Wiadomości

Legalizacja samowoli budowlanej

Opublikowany: maj 25, 02:23

Proces legalizacji samowoli budowlanej określony został w ustawie z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane (Dz.U. 00.106.1126). Zgodnie z jej przepisami powiatowy inspektor nadzoru budowlanego nakazuje, w drodze decyzji, rozbiórkę obiektu budowlanego, lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę.

Jeżeli jednak budowa:

  • jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  • nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem – właściwy inspektor wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych.

W postanowieniu, ustala się wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń budowy oraz nakłada obowiązek przedstawienia, w wyznaczonym terminie:

  • zaświadczenia organu właściwego w sprawach ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu o zgodności obiektu z przepisami, o zagospodarowaniu przestrzennym,
  • 4 egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi,
  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

W przypadku niespełnienia w wyznaczonym terminie obowiązków, wydaje się decyzję o rozbiórce. Natomiast jeśli inwestor, jeśli spełni wymagane prawem obowiązki, występuje z wnioskiem o wydanie decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, jeżeli budowa nie została zakończona.

Nadzór budowlany, przed wydaniem decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, bada:

  • zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  • kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń,
  • wykonanie projektu budowlanego przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane
  • w drodze postanowienia, ustala wysokość opłaty legalizacyjnej. Na to postanowienie przysługuje zażalenie.

W przypadku stwierdzenia naruszeń, w zakresie określonym w powyższych punktach, inspektor nadzoru budowlanego nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, w określonym terminie, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję, nakazującą rozebranie budowli. Decyzję tę wydaje się również w przypadku nieuiszczenia w terminie opłaty legalizacyjnej.

Inwestor samowoli budowlanej zobowiązany jest do zapłaty tzw. opłaty legalizacyjnej. Opłata legalizacyjna to zgodnie z cytowaną ustawą pięćdziesięciokrotność iloczynu stawki opłaty S, współczynnika kategorii obiektu budowlanego K i współczynnika wielkości obiektu budowlanego (w zależności od wielkości obiektu może on wynosić od 1 do 2.5) Współczynniki i kategorie zostały określone w tekście ustawy z 27 marca 2003 roku o zmianie ustawy – Prawo budowlane

W razie spełnienia wymagań, właściwy organ wydaje decyzję:

  • o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na wznowienie robót, albo
  • o zatwierdzeniu projektu budowlanego, jeżeli budowa została zakończona.

W decyzji, nakłada się obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Inwestor, w stosunku do którego nałożono obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, jest obowiązany zawiadomić, zgodnie z właściwością wynikającą z przepisów szczególnych, organy:

  • Inspekcji Ochrony Środowiska,
  • Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
  • Państwowej Inspekcji Pracy,
  • Państwowej Straży Pożarnej – o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania. Organy zajmują stanowisko w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć:
  • oryginał dziennika budowy,
  • oświadczenie kierownika budowy:

a) o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami,

b) o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także – w razie korzystania – ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu,

  • oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania,
  • protokoły badań i sprawdzeń,
  • inwentaryzację geodezyjną powykonawczą.

W razie zmian nie odstępujących w sposób istotny od zatwierdzonego projektu lub warunków pozwolenia na budowę, dokonanych podczas wykonywania robót, do zawiadomienia, należy dołączyć kopie rysunków wchodzących w skład zatwierdzonego projektu budowlanego, z naniesionymi zmianami, a w razie potrzeby także uzupełniający opis.
Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ o zakończeniu robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, w terminie 14 dni od dnia ich zakończenia.

Zawiadomienie, stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli.

Właściwy organ wydaje decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli. Właściwy organ może w pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego określić warunki użytkowania tego obiektu albo uzależnić jego użytkowanie od wykonania, w oznaczonym terminie, określonych robót budowlanych.

Stroną w postępowaniu w sprawie pozwolenia na użytkowanie jest wyłącznie inwestor.

Należy zaznaczyć, że legalizacja obiektów będzie możliwa tylko wtedy, gdy do wejścia w życie nowelizacji prawa budowlanego (11.07.2003 r.) nie wydano ostatecznej decyzji o nakazie rozbiórki. Jeśli jednak w tym czasie doszło do stwierdzenia nieważności decyzji lub wznowienia postępowania, będzie można starać się o legalizację samowoli.

Zasad powyższych nie stosuje się do obiektów, których budowa została zakończona przed dniem wejścia w życie ustawy lub w stosunku do których przed tym dniem zostało wszczęte postępowanie administracyjne. Do takich obiektów stosuje się przepisy dotychczasowe. Oznacza to, że jeśli budowa została zakończona przed dniem wejścia w życie ustawy, czyli przed 1995 rokiem, stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 października 1974 r. – Prawo budowlane. W takim przypadku budynki wzniesione bez wymaganych pozwoleń muszą być rozebrane, jeśli znajdują się na terenie nie przeznaczonym pod zabudowę, bądź jeśli powodują niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia ludzi lub są uciążliwe dla otoczenia.

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości