Wiadomości

Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego dotyczące systemów realizacji Regionalnych Programów Operacyjnych

Opublikowany: gru 20, 14:04

Trybunał Konstytucyjny po rozpoznaniu pytania prawnego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi dotyczącego konstytucyjności rozwiązań prawnych przyjętych w zakresie systemów realizacji regionalnych programów operacyjnych, podczas rozprawy 12 grudnia 2011 r., orzekł, że:

  • art. 5 pkt 11 Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (dalej: „UZPPR”) przez to, że dopuszcza uregulowanie praw i obowiązków wnioskodawców w trakcie naboru projektów finansowanych z programu operacyjnego, poza systemem źródeł powszechnie obowiązującego prawa,
  • art. 30b ust. 1 zdanie pierwsze i ust. 2 UZPPR w zakresie, w jakim dopuszcza uregulowanie środków odwoławczych przysługujących wnioskodawcy w toku postępowania o dofinansowanie z programu operacyjnego, poza systemem źródeł powszechnie obowiązującego prawa,
  • art. 30c ust. 1 UZPPR, w jakim uzależnia prawo do skorzystania ze skargi do sądu administracyjnego od wyczerpania środków odwoławczych przewidzianych w aktach niebędących źródłem powszechnie obowiązującego prawa,

są niezgodne z art. 87 Konstytucji i we wskazanym zakresie tracą moc prawną po upływie 18-stu miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku.

W praktyce, powyższe oznacza zanegowanie konstytucyjności rozwiązań przyjętych w uzppr jedynie w zakresie procedury odwoławczej, a nie ogólnie systemu ubiegania się o dofinansowanie (dotyczy to także art. 5 pkt 11 UZPPR, który określając definicję systemu realizacji wskazuje jednocześnie, że system ten określa również środki odwoławcze przysługujące wnioskodawcy w trakcie naboru projektów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3 UZPPR).

We wrześniu 2011 r. Minister Rozwoju Regionalnego przekazał pisemne stanowisko odnoszące się do rozpatrywanej sprawy (dostępne na stronach internetowych Trybunału Konstytucyjnego), w którym wskazał liczne argumenty prawne wzięte pod uwagę przez Trybunał Konstytucyjny. Zwrócił także uwagę, że jakiekolwiek gwałtowne i drastyczne zmiany w zakresie uregulowanej w UZPPR procedury odwoławczej mogą w konsekwencji spowodować zachwianie procesu wdrażania programów operacyjnych i efektywnej absorpcji przeznaczonych na ich realizację środków europejskich. Trybunał Konstytucyjny, wychodząc naprzeciw wnioskom przedstawionym w stanowisku, odroczył utratę mocy przepisów UZPPR, których konstytucyjność została zanegowana, w zakresie wskazanym w sentencji wyroku, na okres osiemnastu miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw.

Jak wskazał Trybunał w ustnym uzasadnieniu do wyroku, odroczenie utraty mocy ww. przepisów w przedmiotowym zakresie ma na celu umożliwienie sprawnego zakończenia obecnego okresu programowania (na lata 2007-2013) i w praktyce oznacza, że orzeczenie Trybunału ma decydujące znaczenie dla formułowania regulacji prawnych, które znajdą zastosowanie w kolejnej perspektywie finansowej. Trybunał dodatkowo podkreślił, w kontekście orzekania przez sąd administracyjny, że ww. przepisy nadal obowiązują i mają zastosowanie.

W pozostałym zakresie Trybunał umorzył postępowanie.

Niezależnie od odroczenia terminu utraty mocy obowiązującej ww. przepisów w zakresie wskazanym w sentencji wyroku Trybunału Konstytucyjnego, oczekując na jego publikację, w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego podjęte zostały niezwłocznie kroki mające na celu analizę zaistniałej sytuacji dla potrzeb wypracowania takich rozwiązań prawnych, które umożliwiłyby prowadzenie procedury odwoławczej także w aktualnym okresie programowania w oparciu o przepisy, których konstytucyjność nie będzie budzić zastrzeżeń, z zachowaniem jednakże maksimum elastyczności systemu wdrażania programów operacyjnych (jakkolwiek okres programowania formalnie kończy się z upływem 2013 roku, to jednak w praktyce realizacja programów operacyjnych trwa dłużej, zgodnie z zasadą n+3 /n+2). Na niewątpliwą potrzebę elastyczności tego systemu oraz na jego specyfikę zwrócił uwagę także Trybunał Konstytucyjny w trakcie rozprawy 12 grudnia 2011 r.

Źródło: www.mrr.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości