Wiadomości
Informacja dotycząca nauczania etyki w szkołach publicznych
Opublikowany: paź 10, 15:13
Wprowadzenie nowej zasady liczenia średniej ocen ucznia, do której w bieżącym roku wlicza się oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz religii albo etyki, zwiększyło zainteresowanie przedmiotem „etyka”. W tej sytuacji Ministerstwo Edukacji Narodowej wystąpiło do wszystkich kuratorów oświaty z prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, na prawidłowość działań zapewniających każdemu uczniowi, którego rodzice lub on sam wyraził w szkole takie życzenie, możliwość udziału w zajęciach z etyki.
Kuratorzy oświaty zostali również poproszeni o przekazanie informacji, czy otrzymali sygnały lub skargi na uchylanie się przez szkoły lub organy prowadzące od zorganizowania zajęć z etyki, mimo zgłoszonego dyrektorowi szkoły życzenia udziału ucznia w takich zajęciach, a także ile szkół zgłosiło brak nauczyciela do prowadzenia tego przedmiotu.
Z przekazanych do Ministerstwa informacji wynika, że w bieżącym roku szkolnym żadne kuratorium oświaty nie otrzymało skarg ani sygnałów świadczących o uchylaniu się przez szkołę lub organ prowadzący od zorganizowania zajęć z etyki dla uczniów zainteresowanych tym przedmiotem. Kuratorzy informują, że w szkołach, w których na początku września zgłosili się uczniowie zainteresowani udziałem w zajęciach z etyki, wprowadzono te zajęcia do zatwierdzonych wcześniej arkuszy organizacyjnych szkoły za pomocą aneksów. W przypadkach, gdy mała liczba zgłoszeń uniemożliwiła zorganizowanie zajęć w grupie klasowej lub międzyklasowej na terenie szkoły, podjęte zostały działania w celu utworzenia grup międzyszkolnych.
Jedynie cztery szkoły w skali całego kraju zasygnalizowały kuratoriom oświaty brak nauczyciela etyki. Jak wynika z informacji przekazanych w ostatnich dniach, wszystkie przypadki zostały rozwiązane pozytywnie, m.in. dzięki bankom ofert pracy utworzonym w niektórych kuratoriach. Banki te są pomocne zarówno dyrektorom kompletującym kadrę nauczycielską, jak i osobom poszukującym pracy w szkole jako nauczyciele etyki.
W opinii niektórych kuratorów wzrasta zainteresowanie zdobywaniem kwalifikacji do nauczania etyki wśród czynnych zawodowo nauczycieli innych przedmiotów, mimo że liczba nauczycieli z kwalifikacjami do nauczania etyki poszukujących pracy w szkołach przewyższa obecnie zapotrzebowanie na nauczycieli tego przedmiotu. Niemniej część kuratorów nawiązała kontakty z uczelniami i placówkami doskonalenia nauczycieli w sprawie kontynuowania działalności dotychczasowych lub uruchomienia nowych studiów podyplomowych dających nauczycielom uprawnienia do prowadzenia zajęć z etyki. Należy podkreślić, że przedmiot ten ma z założenia charakter zajęć wychowawczych i nie powinien być utożsamiane z edukacją filozoficzną.
Głównymi przyczynami utrudniającymi zapewnienie każdemu uczniowi, który na początku roku szkolnego zgłosił dyrektorowi szkoły zainteresowanie udziałem w zajęciach z etyki to, według kuratorów oświaty, wejście w życie przepisów zmieniających zasadę liczenia średniej ocen po zatwierdzeniu arkuszy organizacyjnych dla szkół oraz konieczność podjęcia przez dyrektorów szkół dodatkowych działań organizacyjnych, takich jak tworzenie nowych grup w szkole lub grup międzyszkolnych, pozyskanie nauczyciela etyki do pracy na niewielką część etatu, uruchomienie dodatkowych środków finansowych, wprowadzenie zmian w tygodniowym planie zajęć szkolnych. Zdarzają się też trudności ze zorganizowaniem zajęć z powodu zbyt małej liczby zainteresowanych uczniów (poniżej wymaganej do utworzenia grupy międzyklasowej lub międzyszkolnej).
Ponadto, część kuratorów stwierdza niedostateczną wiedzę wśród rodziców i dyrektorów szkół na temat zasad organizowania zajęć z etyki. Pracownicy nadzoru pedagogicznego uczestniczący w spotkaniach z dyrektorami szkół niejednokrotnie stwierdzali konieczność przypomnienia dyrektorom obowiązujących od kilkunastu lat przepisów określających zasady organizowania zajęć z etyki (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach – Dz.U. Nr 36, poz. 155, z późn. zm.).
Dane statystyczne dotyczące zakresu nauczania etyki w skali całego kraju, liczby nauczycieli z uprawnieniami do nauczania etyki oraz liczby nauczycieli uczących tego przedmiotu są zbierane w ramach systemu informacji oświatowej i zostaną oficjalnie udostępnione w terminach wynikających z zakończenia kolejnych procedur działania tego systemu. Równocześnie z gromadzeniem danych statystycznych poszczególne kuratoria, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, monitorują prawidłowość organizowania w szkołach zajęć z etyki.
Z podsumowania informacji przekazanych przez kuratorów oświaty wynika, że wprowadzenie możliwości wliczania do średniej ocen z etyki nieznacznie zwiększyło zainteresowanie uczniów udziałem w zajęciach z tego przedmiotu, a trudności związane z uruchomieniem zajęć z etyki w tych szkołach, w których do tej pory nie było tego przedmiotu, są rozwiązywane przy udziale pracowników nadzoru pedagogicznego.
Prosimy o zgłaszanie do Departamentu Kształcenia Ogólnego i Specjalnego przypadków, gdy szkoła nie zorganizowała zajęć z etyki mimo zgłoszonego dyrektorowi życzenia udziału ucznia w tych zajęciach.
Źródło: www.men.gov.pl
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady