Wiadomości

Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego rozpoczęła działalność

Opublikowany: mar 31, 12:49

27 marca br. odbyło się pierwsze inauguracyjne posiedzenie Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego, powołanej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 2007 r. Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk wręczył akty nominacji.
Przewodniczącą Komisji została prof. Maria Dragun – Gertner. Jej zastępcą mec. Michał Rzeszewicz, sekretarzem dr Dorota Lost – Siemińska, radca ministra w Ministerstwie Infrastruktury. Pozostali członkowie Komisji to: prof. Mirosław H. Koziński, prof. Wojciech Adamczak, prof. Zdzisław Brodecki, prof. Janusz Symonides, prof. Jerzy Młynarczyk, dr Dorota Pyć, mec. Krzysztof Kochanowski, mec. Ewa Krzysztoporska oraz mec. Marek Czernis.

Określono najważniejsze zadania dla Komisji, która m.in. zapozna się z projektami ustaw o bezpieczeństwie morskim i o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczeniom morza przez statki, jak również z projektem ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej. Kolejne zadanie dla Komisji to nowelizacja kodeksu morskiego. W ostatnim czasie Polska ratyfikowała, bądź jest w trakcie ratyfikacji konwencji międzynarodowych, takich jak Konwencja o ratownictwie morskim – SALVAGE 1989, Konwencja o odpowiedzialności i odszkodowaniu za szkodę związaną z przewozem morskim substancji niebezpiecznych i szkodliwych – HNS 1996, Konwencja o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi – Konwencja Bunkrowa 2001, Protokół z 2002 r. do Konwencji Ateńskiej w sprawie przewozu morzem pasażerów i ich bagażu, Protokół z 1996 r. do Konwencji o ograniczeniu odpowiedzialności za roszczenia morskie – LLMC, Protokół do Konwencji o ustanowieniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami – FUND, Protokół z 2005 r. do Konwencji SUA w sprawie przeciwdziałania bezprawnym czynom przeciwko bezpieczeństwu żeglugi morskiej.

Ratyfikacja tych konwencji będzie wymagała zmiany przepisów Kodeksu morskiego. Ponadto przed wejściem Polski do Unii Europejskiej wprowadzono w Kodeksie szereg zmian, które przy okazji nowelizacji tej ustawy powinny zostać uporządkowane. Polska cały czas jest zobowiązana do dostosowywania prawa wewnętrznego do prawa wspólnotowego. Niezbędna jest więc kompleksowa nowelizacja Kodeksu i najważniejszych ustaw z dziedziny szeroko pojętego prawa morskiego.

Źródło: www.mi.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości