Wiadomości

Wstępny projekt ustawy budżetowej na 2009 r., przedłożony przez ministra finansów

Opublikowany: wrz 10, 09:13

Zgodnie z projektem, deficyt budżetu państwa w 2009 r. ma wynieść 18.200.000 tys. zł. Utrzymanie deficytu na zaplanowanym poziomie, spójnym z założeniami „Programu konwergencji. Aktualizacja 2007 r.” jest jednym z głównych priorytetów gospodarczych państwa.

Na sfinansowanie zaplanowanego na 2009 r. deficytu, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania (15.901.441 tys. zł) oraz ujemnego salda prefinansowania ze środków Unii Europejskiej (4.283.147 tys. zł), które łącznie wyniosą 38.384.588 tys. zł, przewidziano środki pochodzące z:

• dodatniego salda finansowania ze źródeł krajowych w wysokości 32.808.830 tys. zł,
• dodatniego salda finansowania zagranicznego w kwocie 5.575.758 tys. zł.

Projekt ustawy przewiduje się, że dochody budżetu państwa w 2009 r. wyniosą 269.891.456 tys. zł. Zaplanowane zmiany systemowe spowodują w 2009 r. zmniejszenie tempa wzrostu dochodów podatkowych, co wpłynie korzystnie na sytuację podatników. Chodzi o zmianę skali podatkowej podatku PIT dla osób fizycznych, w wyniku czego w 2009 r. będą obowiązywać dwie stawki podatkowe – 18 i 32 proc. – próg 85.528 zł i kwota zmniejszająca podatek w wysokości 556,02 zł.

Do najważniejszych czynników makroekonomicznych wpływających na dochody budżetu państwa należy zaliczyć:

• wzrost zatrudnienia w gospodarce o 2 proc.,
• realny wzrost PKB o 4,8 proc.,
• poziom inflacji na poziomie 2,9 proc.,
• realny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej o 3,6 proc.,
• wzrost spożycia ogółem o 4,5 proc.

Zwolnienie tempa wzrostu PKB do 4,8 proc. wynika z niższej dynamiki inwestycji i spożycia. W związku ze słabszym popytem krajowym zmniejszy się również wkład importu do minus 3,4 proc., natomiast wkład eksportu we wzrost PKB w 2009 r. wyniesie 2,5 proc. Według planów spożycie indywidualne gospodarstw domowych wzrośnie o ok. 5,1 proc.
Przewiduje się, że udział gmin we wpływach z podatku PIT wzrośnie do poziomu 48,6 proc. (w 2008 r. wyniósł 48,3 proc.). Nie ulegnie zmianie natomiast udział jednostek samorządu terytorialnego w podatku CIT.

Dochody podatkowe i niepodatkowe budżetu państwa w 2009 r. wyniosą 269.891.456 tys. zł. Relacja tych dochodów do PKB wyniesie 19,5 proc. Dochody podatkowe wyniosą 252.004.200 tys. zł, czyli o 9,4 proc. więcej niż w 2008 r., a ich relacja do produktu krajowego brutto wzrośnie do 18,2 proc.
Dochody budżetu państwa z podatku od towarów i usług zaplanowano w wysokości 119.600.000 tys. zł. Będzie to o 9,8 proc. więcej niż w 2008 r. Relacja tych dochodów do PKB wyniesie 8,7 proc. Przy szacowaniu tych wielkości brano pod uwagę: realny wzrost spożycia o 4,5 proc., średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 2,9 proc. oraz realny wzrost inwestycji o 10,0 proc.
W projekcie ustawy określono, że do budżetu państwa w 2009 r. wpłynie 57.670.000 tys. zł z tytułu podatku akcyzowego. Wpływ na to będzie miała m.in. większa akcyza na papierosy, gaz płynny do napędu silników spalinowych, ulga przysługująca od każdego litra biokomponentu dodanego do benzyny i oleju napędowego.

Zwiększą się również dochody z tytułu podatku od gier – szacuje się, że wyniosą one 1.364.000 tys. zł, czyli o 4,9 proc. więcej niż przed rokiem.

Projekt zakłada ponadto wzrost dochodów państwa z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Szacuje, że w 2009 r. ukształtują się one na poziomie 33.120.000 tys. zł, czyli o 16,2 proc. więcej niż w 2008 r. Planuje się, że dochody z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych wyniosą 40.250.000 tys. zł.

Projekt budżetu na 2009 r. zakłada, że z tytułu dochodów niepodatkowych (m.in. cło, dywidendy i wpłaty z zysku, dochody jednostek budżetowych, dochody zagraniczne) do budżetu napłynie 17.887.256 tys. zł. Relacja tych dochodów do PKB wyniesie 1,3 proc.

Ustalony w projekcie ustawy budżetowej limit wydatków na 2009 r. wynosi 288.091.456 tys. zł. Wydatki te w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosną o 5,3 proc. Poziom wydatków został ustalony z uwzględnieniem:

• środków na obronę narodową – co najmniej 1,95 proc. PKB z roku poprzedniego,
• waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych,
• wydatków na infrastrukturę transportu lądowego (nie niższe niż 18 proc. planowanych na 2009 r. wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych),
• wysokości składki do budżetu Unii Europejskiej,
• zwiększenia subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego, w tym części oświatowej subwencji ogólnej uwzględniającej wzrost płac nauczycieli – o 5 proc. od stycznia i o kolejne 5 proc. od września 2009 r.,
• wzrostu wynagrodzeń wraz z pochodnymi w państwowej sferze budżetowej,
• środków na przygotowanie i realizację przedsięwzięć EURO 2012.

Planowane przychody z prywatyzacji w 2009 r. mają wynieść 12 mld zł, z czego wpływ netto do budżetu państwa może wynieść 6,76 mld zł. Pozostałe środki (5,24 mld zł) będą przeznaczone m.in. na: Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców czy tworzenie rezerwy na zaspokojenie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa.

W projekcie ustawy budżetowej na 2009 r. nie uwzględniono wydatków na finansowanie programów i projektów realizowanych przy udziale środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Środki te będą dołączone na późniejszym etapie prac nad ustawą.
Do uzasadnienia ustawy budżetowej na 2009 r. po raz pierwszy dołączono pełne uzasadnienie projektu budżetu w układzie zadaniowym, jako uzupełnienie dotychczasowego sposobu planowania wydatków.

Przedsięwzięcie dotyczące wdrażania budżetu zadaniowego jest w Polsce – tak jak i w innych krajach wdrażających podobne narzędzia zarządzania finansami publicznymi – wprowadzane w sposób zaplanowany i stopniowy. Jest to niezbędnym wymogiem powodzenia tej reformy, ze względu na jej nowatorstwo, złożoność i szeroki obszar przedmiotowy, a co za tym idzie potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa finansów publicznych.
Budżet zadaniowy ma być opracowywany docelowo od 2013 r. jako dokument będący wersją równoległą do budżetu tradycyjnego. Taka prezentacja budżetu ma na celu usprawnienie planowania i zarządzania finansami publicznymi na rzecz bardziej celowego i efektywnego wydatkowania środków publicznych. Uzasadnienie ustawy budżetowej na 2009 r. w układzie zadaniowym to pierwszy krok w tym zakresie.
Zadaniowy plan wydatków na 2009 r. ustalono według 22 podstawowych funkcji państwa, które grupują wydatki wszystkich dysponentów części budżetowych.

Przedstawia się on następująco:

• zarządzanie państwem;
• działalność na rzecz zapewnienia i poprawy bezpieczeństwa wewnętrznego i porządku publicznego;
• działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza państwa;
• zarządzanie finansami państwa;
• ochrona praw i interesów Skarbu Państwa;
• koordynacja polityki gospodarczej kraju;
• gospodarka przestrzenna, wspieranie rozwoju budownictwa i mieszkalnictwa;
• wspieranie kultury fizycznej i sportu;
• kultura i ochrona dziedzictwa narodowego;
• wspieranie rozwoju polskiej nauki;
• działalność na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa zewnętrznego i nienaruszalności granic;
• ochrona i poprawa stanu środowiska;
• zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny;
• rynek pracy;
• prowadzenie polityki zagranicznej;
• sprawy obywatelskie;
• zapewnienie równomiernego rozwoju kraju;
• działalność państwa na rzecz zapewnienia zasady sprawiedliwości;
• budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej;
• organizacja opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna;
• prowadzenie polityki rolnej oraz rybackiej;
• tworzenie i koordynacja polityki;

Ponadto wyodrębniona została oddzielna kategoria o następujących składowych: rezerwa ogólna, rezerwy celowe, subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego oraz środki własne Unii Europejskiej, które nie zostały na tym etapie przedstawione w pełnym układzie zadaniowym.
Łącznie planowane wydatki budżetu państwa wyniosą 288 091 456 tys. zł.

Źródło: www.premier.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości