Wiadomości

Zwrot kosztów leczenia za granicą

Opublikowany: paź 30, 12:22

Rozliczenie kosztów transgranicznej opieki zdrowotnej odbywa się w dwóch etapach: najpierw pacjent płaci za uzyskane świadczenie zagranicznej placówce medycznej, a następnie otrzymuje zwrot poniesionych kosztów od Narodowego Funduszu Zdrowia.

Pacjenci, którzy skorzystali ze świadczeń opieki zdrowotnej w innym państwie UE, mogą się ubiegać o zwrot kosztów leczenia od Narodowego Funduszu Zdrowia. NFZ zwraca im taką kwotę, jaką wydałby, refundując konkretne świadczenia w kraju.

Jeżeli pacjent uzyska świadczenie opieki zdrowotnej w państwie, w którym koszt tego świadczenia będzie wyższy niż jego koszt według wyceny NFZ (obowiązującej w kraju), pacjent będzie musiał pokryć różnicę z własnej kieszeni (jego wydatki na to leczenie będą wyższe niż zwrot, który otrzyma). Natomiast pacjent, który korzysta ze świadczeń w państwie, gdzie leczenie jest wycenione tak samo lub jest tańsze niż w Polsce, otrzyma zwrot faktycznie poniesionych kosztów.

W ramach transgranicznej opieki zdrowotnej NFZ zwraca pacjentom koszty świadczeń, które przysługują im w Polsce (czyli tych, które znajdują się w tzw. koszyku świadczeń gwarantowanych).

Rachunek – podstawa zwrotu kosztów leczenia

Podstawą zwrotu kosztów leczenia w ramach transgranicznej opieki zdrowotnej jest rachunek wystawiony przez zagraniczną placówkę medyczną. Rachunek za udzielone świadczenia musi zawierać dokładne informacje na temat rodzaju przeprowadzonych zabiegów lub badań diagnostycznych. W przeciwnym wypadku postępowanie w sprawie zwrotu kosztów może potrwać dłużej i być utrudnione. Jeśli na rachunku nie ma opisu udzielonych świadczeń, pacjent powinien zwrócić się do placówki, z której usług korzystał, o wydanie dodatkowego dokumentu/zaświadczenia zawierającego te informacje. Pacjent ubiegający się o zwrot kosztów przez NFZ musi przedstawić także potwierdzenie uiszczenia opłaty za udzielone usługi medyczne – na rachunku lub w formie innego dokumentu (paragonu).

Wniosek o zwrot kosztów leczenia

Pacjent składa wypełniony wniosek do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ. Może to zrobić w ciągu 6 miesięcy od dnia wystawienia rachunku przez zagraniczną placówkę opieki zdrowotnej. Wnioski, które wpłyną po upływie tego czasu, będą rozpatrywane negatywnie. Jeśli wniosek został wysłany pocztą tradycyjną, o terminie decyduje data stempla pocztowego. Wniosek nie może zostać przesłany pocztą elektroniczną, ponieważ należy do niego dołączyć oryginał rachunku. Wzór wniosku o zwrot kosztów leczenia w ramach transgranicznej opieki zdrowotnej będzie zawierało rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie określenia wzoru wniosku o zwrot kosztów świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych poza granicami kraju.

Inne dokumenty

Zgodnie z dyrektywą transgraniczną państwa członkowskie mogą wymagać od pacjentów, aby – korzystając ze świadczeń za granicą – spełniali te same wymogi, które musieliby spełniać, gdyby leczyli się w swoim państwie ubezpieczenia. W Polsce, aby leczyć się w ramach publicznej opieki zdrowotnej u większości specjalistów, pacjent musi mieć skierowanie od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego (zwykle jest to lekarz podstawowej opieki zdrowotnej). Skierowania – niekoniecznie od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego – wymaga także leczenie szpitalne. Jeśli pacjent nie będzie miał skierowania do specjalisty lub do szpitala (wystawionego w kraju lub za granicą), nie otrzyma zwrotu kosztów leczenia w ramach transgranicznej opieki zdrowotnej. W związku z tym – w zależności od sytuacji – pacjent musi dołączyć do wniosku o zwrot kosztów leczenia także oryginały lub kopie:

- skierowań; – zleceń na wyroby medyczne; – recept; – zleceń na transport sanitarny.

NFZ nie wymaga załączania skierowań do wniosków o zwrot kosztów leczenia, na które pacjent uzyskał wcześniej zgodę NFZ (dotyczy to świadczeń ujętych w wykazie, który będzie się znajdował w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie ustalenia wykazu świadczeń opieki zdrowotnej wymagających uprzedniej zgody dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia).

Czas oczekiwania na zwrot kosztów

Czas oczekiwania na zwrot kosztów świadczeń udzielonych w ramach transgranicznej opieki zdrowotnej zależy od stopnia skomplikowania danej sprawy. Podstawowym warunkiem szybkiego uzyskania zwrotu jest dołączenie do wniosku wszystkich wymaganych dokumentów. Oczekiwanie na decyzję w sprawie zwrotu kosztów nie powinno trwać dłużej niż 30 dni, a jeśli jest przeprowadzane postępowanie wyjaśniające – 60 dni. W wyjątkowych sytuacjach, jeśli oddział wojewódzki NFZ będzie musiał się skontaktować z zagranicznym punktem kontaktowym do spraw transgranicznej opieki zdrowotnej, czas oczekiwania na wydanie tej decyzji może się wydłużyć do 6 miesięcy. Pacjent (wnioskodawca) otrzymuje zwrot kosztów w ciągu 7 dni od wydania decyzji w sprawie zwrotu kosztów leczenia przez OW NFZ. Pacjent otrzymuje zwrot na konto bankowe (jeśli je podał) lub w formie przekazu pocztowego.

Źródło: www.mz.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości