Wiadomości

Jeśli jesteś ofiarą handlu ludźmi

Opublikowany: gru 15, 13:07

Pamiętaj! Masz prawo do ochrony. Zgłoś się do Fundacji La Strada:

skrytka pocztowa 5, PL 00 – 956 Warszawa 10
Telefon zaufania: +48 22 628 99 99
Poniedziałek godz. 15-19 (porady prawne)
wtorek godz. 9- 21
środa godz. 14- 20 (dyżur w języku rosyjskim)
Fax: +48 22 622 19 85
E-mail: strada@pol.pl
Więcej informacji znajdziesz na stronie:
http://www.strada.org.pl
strona dostępna jest w języku polskim i angielskim.

Sprawdź, czy Ciebie dotyczy ten problem

Handel ludźmi oznacza: werbowanie, transport, przekazywanie, przechowywanie lub przyjmowanie osób z zastosowaniem gróźb lub użyciem siły, lub też z wykorzystaniem innej formy przymusu, a także uprowadzenia, oszustwa, wprowadzenia w błąd, nadużycia władzy lub wykorzystania słabości, wręczenia lub przyjęcia płatności lub korzyści dla uzyskania zgody osoby mającej kontrolę nad inną osobą, w celu wykorzystania ofiary handlu ludźmi.
Wykorzystanie obejmuje wykorzystywanie prostytucji innych osób, lub inne formy wykorzystania seksualnego, pracę lub usługi o charakterze przymusowym, niewolnictwo lub praktyki podobne do niewolnictwa, zniewolenie, albo usunięcie organów ludzkich.
Handel ludźmi to także werbowanie, transport, przekazanie, przechowywanie lub przyjęcie dziecka lub osoby, która nie ukończyła osiemnastego roku życia celem jego wykorzystania.
Handel ludźmi jest w Polsce przestępstwem i podlega karze pozbawienia wolności od 3 do 15 lat (art. 253 Kodeksu Karnego). Tutaj można przeczytać historie ludzi, którzy mieli do czynienia z oszustami za granica. http://www.bezpiecznapraca.eu/historie

Fundacja La Strada radzi, co zrobić przed wyjazdem do pracy za granicą:

  • Dopełnij wszelkich formalności (sprawdź ważność swojego paszportu – jeśli wyjeżdżasz na jego podstawie, wiz i ewentualnych pozwoleń na pracę, zgromadź inne konieczne do podjęcia pracy dokumenty np.: zaświadczenia potwierdzające Twoje kwalifikacje zawodowe).
  • Ubezpiecz się (od następstw nieszczęśliwych wypadków i ewentualnych kosztów leczenia).
  • Sprawdź, czy pośrednik (firma pośrednicząca) oferujący Ci pracę działa legalnie, tzn. czy jest zarejestrowany w KRAZ (Krajowy Rejestr Agencji Zatrudnienia) i posiada odpowiedni certyfikat (od 1 listopada 2005 certyfikaty wydaje Urząd Marszałka danego Województwa).
  • Upewnij się, że Twój pracodawca istnieje. Dowiedz się o nim jak najwięcej – najlepiej od pośrednika. Poproś o adres, numer telefonu. Skontaktuj się z nim.
  • Dowiedz się, na co możesz liczyć ze strony pośrednika w razie kłopotów w pracy (np. w sytuacji, kiedy praca jest inna niż oferowana lub masz problemy z pracodawcą). Poproś o zobowiązanie na piśmie.
  • Dokładnie czytaj wszystkie dokumenty, które pokazuje Ci pośrednik, zwłaszcza te, które masz podpisać. Jeśli czegoś nie rozumiesz – pytaj!
  • Jeśli dajesz pośrednikowi pieniądze, zawsze domagaj się pokwitowania!!!
  • Zrób kserokopię dokumentów, które ze sobą zabierasz (paszportu, dowodu osobistego, wiz, pozwolenia na pracę, umowy o pracę) i zostaw bliskim (osobom, którym ufasz). Dołącz do dokumentów swoją aktualną fotografię.
  • Zostaw też adres, pod którym będziesz przebywać za granicą, numer telefonu, imię i nazwisko pracodawcy oraz nazwiska i adresy osób, z którymi wyjeżdżasz (lepiej nie wyruszać w pojedynkę). Informuj bliskich o zmianach adresu i miejsca pracy.
  • Ustal częstotliwość kontaktów telefonicznych z bliskimi (osobami, którym ufasz) np. raz w tygodniu o określonej porze. Ustal hasło, którym się posłużysz w przypadku ewentualnych kłopotów i niemożności powiedzenia tego wprost przez telefon: np. przekaż pozdrowienia dla kogoś, kto nie istnieje.

Zabierz ze sobą w podróż:

  • Adres i numer telefonu najbliższego konsulatu Twojego kraju w Polsce. W razie jakichkolwiek kłopotów tam otrzymasz pomoc.
  • Słownik lub rozmówki – jeśli nie jesteś pewna/y, czy dasz sobie radę z polskim.
  • Numer telefonu typu direct z Polski do Twojego kraju. Za minimalną opłatą lub za darmo będziesz mogła/mógł zatelefonować do swojego kraju – tylko na numer telefonu stacjonarnego (nie komórki), o ile osoba, do której dzwonisz zgodzi się zapłacić za rozmowę. Telefonistka, która połączy rozmowę będzie mówić w Twoim języku.
  • Numer telefonu organizacji pomagającej na terenie Polski kobietom, migrantom czy osobom poszkodowanym w wyniku przestępstwa. Zwykle w takiej organizacji można uzyskać poradę i pomoc.
  • Telefon komórkowy z aktywnym roamingiem.
  • Pieniądze (może to być także karta kredytowa lub czeki) – zapas na “czarną godzinę”, abyś miał/a za co wrócić do domu.

Będąc w Polsce:

  • Masz prawo do wyboru miejsca zamieszkania i swobodnego poruszania się po terytorium Polski. Nikt więc nie ma prawa więzić Cię, przetrzymywać ani zmuszać do czegokolwiek – także do pracy!
  • Jeśli jednak spotkało Cię coś złego np.: stałaś/eś się ofiarą przestępstwa, lub sam/a je popełniłaś/eś i zostałaś/eś zatrzymana/y przez policję, pamiętaj, masz prawo do obrony swoich praw! Twoje prawa w Polsce mają obowiązek chronić konsulat Twojego kraju i polska policja.
  • Możesz zgłosić na policji przestępstwo, którego ofiarą padłaś/eś i wskazać winnych jego popełnienia. Jeśli trafiłaś/eś na policję – czy to jako poszkodowana/y czy jako podejrzana/y, masz prawo do tłumacza – domagaj się tego.
  • Jeśli jesteś podejrzana/y o dokonanie przestępstwa masz prawo do adwokata. Na Twoją prośbę policjant powiadomi o Twojej sytuacji konsulat Twojego kraju.

Jeśli jesteś ofiarą nieuczciwego pracodawcy lub w Polsce zaginęła bliska Ci osoba, zgłoś się do:

ITAKA CENTRUM POSZUKIWAŃ LUDZI ZAGINIONYCH
00-958 Warszawa 66, skr. poczt. 127
tel.: 022 654 70 70, fax: 022 654 79 73
e-mail: itaka@itaka.org.pl
http://www.zaginieni.pl/main.php?S=missing
Itaka prowadzi linię wsparcia dla zaginionych i ich rodzin:
dla dzwoniących z Polski: 0 801 24 70 70 lub 022 654 70 70
dla dzwoniących z zagranicy: +48 22 654 70 70
Przy telefonie dyżurują pracownicy i wolontariusze Fundacji ITAKA. Pomagają w sytuacji, gdy zaginął człowiek. Przyjmują zgłoszenie zaginięcia, doradzają jak organizować poszukiwania na własną rękę oraz czego można oczekiwać od policji. Połączenie z linią 0-801, niezależnie od długości rozmowy, z każdego miejsca w Polsce, wynosi 35 groszy.

Na numer 0-801 nie można dzwonić z telefonów komórkowych sieci ERA i PLUS GSM. Linia 0-801 działa dzięki pomocy Telekomunikacji Polskiej.

Organizacja Itaka w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich prowadzi program pt. “Bezpieczna praca”
http://www.bezpiecznapraca.eu
na tej stronie internetowej znajdziesz wiele interesujących informacji, jak choćby słownik, w którym wyjaśnione są podstawowe terminy przydatne dla osoby migrującej.

Licencjonowany pośrednik pracy

To taki, który posiada certyfikat wydany przez Marszałka Województwa, zobowiązany jest tym samym przestrzegać prawo, w tym art. 85 ustawy z 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Listę licencjonowanych pośredników pracy na terenie Polski znajdziesz tutaj:
http://www.kraz.praca.gov.pl/StronaGlowna.aspx

Nieuczciwy pracodawca

To taki, który nie podpisuje umowy o pracę, nie określa zakresu obowiązków, nie wypłaca w terminie wynagrodzenia, zaniża stawki, stosuje nielegalne metody, np. nie wypłaca nadgodzin, zmusza do pracowania po godzinach pracy itp.

Praca przymusowa

To praca wykonywana wbrew woli, nieopłacona lub opłacana poniżej obowiązujących stawek. Jedną z cech pracy przymusowej jest stały nadzór pracowników przez organy militarne, paramilitarne lub policyjne.

Praca niewolnicza

To wykorzystywanie pracy osoby lub grupy osób bez wynagrodzenia. Osoby zmuszone do pracy niewolniczej są zniewalane, tzn. należą do swojego “pracodawcy”, nie mogą zrezygnować z pracy u niego.

Odpracowywanie długu

To zjawisko funkcjonuje w pracy przymusowej i niewolniczej. Sprawcy (organizatorzy wyjazdu, pracodawca) żądają od ofiary zwrotu pieniędzy za rzekomo poniesione przez nich koszty podróży, wyrobienia dokumentów (często niepotrzebnych zaświadczeń, konsultacji prawnych), łapówek. Zdarza się, że organizator wyjazdu “odsprzedaje” dług przyszłemu pracodawcy, który zwiększa należną kwotę o koszty wyżywienia i utrzymania osoby w miejscu pracy. Ofiara “odpracowuje” dług, który zdaniem sprawców stale rośnie.

Agencja zatrudnienia

W Polsce wyróżniamy pięć rodzajów agencji zatrudnienia:

  • pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
  • pośrednictwa obywateli polskich do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych,
  • doradztwa personalnego,
  • poradnictwa zawodowego,
  • pracy tymczasowej.

Wszystkie te agencje muszą posiadać certyfikaty wydane przez Marszałka Województwa.

Agencje pośrednictwa mogą pobierać opłaty za faktycznie poniesione koszty:

  • dojazd i powrót osoby,
  • wydawanie wizy,
  • badanie lekarskie,
  • tłumaczenie dokumentów,
  • opłaty w zakresie pośrednictwa pracy.

Wykaz kosztów koniecznie musi być zawarty w umowie z agencją pośrednictwa pracy.

Agencje nie mogą pobierać opłat, przedpłat i kaucji za:

  • wyszukanie i wskazanie pracodawcy,
  • z tytułu opłat eksploatacyjnych, tj. wynagrodzenie pracowników, wynajmu lokalu, wyjazdów pracowników agencji rekrutacyjnej, usług pocztowo – telekomunikacyjnych, druków, reklamy i ogłoszeń na temat wakatów w miejscu pracy.

Źródło: www.polacy.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości