Wiadomości

Likwidacja zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych - status pracowników

Opublikowany: lip 30, 08:45

W związku z wątpliwościami w sprawie stosowania przepisu art. 100 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), przedstawiam następujące stanowisko w tej sprawie.

W świetle przepisu art. 3 pkt 1 ustawy o służbie cywilnej status pracownika służby cywilnej posiada osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej. Ustawa o służbie cywilnej wprowadza zasadę, że nawiązanie w służbie cywilnej stosunku pracy na podstawie umowy o pracę następuje wyłącznie z osobą wyłonioną w drodze naboru. Niedopuszczalne jest zatem zawarcie umowy o pracę na zasadach określonych przepisami ustawy o służbie cywilnej (czyli nadanie pracownikowi statusu pracownika służby cywilnej w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 1 ustawy o służbie cywilnej) z osobą nieposiadającą statusu pracownika służby cywilnej inaczej niż w wyniku naboru. Przepisy odrębnych ustaw wprowadzają co prawda możliwość zatrudnienia w służbie cywilnej z pominięciem naboru, ale mają one charakter incydentalny i wiążą się ze zmianami organizacyjnymi w obrębie administracji rządowej, polegającymi na tworzeniu nowych jednostek organizacyjnych lub zmianie statusu prawnego jednostek istniejących. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku likwidacji państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych na podstawie przepisów ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.

W świetle przepisów art. 89 ust. 4 oraz art. 100 ust. 1 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, urząd administracji rządowej, przy którym funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze, staje się następcą prawnym likwidowanego gospodarstwa pomocniczego, również w zakresie stosunków pracy pracowników likwidowanego gospodarstwa. Oznacza to, że stosunki pracy tych pracowników są kontynuowane u nowego pracodawcy, a zakres swobody przejmującego pracodawcy w kwestii propozycji nowych warunków zatrudnienia tych pracowników jest ograniczony przepisami art. 100 ust. 1 i 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Użyte w przepisie ust. 1 tego artykułu określenie „nowe warunki pracy lub płacy” oznacza, podobnie jak w przepisach np. art. 231 oraz art. 42 Kodeksu pracy, zmianę np. zajmowanego stanowiska lub wynagrodzenia, ale nie pozwala na zmianę przez pracodawcę rodzaju umowy o pracę, na podstawie której pracownik był zatrudniony u dotychczasowego pracodawcy, czyli w likwidowanym gospodarstwie pomocniczym. Należy też wskazać, że przepis art. 100 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych pozwala pracodawcy zaproponować zatrudnienie w urzędzie, przy którym funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze, z jednoczesną zmianą statusu pracowniczego polegającą na uzyskaniu statusu członka korpusu służby cywilnej, z pominięciem procedury naboru do służby cywilnej wymaganej przepisami ustawy o służbie cywilnej. Tym samym pracownik likwidowanego gospodarstwa pomocniczego, który po likwidacji tego gospodarstwa staje się pracownikiem służby cywilnej zatrudnionym w urzędzie, przy którym funkcjonowało to gospodarstwo, powinien być zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony, jeżeli w likwidowanym gospodarstwie był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony. Ewentualne zawarcie w przyszłości z takim pracownikiem umowy o pracę na czas nieokreślony będzie uzależnione od spełnienia przez niego warunków określonych przepisem art. 35 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, czyli, co do zasady, w przypadku pracownika podejmującego po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej, w rozumieniu przepisu art. 35 ust. 5 ustawy o służbie cywilnej, będzie dopuszczalne po uzyskaniu przez tego pracownika pozytywnej pierwszej oceny w służbie cywilnej, dokonanej w ramach umowy o pracę zawartej na podstawie przepisu art. 35 ust. 3 ustawy o służbie cywilnej. Pracownik taki, zgodnie z przepisem art. 36 ustawy o służbie cywilnej będzie zobowiązany do odbycia służby przygotowawczej. W świetle przepisu art. 38 ust. 2 pkt 2 w związku z przepisami art. 36 ustawy o służbie cywilnej warunkiem otrzymania pozytywnej pierwszej oceny w służbie cywilnej, także w przypadku takiego pracownika, będzie zaliczenie egzaminu kończącego służbę przygotowawczą. Natomiast pracownik likwidowanego gospodarstwa pomocniczego, który po likwidacji tego gospodarstwa staje się pracownikiem służby cywilnej zatrudnionym w urzędzie, przy którym funkcjonowało to gospodarstwo, powinien być zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli w likwidowanym gospodarstwie był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Źródło: www.usc.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości