Wiadomości

Zmiany w zamówieniach publicznych

Opublikowany: lip 10, 02:04

Sejmowa Komisja Gospodarki rozpatrzyła dziś poprawki zgłoszone w drugim czytaniu projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych. Znalazły się wśród nich trzy propozycje Konfederacji Pracodawców Polskich, z których jedna została przyjęta.

Zgodnie z intencją KPP, do ustawy o Pzp włączony zostanie zapis dotyczący możliwości uzupełnienia pełnomocnictwa. Proponowaliśmy, aby zamawiający wzywał wykonawców, którzy nie złożyli w terminie pełnomocnictw, oświadczeń i dokumentów (lub złożyli je z błędami) do ich uzupełnienia we wskazanym czasie, chyba że oferta danego wykonawcy i tak musiałyby być odrzucona albo konieczne byłoby unieważnienie całego postępowania. Wykonawca musiałby oczywiście spełnić warunki przystąpienia do przetargu i oferować usługi zgodne z wymaganiami zamawiającego.

Naszym zdaniem, w interesie publicznym jest kwalifikowanie do merytorycznego rozpatrzenia jak największej ilości ofert. Dlatego wyrażamy zadowolenie, że złagodzono wymagania stawiane przy uzupełnianiu dokumentów. Zauważamy jednak, że odpowiednie zapisy należy wprowadzić również w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy. Niezałączenie pełnomocnictwa jest przecież zazwyczaj wynikiem przeoczenia składającego ofertę, który działa zgodnie z umocowaniem, a jedynie zapomina dołączyć dokument, który fakt ten potwierdza.

Zdaniem Konfederacji Pracodawców Polskich, konieczne jest także usprawnienie i przyspieszenie obiegu dokumentów związanych z realizacją środków ochrony prawnej, co skróciłoby czas postępowania. Tego właśnie dotyczyła druga zgłoszona przez KPP poprawka – została jednak przez Komisję odrzucona.

Postulowaliśmy dopuszczenie – jako równorzędnej postaci – elektronicznej formy korespondencji o protestach i odwołaniach. Wymagało to zmian w kilku artykułach ustawy, które miały precyzować, że wśród podawanych w specyfikacjach zamówienia danych musi znaleźć się adres internetowy zamawiającego i jego konto poczty elektronicznej. Należało też określić, w jakiej dokładnie formie (np. z zastosowaniem jakich certyfikatów bezpieczeństwa) można by było taką korespondencję przesyłać, jak potwierdzać jej otrzymanie i komu przekazywać kopie.

Uważamy, że proponowane rozwiązanie nie stanowiłoby obciążenia dla zamawiających, którzy i tak powszechnie korzystają z poczty elektronicznej. Pozwoliłoby natomiast ograniczyć do minimum sytuacje nieprzekazywania w terminie kopii odwołania zamawiającemu.

Komisja Gospodarki odrzuciła także propozycję dopuszczenia możliwości wypowiedzenia przez wykonawcę umowy, zawartej na dłużej niż rok. Chcieliśmy, aby można było tego dokonać bez podawania przyczyn i kar umownych. Uważaliśmy, że w takim wypadku okres wypowiedzenia powinien trwać od miesiąca do pół roku.

Obecnie, zamawiający mają dużą dowolność w kształtowaniu treści umowy o udzielenie zamówienia publicznego, co prowadzi do tego, że umowy zwykle zawiera się na korzyść zamawiającego,
w oderwaniu od realiów rynkowych.

Poza sektorem tych zamówień, możliwość wypowiedzenia takiej umowy przez strony – w tym przez wykonawcę – jest standardem. Nie występuje tam problem rozliczeń umów w toku, ponieważ te, których przedmiotem są świadczenia okresowe lub ciągłe, są rozliczane okresowo, najczęściej miesięcznie. Daje to możliwość scedowania realizacji zamówienia na innego wykonawcę, bez ryzyka poniesienia straty przez zamawiającego. Z kolei stosowanie wydłużonego okresu wypowiedzenia (do 6 miesięcy) dawałoby zamawiającemu swobodę przeprowadzenia kolejnego przetargu. Postulowaliśmy, aby umowy na takie usługi, zawarte na dłużej niż rok, a przed dniem wejścia w życie nowelizacji, mogły być wypowiedziane przez wykonawcę z kwartalnym wyprzedzeniem.

Tymczasem Komisja Gospodarki przyjęła zapis, który zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców niesie duże ryzyko. Otóż zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidzi możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia oraz określi warunki takiej zmiany.

Nieuwzględnienie ryzyka związanego ze wzrostem kosztów kontraktu w trakcie jego trwania jest w naszej opinii nieuzasadnione – tym bardziej, że realizacja umowy z dziedziny zamówień publicznych trwa zwykle ok. 3 – 4 lat.

Wspomniane wyżej ryzyko, ujawniło się w ostatnich latach kilkakrotnie. Przykładem mogą być zmiany stawek VAT, a w ostatnim okresie również gwałtowny i nieprzewidywalny dla pracodawców wzrost wynagrodzeń, w tym płacy minimalnej o 20% (ponad czterokrotnie wyższy wskaźnik wzrostu liczonego rok do roku niż średnia z ostatnich kilku lat), a także gwałtowne zmiany cen surowców. Taki zapis zarówno dla zamawiającego, jak i wykonawcy będzie niebezpieczny.

Opowiadając się za nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych, mamy na celu uproszczenie obowiązujących procedur i zmniejszenie biurokracji. Zgłaszając własne propozycje do noweli upowszechniamy podejście zdroworozsądkowe, czym podnosimy konkurencyjność polskich przedsiębiorstw.

W obecnych realiach gospodarczych i społecznych niezbędne jest włączenie do systemu zamówień publicznych kryteriów środowiskowych, które wpłyną na bardziej racjonalne i oszczędne gospodarowanie posiadanymi zasobami. Naszym zdaniem, konieczne jest także włączenie do Pzp zasad opisanych w dokumencie „Nowe podejście do zamówień publicznych” (opracowanym przez Ministerstwo Gospodarki we współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych), których obecna nowelizacja nie do końca wypełnia. Dzięki temu, małe i średnie przedsiębiorstwa zyskałyby lepsze warunki rozwoju. Ma to ogromne znaczenie, gdyż spółki te stanowią podstawę naszej gospodarki. Na razie mają one małe szanse w starciu z silnymi podmiotami, u których często, już po przegranym przetargu, stają się podwykonawcami.

Źródło: www.kpp.org.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości