Wiadomości

Alimenty między pasierbem a ojczymem i macochą

Opublikowany: mar 22, 22:41

W artykule 144 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (KRiO) rozszerzono obowiązek alimentacyjny na osoby powinowate w pierwszym stopniu w linii prostej, w następujących sytuacjach:

  • dziecko może żądać świadczeń alimentacyjnych od ojczyma albo macochy, jeżeli przemawiają za tym zasady współżycia społecznego
  • ojczym albo macocha może żądać świadczeń alimentacyjnych od dziecka swego współmałżonka, jeżeli przyczyniali się do jego wychowania i utrzymania, a żądanie to odpowiada zasadom współżycia społecznego.

Do obowiązku powyższych świadczeń w myśl przepisów KRiO stosuje się odpowiednio przepisy o obowiązku alimentacyjnym między krewnymi.

Obowiązek alimentacyjny ojczyma lub macochy względem pasierba istnieje nadal po śmierci rodzica pasierba, bowiem stosunek powinowactwa, od którego zależy obowiązek trwa zgodnie z art. 26 KRiO nadal nawet, jeżeli małżeństwo ustanie, w tym przypadku wskutek śmierci.

Obciążenie ojczyma albo macochy alimentami nie wymaga wykazania, że pasierb pozostaje w niedostatku warunek ten musi być jednak spełniony przy żądaniu odwrotnym.

Stwierdzenie czy obciążenie zobowiązanego byłoby zgodne z zasadami współżycia społecznego zależy od okoliczności konkretnego przypadku. Ocena ta zależy m.in. od:

  • wieku tak zobowiązanego jak i uprawnionego,
  • sytuacji majątkowej i zarobkowej,
  • czasu trwania związku małżeńskiego rodzica z ojczymem albo macochą,
  • stosunku osobistego między uprawnionym a zobowiązanym.

Obowiązek alimentacyjny pasierba względem macochy i ojczyma powstaje pod dodatkowym warunkiem, którym jest wcześniejsze przyczynianie się przez te osoby do utrzymania i wychowania pasierba. Chodzi tu o łożenie na jego rzecz przez dłuższy czas w postaci świadczeń pieniężnych lub w naturze oraz osobiste starania o jego wychowanie.

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości