Wiadomości

Bezpieczeństwo lotów: Komisja odtajniła przepisy

Opublikowany: paź 2, 05:04

Główne zasady ochrony portów lotniczych utrzymywane były w tajemnicy aż do sierpnia 2008, kiedy Komisja Europejska zdecydowała się opublikować tekst rozporządzenia. Teraz dostępne są dla każdego. Czy odtajnienie przepisów pomoże pasażerom lepiej poznać ich prawa? Chociaż wciąż słychać wezwania do zaostrzenia środków, podróżni skarżą się na zbyt uciążliwe procedury bezpieczeństwa. Rozmawialiśmy na ten temat z dwoma posłami do Parlamentu Europejskiego: Philipem Bradbournem i Ignasim Guardansem.

Od miesiąca możemy zapoznać się ze szczegółowymi przepisami odtajnionego rozporządzenia, które z pewnymi zmianami obowiązuje pasażerów i personel lotniczy od 2002 roku. Jak oceniają panowie podstawowe standardy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego ustalone przez Komisję Europejską?

Philip Bradbourn (PPE-DE, UK, wiceprzewodniczący komisji Wolności Obywatelskich LIBE) “Problemem jest to, w jaki sposób obowiązujące zasady są faktycznie stosowane przez władze lotnicze. Nowe proponowane przepisy w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego miałyby wprowadzić zintegrowany i ujednolicony system, obowiązujący w całej Europie, co broniłoby ludzi przez bezpodstawnymi niedogodnościami. Wszystko jednak zależy od unijnego sektora lotniczego, który obecnie wdraża istniejące przepisy na poziomie gwarantującym spójność i bezpieczeństwo.

Ignasi Guardans (ALDE, ES) “normy są zarówno zbyt restrykcyjne, jak i nie wystarczająco bezpieczne. Nie ma nigdy stuprocentowego bezpieczeństwa żadnej dziedzinie, a niektóre z wytycznych są oparte na niesprawdzonych przesłankach. Moim zdaniem, cały problem restrykcji związanych z wnoszeniem płynów na pokład to tylko show, który ma zrobić wrażenie, że jest bezpiecznie, podczas gdy nie mamy konkretnych dowodów na zagrożenie. Oczywiście, że zakaz wjazdu dla samochodów w pobliże lotniska chroni przed niebezpieczeństwem ataku z użyciem samochodu-pułapki, jednak nie oznacza to wcale, iż takie środki są “inteligentne” i proporcjonalne do zagrożenia.

Czy zdarzyły się panom jakieś nieprzyjemne incydenty na lotnisku ze strony nadgorliwych pracowników ochrony?

Bradbourn: Niektóre lotniska zarządzają bezpieczeństwem bardzo wydajnie i skutecznie, ponieważ mają odpowiednią liczbę pracowników oraz dostateczną ilość sprzętu, więc pasażerowie nie są nadmiernie narażeni na niedogodności. W innych portach lotniczych zawsze wydaje się, że do obsługi podróżnych wyznaczono zbyt mało pracowników.

Problemem nie leży w zasadach bezpieczeństwa, bo one są nam potrzebne, wszystko zależy od tego, w jaki sposób te zasady będą wcielane w życie. Nie tylko chodzi o personel, ale i o to, by personel miał do dyspozycji odpowiedni sprzęt, który nie odmówi posłuszeństwa w godzinie lotniskowego szczytu. Sprzęt musi być zaprojektowany i zainstalowany tak, aby podróżni nie byli narażeni na niedogodności, jeśli nie jest to niezbędne ze względów bezpieczeństwa. Po prostu musimy być pewni, że samoloty będą w powietrzu bezpieczne. Nigdy nie uważałem, iż ochrona lotnisk jest zbyt skrupulatna. Wolałbym być bezpieczny na wysokości 35 tysięcy stóp.

Guardans: Miałem w Hiszpanii taki incydent, zaskarżyłem sprawę do sądu. Było to nadużycie władzy które wynikało głównie z tego, iż przepisy były jeszcze do niedawna utajnione. Pozwalało to każdemu policjantowi w Europie decydować o przeprowadzeniu kontroli osobistej obywateli w dowolnym momencie. Służby wprowadzają zasady, które nie mają żadnych podstaw prawnych. Na przykład sprawa ze zdejmowaniem butów – w europejskim prawie nie ma zapisu, który zmuszałby pasażerów do zdjęcia butów przed przejściem przez bramkę wykrywacza metalu.

Na europejskich lotniskach zmusza się ludzi do przyjęcia praktyk, których nie zaakceptowaliby w żadnym innym miejscu. To tak, jakby policja na Trafalgar Square kazała ci tańczyć, żeby sprawdzić, czy nie jesteś pijany. Nikt by się na to nie zgodził, bo to nie są właściwe metody. Na lotniskach, pod pretekstem zapewnienia bezpieczeństwa i pod osłoną tajnych przepisów, policjanci robią, co im się podoba. Komisja Europejska ponosi dużą odpowiedzialność za utajnienie przepisów i za wprowadzenie pewnych nieracjonalnych i niepraktycznych rozwiązań. Państwa członkowskie, teraz, gdy przepisy zostały ujawnione, ponoszą odpowiedzialność za wprowadzenie ich w życie w sposób właściwy i racjonalny.

Z odtajnionym raportem możemy sie zapoznać pod adresem:

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val=477283%3Acs&lang=pl&list=477849%3Acs.477850%3Acs.477283%3Acs.476915%3Acs.476870%3Acs.476815%3Acs.476813%3Acs.476811%3Acs.&pos=3&page=1&nbl=8&pgs=10&hwords=8+August+2008~&checktexte=checkbox&visu=

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości