Wiadomości

29 października Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Opublikowany: paź 31, 12:26

Minister Administracji i Cyfryzacji, który od września ubiegłego roku sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce, prowadzi intensywne prace nad poprawą stanu funkcjonowania numeru alarmowego 112. Jednym z najważniejszych, a brakujących dotychczas elementów potrzebnych do stworzenia nowoczesnego systemu powiadamiania ratunkowego, jest odpowiednia regulacja prawna. Opracowany w MAC i przyjęty przez Radę Ministrów projekt jest pierwszym aktem prawnym, który w kompleksowy sposób porządkuje obszar systemu powiadamiania ratunkowego.

Przyjęty w projekcie ustawy model operatorski systemu powiadamiania ratunkowego, w którym centra powiadamiania ratunkowego obsługują zgłoszenia i – przekazując informację na temat zgłoszenia – umożliwiają służbom ratunkowym dostosowanie działań do rodzaju zdarzenia, jest odzwierciedleniem zauważalnej w państwach Unii Europejskiej tendencji do zmniejszania liczby centrów powiadamiania ratunkowego, w których odbierane są telefony alarmowe, na rzecz wyposażania tych centrów w profesjonalne narzędzia teleinformatyczne umożliwiające szybką i efektywną obsługę zgłoszeń.

Projektowana regulacja opiera więc system powiadamiania ratunkowego na centrach powiadamiania ratunkowego. Minister Administracji i Cyfryzacji będzie odpowiedzialny za organizację i koordynację funkcjonowania systemu, a wojewodowie będą odpowiedzialni za tworzenie centrów powiadamiania ratunkowego.

Rozwiązanie takie zapewnia możliwość ustalenia jednolitych standardów funkcjonowania systemu, zarówno jeśli chodzi o standardy obsługi zgłoszeń alarmowych, jak i warstwę teleinformatyczną, przy jednoczesnym uwzględnieniu roli wojewody, który w swoich działaniach kieruje się lokalnymi potrzebami i uwarunkowaniami.

Centra powiadamiania ratunkowego obsługują zgłoszenia alarmowe

– operatorzy numerów alarmowych odbierają połączenia na numer 112 (w przyszłości również 997, 998, 999 oraz – na zasadzie dobrowolności – inne numery istotne dla ochrony życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska).

- następnie, po przeprowadzeniu rozmowy i uzyskaniu odpowiednich informacji, przekazują zgłoszenie do służb ratunkowych. Wyszkolony operator, na podstawie przekazywanych mu informacji, może szybko rozpoznać zgłoszenia fałszywe lub złośliwe, które obecnie stanowią aż 80% wszystkich połączeń na numer 112. Dzięki temu numer alarmowy nie jest blokowany, co w praktyce oznacza, że łatwiej jest dodzwonić się na numer alarmowy, a do służb ratunkowych docierają tylko zgłoszenia od osób, które naprawdę potrzebują pomocy. Jednocześnie, w razie awarii któregoś z centrów lub bardzo wielu połączeń w jednym czasie, zgłoszenie alarmowe jest automatycznie przekierowywane do innego centrum.

Każdy operator numeru alarmowego obsługuje zgłoszenia według takiej samej procedury, każdy też zna przynajmniej jeden język obcy, co umożliwia obsługę zgłoszeń kierowanych przez cudzoziemców.

Dzięki otrzymywanym automatycznie przez operatorów informacjom na temat lokalizacji dzwoniącego, udzielenie pomocy jest ułatwione w sytuacji gdy osoba potrzebująca pomocy nie wie gdzie się znajduje.

Przekazanie pełnej informacji z centrów powiadamiania ratunkowego do służb ratunkowych będzie możliwe dzięki współpracującym ze sobą systemom teleinformatycznym, co przyczyni się do wyraźnego skrócenia czasu reakcji na zdarzenie. W przyszłości, centra powiadamiania ratunkowego będą obsługiwały zgłoszenia kierowane za pośrednictwem nowych sposobów komunikacji, np. sms lub eCall (samochodowy system informujący o wypadku).

Prace nad ustawą poprzedzone były wnikliwymi analizami stanu i potrzeb systemu powiadamiania ratunkowego, dokonanymi przez MAC zaraz po przejęciu przez Ministra Administracji i Cyfryzacji, we wrześniu 2012 r., nadzoru nad jego funkcjonowaniem.

Założenia systemu powiadamiania ratunkowego zostały opisane w Koncepcji budowy SPR w Polsce, opracowanej przez Ministra Administracji i Cyfryzacji i przyjętej przez Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji w styczniu 2013 r. Potrzeby systemu, do których dostosowywane są wdrażane obecnie rozwiązania, w szczególności liczba operatorów numerów alarmowych oraz wydajność systemu teleinformatycznego, określone zostały na podstawie analizy telefonicznego ruchu alarmowego w Polsce.

Przeprowadzone analizy wykazały, że podstawowym zadaniem systemu powiadamiania ratunkowego jest ułatwienie kontaktu osoby potrzebującej pomocy z operatorem numeru alarmowego 112, ponieważ dotychczas aż 30% wszystkich połączeń na numery alarmowe nie było odbieranych.

Od września 2012 r., czyli od czasu zaangażowania MAC w realizację prac na rzecz budowy systemu powiadamiania ratunkowego, w tym skoordynowanie działań wojewodów w tym zakresie, odnotować można kilka pozytywnych zmian:

- wzrost zasięgu działania SPR – zgłoszenia na numer alarmowy 112 pochodzące z terenu zamieszkałego przez 55% Polaków są obsługiwane w centrach powiadamiania ratunkowego, dla porównania – rok temu tylko 8% Polaków miało w miejscu swojego zamieszkania możliwość dodzwonienia się do CPR, a olbrzymia większość połączeń obsługiwana była w jednostkach Policji i Państwowej Straży Pożarnej. W celu ujednolicenia systemu, wojewodowie intensywnie rozszerzają zasięgi działania CPRów, tak żeby do końca 2013 r. osiągnąć wskaźnik 100 %, czyli każde zgłoszenie na numer 112 w Polsce obsłużyć w CPR.;

- widoczne skrócenie średniego czasu oczekiwania na odebranie zgłoszenia, dzięki mechanizmom pracy CPR – z 28 do 10 sekund;

- wzrost liczby uruchomionych centrów powiadamiania ratunkowego – z 6 w 2012 r. do 16 obecnie, w listopadzie uruchomione zostanie CPR w Warszawie, tym samym działać będą już wszystkie centra.

Proces wdrażania systemu powiadamiania ratunkowego jest na bieżąco monitorowany, a z analiz wynika, że w miejscach, w których numer 112 jest odbierany przez centra powiadamiania ratunkowego, zdecydowanie łatwiej jest dodzwonić się na ten numer.

Jednocześnie, w trakcie prac MAC nad wdrażaniem systemu zauważono, że stopień skomplikowania przyjętych rozwiązań teleinformatycznych nie pozwala na szybkie wprowadzenie ich pełnej funkcjonalności, czyli przekazywania zgłoszeń alarmowych z CPR do służb ratunkowych drogą elektroniczną. Trwają intensywne prace nad połączeniem systemu teleinformatycznego CPR z systemami, które zostały wybudowane przez służby ratownicze, umożliwiającym wymianę informacji o zgłoszeniu drogą elektroniczną. Dopiero wówczas, osoba dzwoniąca na numer 112 będzie mogła przekazać prośbę o pomoc wyłącznie operatorowi numeru alarmowego w CPR. W wyjątkowych przypadkach, np. w razie potrzeby przeprowadzenia wywiadu medycznego, operator będzie miał możliwość przekazania zgłoszenia elektronicznie, przy jednoczesnym przełączeniu rozmowy do dyspozytora właściwej służby.

Jednak mając na uwadze zdiagnozowane problemy, w tym bardzo istotne sygnały o niewłaściwym funkcjonowaniu numeru 112, wdrażany jest system powiadamiania ratunkowego, który, tymczasowo, pozwala wyłącznie na przekazanie zgłoszenia w formie połączenia telefonicznego. W związku z tym obecnie osoba dzwoniąca do CPR, co do zasady, przekazuje operatorowi numeru alarmowego jedynie wstępne informacje na temat zdarzenia i na tej podstawie jest przełączana do właściwej służby, gdzie zbierane są pozostałe szczegółowe informacje.

Minister Administracji i Cyfryzacji ma świadomość, że jest to bardzo niedoskonała forma działania tego systemu, jednak u podstaw decyzji o wprowadzeniu rozwiązania tymczasowego leżała skala nieosiągalności numeru alarmowego 112 (aż 30% osób dzwoniących na 112 się nie dodzwaniało) oraz bardzo duża liczba zgłoszeń złośliwych i fałszywych kierowanych na te numer – aż 80%. Za wprowadzaniem systemu przemawia fakt skrócenia czasu oczekiwania na odebranie zgłoszenia, ułatwienie lokalizacji osoby dzwoniącej, możliwość obsługi zgłoszeń obcojęzycznych oraz zwiększenie liczby zgłoszeń na numer alarmowy 112, które mogą być obsługiwane jednocześnie, zwłaszcza że w razie awarii jednego CPR lub gdy liczba połączeń przekracza możliwość szybkiej ich obsługi w jednym miejscu, system automatycznie przekierowuje zgłoszenie do centrum w innym województwie.

Dzięki szybkiemu eliminowaniu w CPR zgłoszeń fałszywych i złośliwych, do służb ratunkowych trafiają tylko rzeczywiste prośby o pomoc, dzięki czemu odciążone służby mogą przeznaczyć więcej czasu na realizację swoich własnych, podstawowych zadań, czyli dysponowanie zasobów ratowniczych.

Zauważalne poprawa stanu rzeczy nie zmienia jednak faktu, że zapowiadany od lat system powiadamiania ratunkowego w dalszym ciągu nie działa tak jak należy. Po roku naszej pracy nad rozwiązaniem zastanych problemów, w dalszym ciągu nie możemy wprowadzić docelowego modelu systemu. Pragniemy wszystkich mieszkańców Polski przeprosić za taki stan rzeczy, zapewniając jednocześnie, że nie ustajemy w wysiłkach, aby jak najszybciej stworzyć kompletny i niezawodny system służący bezpieczeństwu nas wszystkich.

Źródło: www.mac.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości