Wiadomości

Nowe zasady finansowania zadań w województwie ze środków Funduszu Pracy

Opublikowany: sty 22, 09:09

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie znajdzie się 22 stycznia w kalendarzu prac Rady Ministrów. Nowelizacja m.in. zwiększa – z 30 procent do 50 procent – środki Funduszu Pracy przeznaczone do dyspozycji samorządu województwa.

Nowelizacja ustawy wprowadziła m.in. zmiany dotyczące rodzaju i zakresu zadań, jakie mogą być finansowane ze środków Funduszu Pracy:

  • przedłużeniu od 2008 r. do 2013 r. finansowania z Funduszu Pracy wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowych urzędów pracy.
  • finansowania refundacji kosztów, kwalifikowalnych realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy,
  • dodaniu wydatków związanych z udziałem publicznych służb zatrudnienia w sieci EURES, które w części zostaną zrefundowane z budżetu Unii Europejskiej),

W proponowanym brzmieniu rozporządzenia przyjęto, że do dyspozycji samorządu województwa przeznaczonych zostanie 50 proc. środków Funduszu Pracy, zamiast dotychczasowych 30 proc. Z uwagi na zmieniającą się sytuację na rynku pracy, przedsięwzięcia programowe aktywizacji bezrobotnych będą w szerszym stopniu wymagały udziału projektów ponadlokalnych i regionalnych (wojewódzkich).

Proponowane rozwiązania nie naruszają w niczym dotychczasowych prerogatyw samorządu województw i powiatów w obszarze pozyskiwania i wydatkowania środków Funduszu Pracy.

Zawarte w projekcie rozporządzenia propozycje opracowane zostały przy następujących założeniach:

  • algorytm, według którego ustalane są kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie poszczególnych grup zadań nie może spowodować rozdysponowania w skali kraju łącznie większej kwoty od przewidzianej w planie finansowym Funduszu Pracy na dany rok, uchwalonym przez Sejm RP, w ramach ustawy budżetowej,
  • ustalenie kwot środków Funduszu Pracy dla poszczególnych województw powinno być dokonywane, z uwzględnieniem jednolitych mierzalnych kryteriów oraz ogólnie dostępnych wielkości (danych liczbowych).

Projekt rozporządzenia przewiduje, że ustalenie kwot (limitów) środków Funduszu Pracy dla województw, uzależnione będzie od rodzaju zadań podlegających finansowaniu z Funduszu Pracy.

Zadania te podzielone zostały na następujące trzy grupy:

  • podstawowe wydatki o charakterze obligatoryjnym,
  • wydatki na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej,
  • pozostałe wydatki fakultatywne.

Ustalanie kwot środków (limitów) Funduszu Pracy na finansowanie poszczególnych grup zadań będzie dokonywane w następujący sposób:

  • na wydatki o charakterze obligatoryjnym – środki nie będą limitowane; oznacza to, że kwota środków Funduszu Pracy jaka powinna być przekazana przez dysponenta Funduszu Pracy powinna umożliwić sfinansowanie tych wydatków w pełnym zakresie i wysokości stosownie do potrzeb,
  • na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej – wielkość tych środków będzie ustalona według określonego w rozporządzeniu wzoru algorytmu. Preferowane będą województwa, na terenie, których jest najwyższa stopa bezrobocia, ale jednocześnie w wyniku między innymi skuteczności działań urzędów pracy liczba wyrejestrowanych bezrobotnych (w tym w wyniku efektywności realizowanych programów, weryfikacji gotowości bezrobotnych do podjęcia pracy itp.), jest wyższa niż liczba nowozarejestrowanych. Ponadto preferowane będą województwa, w których występuje duży udział bezrobotnych w wieku powyżej 50 roku życia oraz bezrobotnych w wieku do 25 lat. Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy projekt przewiduje, że podział środków na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu i innych fakultatywnych zadań dokonywany będzie przez dysponenta Funduszu Pracy na województwa, natomiast podział na poszczególne samorządy powiatowe w województwie dokonywany będzie przez samorząd wojewódzki wg kryteriów ustalonych przez sejmik wojewódzki.
  • na finansowanie pozostałych zadań – kwoty środków (limity) Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych (w województwach) – ustalane będą proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych w poszczególnych województwach bezrobotnych. Przyjęcie tego kryterium wynika z tego, że podstawowymi wydatkami w tej grupie zadań są między innymi wydatki ponoszone na koszty przekazywania bezrobotnym należnych świadczeń, zakup lub druk kart rejestracyjnych niezbędnych do ustalenia uprawnień oraz koszty korespondencji i komunikowania się z bezrobotnymi i pracodawcami.

Natomiast kwoty środków Funduszu Pracy, jakie mogą być wydatkowane „na finansowanie pozostałych zadań” przez samorządy województw ustalane będą proporcjonalnie do udziału liczby powiatowych urzędów pracy na terenie województwa, do łącznej liczby tych urzędów w kraju.

Dysponent Funduszu Pracy posiada rezerwę wynoszącą:

  • 10 proc. na finansowanie zadań na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej,
  • 5 proc. na finansowanie innych fakultatywnych zadań.

Dysponent Funduszu Pracy, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałków województw, będzie mógł przyznać z rezerwy dodatkową kwotę, w szczególności samorządom województw i powiatów, na terenie, których:

  • nastąpiło znaczne pogorszenie sytuacji na rynku pracy,
  • miały miejsce klęski żywiołowe o znacznym zakresie i skutkach,
  • realizowane są programy dotyczące restrukturyzacji zatrudnienia na podstawie ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy oraz wysokiej efektywności;
  • realizowane są programu regionalne –na wniosek marszałków województw, mogą być przyznawane dodatkowe środki z „rezerwy” będącej w dyspozycji Ministra,
  • istnieje możliwość realizacji programów o wysokiej efektywności, w tym współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Dysponent Funduszu Pracy może, z własnej inicjatywy lub na wniosek starosty przyznać z 5 proc. rezerwy, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie innych fakultatywnych zadań.

Źródło: www.mps.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości