Wiadomości

Wzrost płac dla nauczycieli

Opublikowany: wrz 22, 05:46

1. Stosownie do porozumienia Rządu z partnerami związkowymi w sprawie projektowanego wzrostu płac od 1 stycznia 2008 roku na poziomie 9,3%, gwarantowany, minimalny wzrost płac nauczycieli powinien się ukształtować w wysokości 4,3% (licząc zmniejszenie wysokości stawek ubezpieczenia społecznego od dnia 1 lipca 2007 roku (3%) oraz od dnia 1 stycznia 2008 roku (2%)). W ślad za tym wysokość części oświatowej subwencji ogólnej powinna – tylko z tytułu wzrostu płac – zostać zwiększona o co najmniej ok. 1,3 mld złotych.

2. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2008, w art. 15 ust. 1 pkt 2 lit a) i b):

1) powołano dwie kwoty bazowe, będące podstawą dla płac nauczycieli w wysokości 1.766,46 i 1.837,10 zł. W praktyce uniemożliwia to ustalenie wysokości gwarancji ustawowych dla średnich płac nauczycieli na poszczególnych stopniach

2) obydwie te kwoty są niższe niż kwota bazowa dla nauczycieli w roku 2007 – 1.885,59 zł.

Ponadto określono:

3) wzrost części oświatowej subwencji ogólnej na poziomie 851 668 tys. zł, w tym z uwzględnieniem innych zadań niż wydatki na płace.

3. W związku z powyższym Minister Edukacji Narodowej wniósł uwagi, wskazując, iż poza zbyt niskim wzrostem części oświatowej subwencji ogólnej, wbrew swemu zadaniu projekt ustawy budżetowej nie odzwierciedla obowiązujących przepisów ustaw, bowiem:

Zgodnie z art. 30 ust 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 Nr 97, poz. 674 z późn. zm.)

  • wysokość wynagrodzenia nauczyciela stażysty stanowi co najmniej 82 % kwoty bazowej określanej dla pracowników państwowej sfery budżetowej na podstawie art. 5 pkt 1 lit. a i art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.), ustalanej corocznie w ustawie budżetowej.
  • Zgodnie z treścią art. 5 pkt 1 lit. a pracownikami państwowej sfery budżetowej, dla których ustalana jest kwota bazowa kluczowa z punktu widzenia Karty Nauczyciela są:

(..) osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe, członkowie korpusu służby cywilnej, etatowi członkowie samorządowych kolegiów odwoławczych i kolegiów regionalnych izb obrachunkowych, pracownicy Rządowego Centrum Legislacji, eksperci Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, asesorzy i aplikanci prokuratorscy, funkcjonariusze Służby Celnej.

Nie jest możliwe powołanie dwóch kwot bazowych dla wymienionej grupy zawodów, bez równoczesnej destabilizacji przepisów płacowych dla nauczycieli.

4. Należy podkreślić, iż sytuacja, w której ponadto obydwie z kwot powołanych obecnie w projekcie ustawy budżetowej są niższe od kwoty z roku 2007, oznacza, iż gwarancje ustawowe dla średnich płac nauczycieli będą niższe od ubiegłorocznych, przy czym skala tego zmniejszenia nie jest możliwa do ustalenia (dwie kwoty bazowe).

Jeżeli utrzymane zostaną dotychczasowe zapisy w projekcie ustawy budżetowej, to w roku 2008 nie będzie można skutecznie przeprowadzić podwyżki płac dla nauczycieli brutto, a nawet w oparciu o zmiany w przepisach prawa miejscowego – samorządy będą mogły obniżyć wysokość dodatków, ustalając wysokość płac na poziomie niższym.

Z uwagi na istotę sposobu finansowania samorządów terytorialnych podwyższenie wysokości części oświatowej subwencji ogólnej nie ma bezpośredniego związku z gwarancjami państwa dla wysokości płac i ich corocznego wzrostu.

Wbrew informacjom prasowym bez zmian kwoty bazowej nie jest też możliwa podwyżka płac wynagrodzenia zasadniczego – bowiem jest ono integralnym składnikiem średniej płacy ogółem. Nie można jednocześnie zmniejszać gwarancji dla płacy ogółem i zwiększyć jeden ze składników wchodzących w jego skład – bez dodatkowych, nieplanowanych skutków dla budżetu państwa.

Jedyną odczuwalną zmianą dla nauczycieli od 1 stycznia 2008 roku może być 2% zmniejszenie wysokości odpisu na składkę rentową od dnia 1.01.2008 r. (wzrost płacy netto). Jeżeli jednak samorządy w ślad za zmniejszeniem się gwarancji państwa zdecydują się na obniżenie dodatków – to również ten wzrost może nie nastąpić.

Źródło: www.men.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości