Wiadomości
Legalizacja samowoli budowlanej
Opublikowany: maj 25, 02:23
Proces legalizacji samowoli budowlanej określony został w ustawie z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane (Dz.U. 00.106.1126). Zgodnie z jej przepisami powiatowy inspektor nadzoru budowlanego nakazuje, w drodze decyzji, rozbiórkę obiektu budowlanego, lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę.
Jeżeli jednak budowa:
- jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem – właściwy inspektor wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych.
W postanowieniu, ustala się wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń budowy oraz nakłada obowiązek przedstawienia, w wyznaczonym terminie:
- zaświadczenia organu właściwego w sprawach ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu o zgodności obiektu z przepisami, o zagospodarowaniu przestrzennym,
- 4 egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi,
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
- decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
W przypadku niespełnienia w wyznaczonym terminie obowiązków, wydaje się decyzję o rozbiórce. Natomiast jeśli inwestor, jeśli spełni wymagane prawem obowiązki, występuje z wnioskiem o wydanie decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, jeżeli budowa nie została zakończona.
Nadzór budowlany, przed wydaniem decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, bada:
- zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń,
- wykonanie projektu budowlanego przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane
- w drodze postanowienia, ustala wysokość opłaty legalizacyjnej. Na to postanowienie przysługuje zażalenie.
W przypadku stwierdzenia naruszeń, w zakresie określonym w powyższych punktach, inspektor nadzoru budowlanego nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, w określonym terminie, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję, nakazującą rozebranie budowli. Decyzję tę wydaje się również w przypadku nieuiszczenia w terminie opłaty legalizacyjnej.
Inwestor samowoli budowlanej zobowiązany jest do zapłaty tzw. opłaty legalizacyjnej. Opłata legalizacyjna to zgodnie z cytowaną ustawą pięćdziesięciokrotność iloczynu stawki opłaty S, współczynnika kategorii obiektu budowlanego K i współczynnika wielkości obiektu budowlanego (w zależności od wielkości obiektu może on wynosić od 1 do 2.5) Współczynniki i kategorie zostały określone w tekście ustawy z 27 marca 2003 roku o zmianie ustawy – Prawo budowlane
W razie spełnienia wymagań, właściwy organ wydaje decyzję:
- o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na wznowienie robót, albo
- o zatwierdzeniu projektu budowlanego, jeżeli budowa została zakończona.
W decyzji, nakłada się obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Inwestor, w stosunku do którego nałożono obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, jest obowiązany zawiadomić, zgodnie z właściwością wynikającą z przepisów szczególnych, organy:
- Inspekcji Ochrony Środowiska,
- Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
- Państwowej Inspekcji Pracy,
- Państwowej Straży Pożarnej – o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania. Organy zajmują stanowisko w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć:
- oryginał dziennika budowy,
- oświadczenie kierownika budowy:
a) o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami,
b) o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także – w razie korzystania – ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu,
- oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania,
- protokoły badań i sprawdzeń,
- inwentaryzację geodezyjną powykonawczą.
W razie zmian nie odstępujących w sposób istotny od zatwierdzonego projektu lub warunków pozwolenia na budowę, dokonanych podczas wykonywania robót, do zawiadomienia, należy dołączyć kopie rysunków wchodzących w skład zatwierdzonego projektu budowlanego, z naniesionymi zmianami, a w razie potrzeby także uzupełniający opis.
Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ o zakończeniu robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, w terminie 14 dni od dnia ich zakończenia.
Zawiadomienie, stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli.
Właściwy organ wydaje decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli. Właściwy organ może w pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego określić warunki użytkowania tego obiektu albo uzależnić jego użytkowanie od wykonania, w oznaczonym terminie, określonych robót budowlanych.
Stroną w postępowaniu w sprawie pozwolenia na użytkowanie jest wyłącznie inwestor.
Należy zaznaczyć, że legalizacja obiektów będzie możliwa tylko wtedy, gdy do wejścia w życie nowelizacji prawa budowlanego (11.07.2003 r.) nie wydano ostatecznej decyzji o nakazie rozbiórki. Jeśli jednak w tym czasie doszło do stwierdzenia nieważności decyzji lub wznowienia postępowania, będzie można starać się o legalizację samowoli.
Zasad powyższych nie stosuje się do obiektów, których budowa została zakończona przed dniem wejścia w życie ustawy lub w stosunku do których przed tym dniem zostało wszczęte postępowanie administracyjne. Do takich obiektów stosuje się przepisy dotychczasowe. Oznacza to, że jeśli budowa została zakończona przed dniem wejścia w życie ustawy, czyli przed 1995 rokiem, stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 października 1974 r. – Prawo budowlane. W takim przypadku budynki wzniesione bez wymaganych pozwoleń muszą być rozebrane, jeśli znajdują się na terenie nie przeznaczonym pod zabudowę, bądź jeśli powodują niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia ludzi lub są uciążliwe dla otoczenia.
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady