Wiadomości

Czy usługi powinny być wliczane do podstawy opodatkowania importu towarów?

Opublikowany: lut 3, 02:48

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka wykonuje działalność spedycyjno – przewozową na dzierżawionej bocznicy kolejowej. W ramach zawartych z kontrahentami umów Spółka oferuje m.in. usługę kompleksowej obsługi spedycyjno – transportowej związanej z importem towarów. Usługa składa się z następujących elementów:

1.Usługa spedycyjna poza bocznicą, która jest zlecana podwykonawcy. Ta część usługi obejmuje zarówno transport jak i dodatkowe usługi spedycyjne nierozerwalnie związane z transportem, bez których transport nie mógłby być wykonywany np.:

  • ważenie wagonów w ramach spedycji,
  • tarowanie wagonów w ramach spedycji,
  • nadzór na ważeniem wagonów szerokotorowych,
  • inne usługi wykonywane w ramach spedycji.

2.Obsługa transportowa na terenie bocznicy – ta część usługi obejmuje transport wagonów po bocznicy realizowany przez Spółkę na miejsce wskazane przez importera w celu dokonania rozładunku. Jest to ostatni etap kończący rozpoczętą poza bocznicą obsługę spedycyjną.

Spółka zadała pytanie czy powyższe usługi, winny być wliczone do podstawy opodatkowania w imporcie towarów i czy Spółka winna stosować dla tych usług stawkę podatku w wysokości 0%

W opinii Podatnika przedmiotowe usługi winny być wliczone do podstawy opodatkowania importu towarów.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż stanowisko w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla ww. usług tut. organ podatkowy przedstawił w postanowieniach z dnia 25 października 2006 r. nr PP/443-60-1-GK/06 i nr PP/443-62-1-GK/06.

Natomiast w pozostałym zakresie objętym zapytaniem stanowisko tut. organu podatkowego przedstawia się następująco:

Zgodnie z art. 29 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. – zwanej dalej “ustawą”) podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. W przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Ponadto zgodnie z art. 29 ust. 15 podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Powyższy stan prawny powoduje, iż całość usług świadczonych przez Spółkę winna zostać wliczona do podstawy opodatkowania importowanych towarów bez względu na to, czy usługę tę wykonuje bezpośrednio sama Spółka, czy też jest ona wykonywana przez podwykonawcę Spółki.

Źródło: www.mf.gov.pl, Interpretacje prawa podatkowego

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości