Wiadomości

Komisja Europejska wzywa do walki ze spamem i ochrony prywatności w Internecie

Opublikowany: paź 9, 08:40

Komisja Europejska ponownie wezwała kraje UE do zdwojenia starań mających na celu zwalczanie zagrożeń dla prywatności obywateli w Internecie. W opublikowanych wynikach badania zleconego przez Komisję czytamy, że choć w ostatnich latach kilka krajów UE podjęło środki mające na celu egzekwowanie obowiązującego w Europie zakazu rozsyłania spamu, obejmujące kary pieniężne dla autorów spamu, liczba przypadków, które trafiły na drogę sądową, oraz liczba sankcji nałożonych na podmioty naruszające prawo, są znacznie zróżnicowane w zależności od kraju.

Wyniki badania potwierdziły konieczność wprowadzenia zmian w prawie zaproponowanych w ramach reformy przepisów UE w dziedzinie telekomunikacji: jaśniejsze i spójniejsze przepisy egzekucyjne oraz odstraszające sankcje, skuteczniejsza współpraca transgraniczna oraz wystarczające zasoby dla organów krajowych odpowiedzialnych za ochronę prywatności obywateli w Internecie.

„Opublikowane dane wskazują, że kilka krajów UE podjęło znaczne starania na rzecz wyegzekwowania przepisów dotyczących prywatności w Internecie. Spam jest jednak dziedziną w której możemy i musimy dokonać jeszcze postępów, z korzyścią dla użytkowników Internetu w UE” powiedziała Viviane Reding, komisarz UE ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. „Mimo iż od 2002 r. w prawie europejskim istnieje zakaz rozsyłania spamu i korzystania z programów szpiegujących, średnio 65% obywateli UE regularnie otrzymuje spam. Musimy bardziej zdecydowanie zwalczać spamerów i zapewnić takie przepisy unijne, w których przewidziane będą dla nich surowe sankcje cywilne i kryminalne. Apeluję więc do wszystkich krajów UE o wzmożenie aktywności na szczeblu krajowym w celu zwalczania takich zagrożeń dla prywatności w Internecie jak spam, oprogramowanie szpiegujące i oprogramowanie złośliwe. Jeżeli uda nam się pozbyć plagi spamu w Europie, będziemy mogli posłużyć za przykład dla naszych sąsiadów i dla innych części świata, które odpowiadają za spam zalewający Europę.”

Główne wnioski z badania opublikowane przez Komisję Europejską są następujące:

  • w prawie wszystkich krajach UE istnieje jedna lub więcej stron internetowych, na których obywatele mogą znaleźć stosowne informacje lub za pośrednictwem których mogą wnieść skargę , jeżeli padną ofiarą spamu, oprogramowania szpiegującego lub oprogramowania złośliwego;
  • analiza ponad 140 postępowań śledczych w 22 państwach członkowskich wskazuje na znaczne różnice między poszczególnymi krajami jeśli chodzi o liczbę postępowań i ostateczne sankcje. Największą liczbę postępowań odnotowano w Hiszpanii (39), na Słowacji (39) i w Rumunii (20). Najwyższe kary nałożono w Niderlandach (1 mln euro), we Włoszech (570 tys. euro) i w Hiszpanii (30 tys. euro). Spamerzy w takich krajach jak Rumunia, Irlandia i Łotwa otrzymywali jednak niewielkie kary, wahające się w granicach od kilkuset do kilku tysięcy euro.
  • powodzenie w dziedzinie zwalczania zagrożeń w Internecie gwarantuje tylko połączenie prewencji, egzekucji prawa i podnoszenia świadomości publicznej. Organy publiczne (takie jak organy regulacyjne ds. telekomunikacji, agencje ochrony konsumenta i organy ścigania) muszą posiadać jasno wytyczone obowiązki i procedury współpracy; ważna jest również współpraca sektora publicznego z sektorem prywatnym. Poziom współpracy w poszczególnych krajach bywa bardzo różny. Porozumienia o współpracy obowiązują w Belgii, na Cyprze, w Estonii, we Francji, w Niemczech, we Włoszech, na Łotwie, na Litwie, w Niderlandach, w Rumunii i w Zjednoczonym Królestwie, zaś na przykład w Luksemburgu i na Malcie współpraca ma charakter nieformalny;
  • spam to problem o charakterze globalnym . Aby go skutecznie rozwiązać, konieczne jest zacieśnienie współpracy międzynarodowej, zarówno w obrębie UE, jak i na całym świecie;
  • kraje UE powinny zapewnić krajowym organom wystarczającą ilość środków, aby mogły one zbierać dowody, prowadzić dochodzenia i wszczynać postępowania w tej dziedzinie.

Reforma przepisów UE w dziedzinie telekomunikacji, zaproponowana przez Komisję i będąca obecnie przedmiotem prac Parlamentu Europejskiego i Rady, tworzy warunki do skuteczniejszego egzekwowania prawa dotyczącego ochrony prywatności. Nowy zapis w przepisach UE w dziedzinie telekomunikacji przewiduje, że kary za łamanie krajowych przepisów dotyczących prywatności w Internecie powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Zobowiązuje również kraje UE, by zapewniły krajowym organom ścigania niezbędne środki.

Nowe przepisy umożliwią również krajowym podmiotom odpowiedzialnym za walkę ze spamem wstąpienie do europejskiej sieci organów zajmujących się egzekwowaniem przepisów dotyczących ochrony konsumentów, a podmioty prywatne, takie jak dostawcy usług internetowych, uzyskają prawo do podjęcia działań prawnych w stosunku do spamerów, którzy bezprawnie wykorzystują ich sieci. Komisja Europejska negocjuje równocześnie porozumienie ze Stanami Zjednoczonymi dotyczące współpracy transgranicznej w zakresie egzekucji przepisów dotyczących ochrony konsumentów. Według dostępnych danych, jeden na sześć emaili o charakterze spamu wysyłany jest ze Stanów Zjednoczonych. Po wejściu w życie zmienionych przepisów w dziedzinie telekomunikacji współpraca dotycząca spamu będzie wchodzić w zakres porozumienia UE–USA.

Kontekst:

W maju 2009 r . Komisja Europejska opublikowała nowy przewodnik internetowy eYouGuide, który zawiera praktyczne porady dotyczące „cyfrowych praw” gwarantowanych konsumentom przez prawo unijne. W związku z powyższym komisarze UE Viviane Reding i Meglena Kunewa przedstawiły z myślą o europejskich konsumentach “agendę cyfrową” na przyszłość, w której walkę ze spamem określono jako obszar potencjalnych działań UE. Działania te mają objąć zwłaszcza wprowadzenie sankcji o zbliżonej skuteczności we wszystkich państwach członkowskich i państwach sąsiadujących.
Praktyczna współpraca między organami ścigania a sektorem prywatnym będzie tematem rozmów w trakcie warsztatów CNSA/LAP dotyczących zwalczania spamu, które odbędą się w Lizbonie, w dniach od 7 do 9 października 2009 r.

W opublikowanych w dniu 8 października 2009 r. wynikach badania, które obejmują ocenę postępów poczynionych przez każdy kraj UE, znajdują się linki do stron internetowych krajowych organów ochrony danych, za pośrednictwem których można wnosić skargi dotyczące spamu, oprogramowania szpiegującego i złośliwego.

Źródło: www.ukie.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości