Wiadomości

Zmiana wymogów w uzyskaniu licencji dla pośredników i zarządców nieruchomości

Opublikowany: sty 3, 09:13

1 stycznia 2008 roku weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami w części dotyczącej wykonywania działalności zawodowej w dziedzinie gospodarki nieruchomościami. Nowelizacja ta zmieniła m.in. wymogi, które muszą spełnić osoby ubiegające się o nadanie licencji zawodowej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz licencji zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami.

Przepis art. 182 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami otrzymał brzmienie: „Licencję zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami nadaje się osobie fizycznej, która:

1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe;
3) posiada wyższe wykształcenie;
4) ukończyła studia podyplomowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami;
5) odbyła praktykę zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami”.

Natomiast przepis art. 187 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami otrzymał brzmienie: „Licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami nadaje się osobie fizycznej, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe;
3) posiada wyższe wykształcenie;
4) ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami;
5) odbyła praktykę zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami”.

Z powyższego wynika, że od dnia 1 stycznia 2008 r. osoby spełniające ustawowe wymogi mogą otrzymać licencję zawodową odpowiednio w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami bez konieczności przystąpienia do egzaminu. W tym celu kandydat powinien złożyć do Ministra Infrastruktury wniosek o nadanie licencji zawodowej. Formularz wniosku znajduje się na stronie internetowej ministerstwa. Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów określonych odpowiednio w art. 182 ust. 1 i 187 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz dowód uiszczenia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne. Wykaz tych dokumentów zamieszczono na drugiej stronie formularza wniosku. Złożone wnioski będą podlegały rozpatrzeniu przez Państwową Komisję Kwalifikacyjną, powołana przez Ministra, która w tym przypadku będzie przeprowadzała postępowanie jednoetapowo, bez udziału kandydata.

Natomiast z dniem 31 grudnia 2007 r. zmieniły się przepisy wykonawcze, dotyczące osób, o których mowa w przepisie art. 13 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw w brzmieniu nadanym przepisem ustawy z dnia 6 grudnia 2007 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1827). Powołany art. 13 dotyczy kandydatów, którzy nie spełniają obowiązujących obecnie wymogów ustawowych, ponieważ posiadają jedynie średnie wykształcenie lub też posiadając wyższe wykształcenie, ukończyły jedynie kurs specjalistyczny, a nie studia podyplomowe. Przepisem art. 9 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. osoby te zostały zobowiązane do złożenia wniosku o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego do dnia 31 grudnia 2007 r. oraz do przejścia z wynikiem pozytywnym postępowania kwalifikacyjnego (w tym zdania egzaminu) do dnia 31 grudnia 2008 r.

31 grudnia 2007 r. wszedł w życie zmieniony przepis § 31 rozporządzenia z dnia 17 lutego 2005 r., umożliwiający kandydatom trzykrotne przystąpienie do pisemnej części egzaminu w 2008 r., zanim postępowanie kwalifikacyjne będzie można uznać za zakończone wynikiem negatywnym.

Źródło: www.mt.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości