Wiadomości

Założenia do projektu budżetu państwa na rok 2012

Opublikowany: kwi 6, 09:14

Na potrzeby projektu budżetu na 2012 r. przyjęto następujące założenia dotyczące podstawowych wskaźników makroekonomicznych:

PKB w ujęciu realnym: wzrost o 4,0 proc.,
PKB w cenach bieżących: 1.619,1 mld zł,
• średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem: 2,8 proc.,
• przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej: 3.624 zł,
• nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej: 5,8 proc.,
• realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej: 2,9 proc.,
• nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw: 6,1 proc.,
• wzrost przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej: o 1,3 proc.,
• stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku: 10 proc.

Założenia makroekonomiczne

Oczekuje się, że w 2012 r. realne tempo wzrostu PKB w Polsce, pomimo znacznego ograniczenia wkładu w ten wzrost ze strony popytu publicznego, utrzyma się na poziomie 4,0 proc. Spadek popytu publicznego związany będzie także z kończącą się perspektywą finansową 2007-2013.

Miejsce inwestycji publicznych w tworzeniu wzrostu gospodarczego powinny stopniowo przejmować inwestycje prywatne. W związku z zaplanowanymi działaniami konsolidacyjnymi, w 2012 r. oczekuje się istotnego obniżenia tempa wzrostu spożycia publicznego. Z drugiej strony, dobra sytuacja na rynku pracy powinna wspierać popyt konsumpcyjny gospodarstw domowych. Uwzględniając dodatkowo wpływ EURO 2012 na konsumpcję prywatną, który może wynieść do 0,5 pkt. proc., oczekuje się, że w 2012 r. realne tempo wzrostu popytu konsumpcyjnego gospodarstw domowych powinno przyspieszyć do ok. 3,9 proc.

Wynikiem zacieśniania polityki pieniężnej oraz stopniowej stabilizacji cen surowców
i dalszego umacniania się waluty krajowej będzie spadek inflacji średniorocznej w 2012 r. do 2,8 proc.

Podstawowe uwarunkowania prognozy dochodów budżetu państwa
W 2012 r. na poziom dochodów budżetowych wpływ będą miały między innymi skutki zmian systemowych wprowadzonych w 2011 r. Do zwiększenia dochodów budżetowych przyczynią się przede wszystkim: podwyżka stawek VAT, ograniczenie prawa do odliczeń VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową (tzw. auta z kratką) oraz paliw używanych do ich napędu, likwidacja ulg w podatku akcyzowym z tytułu dodawanych biokomponentów do paliw silnikowych.

Na 2012 r. planowane są również dodatkowe zmiany w systemie podatkowym. Zaliczyć do nich należy między innymi podwyżkę stawki na papierosy oraz zmianę ordynacji podatkowej, która ma ograniczyć możliwości unikania podatku od zysków kapitałowych uzyskiwanych z lokat bankowych.

Jeśli chodzi o podatek PIT, to w 2012 r. planuje się wprowadzenie nowej ulgi podatkowej, mającej na celu promowanie dodatkowego indywidualnego ubezpieczenia emerytalnego. Skutek wprowadzenia tego rozwiązania będzie jednak widoczny w 2013 r.

W przyszłym roku planowana jest także zmiana sposobu płacenia grudniowej zaliczki podatku dochodowego od osób prawnych oraz fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Ma ułatwić przedsiębiorcom rozliczanie bieżących należności podatkowych i spowodować poprawę płynności przedsiębiorstw pod koniec roku.

Na zwiększenie dochodów budżetu państwa wpłyną w 2012 r. dochody z tytułu sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Istotne zwiększenie wpływów z tego źródła przewidywane jest jednak dopiero od 2013 r.

Spodziewana w 2012 r. poprawa na rynku pracy będzie pozytywnie oddziaływać na wpływy z podatku PIT oraz z podatków od działalności gospodarczej. Będzie to w głównie spowodowane poprawiającą się kondycją przedsiębiorstw oraz ograniczeniem rozliczania strat poniesionych w okresie spowolnienia gospodarczego. Prognozowane ograniczenie poziomu inwestycji publicznych w 2012 r. spowoduje wyhamowanie tempa wzrostu podatku VAT.

Podstawowe uwarunkowania w obszarze wydatków budżetu państwa
Najistotniejsze przy opracowaniu planu wydatków budżetowych na 2012 r. będzie zastosowanie tymczasowej, dyscyplinującej reguły wydatkowej. Elementem wzmacniającym jej efekt jest przewidywane kontynuowanie zamrożenia funduszu wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery budżetowej. Dlatego opracowując budżet państwa przyjęto zasadę, że planowany poziom wydatków prawnie zdeterminowanych nie będzie przekraczał poziomu wynikającego ściśle z przepisów prawa, a roczny wzrost łącznych pozostałych wydatków nie przekroczy 1 proc. w ujęciu realnym.

Szczegółowe cele i uwarunkowania polityki fiskalnej w latach 2011-2014, zwłaszcza w obszarze wydatków i zmian w systemie podatkowym, przedstawiono w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011–2014.

Źródło: www.premier.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości