Wiadomości

Komunikacja elektroniczna w realizacji zadań publicznych

Opublikowany: sty 12, 08:29

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął jednogłośnie projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.

Projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne rozszerza krąg podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o jednostki badawczo-rozwojowe, uczelnie publiczne, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, sądy administracyjne, Najwyższą Izbę Kontroli, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Krajowe Biuro Wyborcze, Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Ww. podmioty będą zobowiązane do stosowania przepisów ustawy, w szczególności do kontaktowania się z obywatelem za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Projekt zakłada połączenie ze sobą czterech instrukcji kancelaryjnych w celu ustalenia jednolitych podstaw prawnych dla zarządzania dokumentem elektronicznym (i danymi) w różnych rodzajach spraw.

Ponadto wprowadza podstawy prawne dla działania Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej oraz ustawową podstawę dla stworzenia centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych.

Przyjęty przez Sejm projekt rozstrzyga kontrowersje związane z różnymi sposobami identyfikacji działań użytkownika systemów teleinformatycznych e-administracji. Wprowadza rozwiązanie zupełnie nowe, polegające na ustaleniu, że podstawową formą identyfikacji użytkownika systemów teleinformatycznych udostępnianych przez podmioty publiczne jest kwalifikowany certyfikat lub profil zaufany ePUAP.

Profil zaufany ePUAP to darmowe narzędzie umożliwiające obywatelom wnoszenie podań, odwołań i skarg oraz korzystanie z usług udostępnianych przez administrację publiczną na drodze elektronicznej bez konieczności posiadania kwalifikowanego certyfikatu – wystarczy login i hasło systemu ePUAP.

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego polegają w szczególności na:

1. nałożeniu na organ obowiązku zastosowania do doręczeń środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona się o to zwróciła lub wyraziła zgodę,
2. rozszerzeniu kręgu adresatów pism doręczanych środkami komunikacji elektronicznej na innych uczestników postępowania niż strona,
3. rezygnacji z warunku opatrzenia podania „bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu”,
4. stworzenia podstaw prawnych do zapewnienia online dostępu strony do pism w formie dokumentu elektronicznego.

Źródło: www.mswia.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości