczy europejskiego rynku elektroenergetycznego przewyższa wielokrotnie możliwości którejkolwiek z największych polskich grup energetycznych.
Aby zapobiec takiemu scenariuszowi wydarzeń należy podjąć skuteczne działania, których celem będzie zwiększenie roli i znaczenia polskich przedsiębiorstw energetycznych na rynku regionalnym. Chodzi przede wszystkim o stworzenie warunków umożliwiających polskim firmom rozbudowę mocy wytwórczych poprzez odpowiedni poziom finansowania. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego wymaga poniesienia dużych nakładów inwestycyjnych, którymi dysponują jedynie podmioty silne, z odpowiednim kapitałem i możliwościami pozyskania relatywnie tańszego finansowania dłużnego.
W związku z tym na polskim rynku musi pojawić się podmiot, który będzie w stanie sprostać konkurencji na rynku regionalnym. Połączenie kapitałowe spółki ENERGA SA z Grupą PGE, wyznaczoną do realizacji inwestycji energetyki jądrowej, jest zasadne nie tylko ze względu na strategiczne cele wyznaczone w „Polityce energetycznej Polski do 2030 roku”, ale również ze względu na wymogi dywersyfikacji struktury wytwarzania energii elektrycznej z uwzględnieniem energetyki jądrowej. Należy zaznaczyć, że tylko silny kapitałowo podmiot będzie w stanie udźwignąć ciężar finansowy i technologiczny związany z budową elektrowni jądrowej.
Z tego względu przejęcie na zasadach rynkowych spółki ENERGA SA przez Polską Grupę Energetyczną SA, z jednoczesnym zachowaniem odrębności oraz docelowym jej upublicznieniem, jest korzystne. Ponadto służyć będzie dokapitalizowaniu Grupy PGE.
Ocenia się, że połączenie obu spółek nie zmieni znacząco warunków rynkowych funkcjonowania i rozwoju tego segmentu w Polsce. Nie wpłynie również na jego stan w kontekście konkurencji. Rywale PGE będą nadal wywierać presję konkurencyjną na Grupę, wymuszając na niej racjonalne działania rynkowe.
Źródło: www.premier.gov.pl
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady