Wiadomości
Alimenty między pasierbem a ojczymem i macochą
Opublikowany: mar 22, 22:41
W artykule 144 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (KRiO) rozszerzono obowiązek alimentacyjny na osoby powinowate w pierwszym stopniu w linii prostej, w następujących sytuacjach:
- dziecko może żądać świadczeń alimentacyjnych od ojczyma albo macochy, jeżeli przemawiają za tym zasady współżycia społecznego
- ojczym albo macocha może żądać świadczeń alimentacyjnych od dziecka swego współmałżonka, jeżeli przyczyniali się do jego wychowania i utrzymania, a żądanie to odpowiada zasadom współżycia społecznego.
Do obowiązku powyższych świadczeń w myśl przepisów KRiO stosuje się odpowiednio przepisy o obowiązku alimentacyjnym między krewnymi.
Obowiązek alimentacyjny ojczyma lub macochy względem pasierba istnieje nadal po śmierci rodzica pasierba, bowiem stosunek powinowactwa, od którego zależy obowiązek trwa zgodnie z art. 26 KRiO nadal nawet, jeżeli małżeństwo ustanie, w tym przypadku wskutek śmierci.
Obciążenie ojczyma albo macochy alimentami nie wymaga wykazania, że pasierb pozostaje w niedostatku warunek ten musi być jednak spełniony przy żądaniu odwrotnym.
Stwierdzenie czy obciążenie zobowiązanego byłoby zgodne z zasadami współżycia społecznego zależy od okoliczności konkretnego przypadku. Ocena ta zależy m.in. od:
- wieku tak zobowiązanego jak i uprawnionego,
- sytuacji majątkowej i zarobkowej,
- czasu trwania związku małżeńskiego rodzica z ojczymem albo macochą,
- stosunku osobistego między uprawnionym a zobowiązanym.
Obowiązek alimentacyjny pasierba względem macochy i ojczyma powstaje pod dodatkowym warunkiem, którym jest wcześniejsze przyczynianie się przez te osoby do utrzymania i wychowania pasierba. Chodzi tu o łożenie na jego rzecz przez dłuższy czas w postaci świadczeń pieniężnych lub w naturze oraz osobiste starania o jego wychowanie.
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady