Wiadomości

Autostrady coraz dalej

Opublikowany: lip 14, 09:10

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poleciło drogowcom wstrzymać występowanie o nowe pozwolenia na budowy autostrad, do momentu wejścia w życie ustawy o uprawnieniach społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska. Może to oznaczać, że nie uda nam się zbudować zakładanej ilości dróg na Euro 2012. Konfederacja Pracodawców Polskich jeszcze w lutym – po ogłoszeniu planu Ministerstwa Infrastruktury – ostrzegała, że jest on niemożliwy do zrealizowania.

Wskazywaliśmy, że Prawo ochrony środowiska oraz ustawa o ochronie przyrody nadmiernie komplikują procedurę przygotowania inwestycji drogowych. Przy wyznaczaniu obszarów, na których przyroda traktowana jest szczególnie, nie uwzględniono planowanej sieci komunikacyjnej. Budowa autostrad na takich terenach wymaga uzyskania dodatkowych dokumentów, a czasem jest wręcz niemożliwa (na obszarach objętych programem Natura 2000). Nie wypracowano jednolitego, spójnego modelu finansowania takich inwestycji. Ich koszty na razie pokrywa głównie UE. Biurokracja oraz nieuchronne spory z ekologami jeszcze wydłużą proces inwestycyjny.

Jeśli te problemy uda się ominąć, czekają następne kłopoty – braki kadrowe. Oferowane płace nie gwarantują pozyskania fachowców. Najbardziej potrzebni będą menedżerowie średniego szczebla oraz wykwalifikowani robotnicy.

Nie można zapomnieć, że formalne przygotowanie inwestycji budowlanej w Polsce to skomplikowana i długotrwała procedura, trwająca mniej więcej tyle samo, ile właściwa budowa. Należy pamiętać, że mamy już niewiele czasu na zbudowanie potrzebnych połączeń drogowych. Dlatego potrzeba wielu zmian prawnych, które odformalizują i zdynamizują przygotowanie administracyjne. Potrzeba też więcej planów zagospodarowania przestrzennego. Należy szybciej zajmować nieruchomości pod inwestycje. Organy administracji muszą działać sprawniej i bezzwłocznie wydawać decyzje. Powinniśmy dążyć do tego, aby budowa dróg wymagała jak najmniejszej liczby zezwoleń.

W Polsce mamy obecnie 699 km autostrad i 317 km dróg ekspresowych. Kolejnych 230 km jest w różnych stadiach budowy. Dla porównania w Niemczech sieć ta liczy ponad 10 tys km. Mając na względzie tempo prac (w zeszłym roku oddano do użytku 25 km autostrad), kibice piłkarscy z całej Europy mogą mieć istotne problemy z komunikacją. Nie pomoże nam to w promocji Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie i gospodarczo.

Źróło: www.kpp.org.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości