Wiadomości

Więcej biokomponentów w paliwach ciekłych

Opublikowany: cze 23, 09:09

Możliwość stosowania do 10 proc. zawartości bioetanolu w benzynach silnikowych oraz do 7 proc. estrów metylowych w olejach napędowych to propozycje zmian przygotowane przez MG. Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zostały przyjęte przez rząd 22 czerwca 2010 r.

Propozycje MG są zgodne z postanowieniami unijnej dyrektywy 2009/30/WE zmieniającej dyrektywę 98/70/WE. Wprowadza ona możliwość stosowania większej ilości biokomponentów w paliwach ciekłych: dla benzyn silnikowych o zawartości bioetanolu do 10 proc. (tzw. paliwo E10), dla oleju napędowego o zawartości estru metylowego do 7 proc. (tzw. paliwo B7).

Nowe przepisy znacznie ułatwią przedsiębiorcom zrealizowanie Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), czyli minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie.

Zgodnie z przyjętym prawem, umowy kontraktacji surowców rolniczych z przeznaczeniem na biokomponenty, zawierane między producentem rolnym a wytwórcą lub pośrednikiem, zostaną wydłużone do 3 lat. Dzięki temu przedsiębiorcy zajmujący się produkcją biomasy będą mieli zagwarantowane trwałe i stabilne warunki funkcjonowania, co pozytywnie wpłynie na rozwój rynku biopaliw w Polsce.

Dyrektywa ta nakłada także na przedsiębiorców, wprowadzających paliwa ciekłe do obrotu, obowiązek zapewnienia obecności na rynku w okresie przejściowym (do 2013 r.) dwóch rodzajów benzyn (o zawartości bioetanolu do 5 proc. i 5-10 proc.). Zapis ten ma na celu zapewnienie możliwości bezproblemowego zaopatrzenia w benzynę pojazdów nieprzystosowanych do benzyn o większej zawartości bioetanolu.

Projekt ustawy stanowi wdrożenie niektórych rozwiązań zawartych w dyrektywie 2009/30/WE zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do specyfikacji benzyn, oleju napędowego i olejów pędnych oraz wprowadzającą mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych pochodzących z wykorzystania paliw w transporcie drogowym oraz zmieniającą dyrektywę Rady 1999/32/WE w odniesieniu do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz uchylającą dyrektywę 93/12/EWG.

Źródło: www.mg.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości