Wiadomości

Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo atomowe

Opublikowany: sty 27, 07:41

W założeniach do projektu nowelizacji ustawy zawarto niezbędne rozwiązania regulujące funkcjonowanie przemysłu jądrowego w naszym kraju.

Zaproponowano zmiany dotyczące odpowiedzialności cywilnej za szkodę jądrową. Wprawdzie ryzyko wystąpienia poważnej awarii jądrowej – przy założeniu właściwej konstrukcji i eksploatacji urządzeń – jest znikome, to jednak nie można wykluczyć takich zdarzeń. Dlatego w przepisach projektowanej nowelizacji podniesiony będzie poziom odpowiedzialności finansowej za szkodę jądrową ze 150 mln do 300 mln SDR (chodzi o międzynarodową umowną jednostkę monetarną, której wartość jest ustalana na podstawie koszyka walut). Odpowiedzialność tę będą ponosić podmioty eksploatujące urządzenia jądrowe, w tym operatorzy elektrowni jądrowych.

Zgodnie z założeniami, w znowelizowanej ustawie zostanie także wyraźnie napisane, że transport materiału jądrowego (z urządzenia jądrowego) wymaga odrębnego ubezpieczenia. Jednocześnie założono, że Skarb Państwa ma gwarantować wypłatę odszkodowania za szkodę jądrową jedynie w zakresie, w jakim nie będzie ona mogła być wypłacona przez zakład ubezpieczeń, jednak nie więcej niż 300 mln SDR. Uprawnienia do kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia ma otrzymać prezes Państwowej Agencji Atomistyki.

Takie regulacje mają zmniejszyć poczucie zagrożenia obywateli, którzy zyskają skuteczne środki ochrony prawnej na wypadek wystąpienia szkody jądrowej. Natomiast same przepisy odszkodowawcze zminimalizują ryzyko wystąpienia szkody. Przedsiębiorcy bowiem, ze względu na surową odpowiedzialność za spowodowanie ewentualnej szkody, będą zainteresowani zachowaniem odpowiednich standardów bezpieczeństwa. W efekcie powinno się zwiększyć zaufanie społeczeństwa do przemysłu jądrowego.

W założeniach przewidziano utworzenie Agencji Energetyki Jądrowej (AEJ). Jednym z jej najważniejszych zadań byłoby przygotowywanie planów oraz koordynowanie strategii rozwoju i funkcjonowania energetyki jądrowej w Polsce. Decyzja o jej utworzeniu zostanie podjęta na etapie prac nad projektem nowelizacji ustawy.

Założenia przewidują także istotne zmiany w informowaniu społeczeństwa o zagadnieniach związanych z energetyką jądrową. Według nowych przepisów, każdy inwestor zobowiązany będzie do utworzenia przy nowo powstałym obiekcie jądrowym – Lokalnego Centrum Informacji (LCI). Będzie to punkt informacyjny na terenie gminy, prowadzony przez inwestora oraz operatora obiektu jądrowego, realizujący zadania informacyjne, edukacyjne i promocyjne. Dopuszczalne ma być prowadzenie jednego LCI dla kilku obiektów jądrowych zlokalizowanych w jednym miejscu. Zadaniem inwestora/operatora prowadzącego LCI będzie m.in. publikacja bieżących informacji o pracy obiektu jądrowego i współpraca z AEJ w zakresie upowszechniania rzetelnej wiedzy o energetyce jądrowej w Polsce i na świecie. Publikacja informacji przez LCI będzie realizowana elektronicznie (na stronach internetowych) i w formie drukowanej (w postaci lokalnego biuletynu informacyjnego).

Założenia przewidują, że w celu zapewnienia właściwego poziomu wiedzy na temat realizowanej inwestycji i bieżącej eksploatacji obiektu jądrowego społeczność lokalna będzie mogła powołać Lokalny Komitet Informacyjny (LKI). Ma on pełnić rolę łącznika między lokalną społecznością a inwestorem/operatorem. W skład komitetu będą wchodzić przedstawiciele: władz samorządowych (po 1 osobie z każdej gminy, w której powstanie obiekt jądrowy lub jego część) i społeczności lokalnej (w dowolnej liczbie). Zadaniem LKI będzie m.in. informowanie społeczności lokalnej o działalności obiektu jądrowego i reprezentowanie jej w kontaktach z przedstawicielami takiego obiektu.

Założono, że Lokalny Komitet Informacyjny będzie miał dostęp wyłącznie do danych, które są udostępniane przez LCI i AEJ. Przewiduje się, że osoby z LKI będą mogły wejść na teren obiektu jądrowego i jego pomieszczeń o dowolnej porze w towarzystwie wyznaczonego pracownika (z wyjątkiem pomieszczeń objętych szczególnym nadzorem). Zyskają prawo wglądu do dokumentów (z wyjątkiem tych zawierających tajemnice prawnie chronione
i informacje wrażliwe), a także prawo domagania się wyjaśnień w uzasadnionych, interesujących ich kwestiach.

W projekcie nowelizacji ustawy przewidziano także, że rada gminy, na terenie której ma powstać obiekt jądrowy, będzie mogła utworzyć Gminny Punkt Informacyjny (GPI). Dzięki jego działalności będzie realizowała gminną strategię informacyjną, edukacyjną i informacyjną w zakresie energetyki jądrowej. Agencja Energetyki Jądrowej i Lokalne Centrum Informacji będą zobowiązane udostępniać GPI posiadane informacje.

Źródło:www.premier.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości