Wiadomości

Ustawa o PPP – przykład nowoczesnej legislacji

Opublikowany: gru 1, 14:13

– Jesteśmy na finiszu tworzenia nowej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Tak jak zapowiadaliśmy, jeszcze w tym roku będziemy mieć w Polsce nowe, lepsze prawo w tej dziedzinie – powiedział wiceminister gospodarki Adam Szejnfeld na konferencji „Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce, w świetle nowych rozwiązań legislacyjnych”. Konferencja odbyła się 28 listopada br. w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.

Wiceminister Adam Szejnfeld poinformował, że nowe przepisy powstały w oparciu o anglosaski model prawa. – Ustawa o PPP ma ramowy charakter. Określiliśmy w niej jedynie granice, w ramach których będą poruszać się partnerzy prywatni i publiczni, realizując wspólne projekty – podkreślił wiceszef resortu gospodarki. Obowiązki stron regulować będzie umowa, a w szerszym zakresie kodeks cywilny. – Zgodnie z harmonogramem, Senat powinien przyjąć ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym w połowie grudnia br. – poinformował wiceminister.

Ustawa pozostawia wiele swobody partnerom publicznym i prywatnym przy zawieraniu i ustalaniu zakresu umowy. – Nie wprowadzamy mechanizmów oceny. Nie będzie też konieczności wykonywania kosztownych i biurokratycznych analiz – wyjaśnił wiceminister. To podmiot publiczny będzie decydował, czy dane zadanie chce wykonać samodzielnie, jako zlecenie publiczne, czy też w formie PPP. – Jedyne ograniczenie dotyczy administracji rządowej, przy przedsięwzięciach powyżej 100 mln zł – doprecyzował minister Szejnfeld. W takim przypadku stosowną zgodę będzie musiał wydać minister finansów.

Kolejną zaletą nowelizacji jest jej uniwersalny charakter, znajdujący zastosowanie zarówno w zarządzaniu, inwestycjach, jak i zadaniach typowych dla administracji publicznej. – Oprócz dróg, lotnisk, czy oczyszczalni ścieków, w formule partnerstwa publiczno-prywatnego mogą powstawać i być zarządzane także szpitale i szkoły – powiedział wiceminister.

W opinii twórcy nowych przepisów, najtrudniejszą barierą przy stosowaniu partnerstwa publiczno-prywatnego może okazać się strach i nieufność społeczeństwa. – W ostatnich latach współpraca administracji i biznesu była postrzegana jako coś niewłaściwego, korupcjogennego – zauważył wiceszef resortu gospodarki. Zadaniem rządu będzie więc pokazanie, że wspólne inwestycje partnerów publicznych i prywatnych są czymś pożądanym i korzystnym. – Widzimy to zresztą na przykładzie Wielkiej Brytanii, czy Francji, gdzie PPP jest z powodzeniem stosowane od wielu lat – podsumował wiceminister.

O powodach, dla których partnerstwo publiczno-prywatne jest chętnie wykorzystywane na zachodzie Europy opowiadała Irena Herbst z Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. – W większości europejskich państw, PPP jest odpowiedzią rynku na potrzebę zwiększenia inwestycji w sferze usług publicznych, co wynika też z wieloletnich zaniedbań w latach realnego socjalizmu – powiedziała Irena Herbst. Dodała, że administracji brakuje środków publicznych na te cele i udział kapitału prywatnego staje się dobrym rozwiązaniem.

Konferencja „Partnerstwo Publiczno-Prywatne w Polsce w świetle nowych rozwiązań legislacyjnych” została zorganizowana przez Gazetę Prawną i Centrum PPP. Patronat honorowy objął wiceminister gospodarki Adam Szejnfeld oraz Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

Źródło: www.mg.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości