Wiadomości

Usprawnienie restrukturyzacji PKP

Opublikowany: lut 26, 14:25

Na posiedzeniu w dniu 26 lutego br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym (projekt I), przedłożony przez Ministra Infrastruktury.
Projekt nowelizacji ustawy zakłada wzmocnienie funkcji PKP SA jako przedsiębiorstwa koordynującego działania spółek kolejowych. Proponowane zmiany dotyczą również rozwiązań regulujących prawny stan nieruchomości oraz restrukturyzacji majątku PKP SA.

Samorządy wojewódzkie będą mogły nieodpłatnie otrzymać linie kolejowe oraz odcinki tych linii, które nie mają znaczenia państwowego i nie są wykorzystywane przez Polskie Linie Kolejowe SA (PLK SA). Warunkiem ich przekazania będzie dalsze prowadzenie przewozów pasażerskich przez samorząd. W przypadku, gdy na przejętej linii kolejowej nie będą wykonywane przewozy pasażerskie, samorząd będzie musiał wystąpić do ministra infrastruktury o zgodę na zmianę przeznaczenia linii. Jeśli zgoda dotyczyć będzie innego niż pierwotnie zakładano sposobu wykorzystania linii, samorząd będzie musiał ją wykupić. Natomiast brak zgody spowoduje obowiązek zwrócenia użytkowanej linii do PKP SA lub PLK SA. Jeżeli na przejętej przez samorząd terytorialny linii, oprócz przewozów regionalnych, prowadzony jest ruch dalekobieżny i towarowy – zarządzanie tą linią będzie należało do PLK SA.

Projekt nowelizacji określa również zasady przekazywania gminom niesprzedanych budynków mieszkalnych. Lokatorzy, w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania oferty zakupu lokalu, będą musieli złożyć tzw. oświadczenie woli o zamiarze jego nabycia. Jeżeli oświadczenia nie zostaną złożone, PKP SA będzie mogła zasób lokalowy przekazać nieodpłatnie gminie i np. spółdzielni mieszkaniowej. Ze sprzedaży wyłączono budynki i lokale mieszkalne zwane „koszarkami”, które zlokalizowane są na terenie pasa linii kolejowej lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie.

Zgodnie z przepisami samorządy terytorialne, które podejmą się współfinansowania inwestycji kolejowych, będą mogły liczyć na ulgi w opłacie podstawowej dla przewoźników korzystających ze zmodernizowanych linii kolejowych. Przewidziano, że wysokość przyznanych ulg nie może przekroczyć wartości środków, jakie jednostki samorządu terytorialnego przeznaczyły na sfinansowanie lub dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych.
Założono również poprawę jakości obsługi pasażerów, której będzie służyć wprowadzenie wspólnego systemu dystrybucji biletów i stosowanie wspólnego biletu na przejazd.

Rada Ministrów przyjęła również projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym (projekt II), przedłożony przez Ministra Infrastruktury.

Przepisy zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy mają poprawić efektywność funkcjonowania spółek Grupy PKP, ich rentowność i konkurencyjność na rynku.
Projekt nowelizacji zakłada zwolnienie PKP SA z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wnoszenia aportu do spółek zależnych PKP SA. Zwolnienie z tych opłat pozwoli PKP SA wypełnić obowiązki nałożone ustawą bez ponoszenia dodatkowych kosztów restrukturyzacji majątkowej. Zwolnienie ma obowiązywać do końca grudnia 2012 r. Natomiast zobowiązania podatkowe wobec budżetu państwa, powstałe w wyniku przekazania spółce Polskie Linie Kolejowe SA (PLK SA) linii kolejowych i infrastruktury w odpłatne użytkowanie, zostaną zamienione na akcje w PLK SA.

PKP SA może przekazać gminom na własność dworce kolejowe wraz z zajętymi pod nie gruntami. Gminy, które je przejmą, będą zobowiązane do odnowienia budynku, przebudowy lub remontu dworca. Warunkiem przekazania jest zachowanie optymalnych warunków do obsługi pasażerów (kasy, przechowalnie bagażu itp.). W zamian za przekazaną nieruchomość wygasają zobowiązania PKP SA z tytułu podatku od nieruchomości wobec przejmującej obiekt gminy.

Ponadto projekt wprowadza zmianę w ustawie o transporcie kolejowym, która umożliwia finansowanie lub współfinansowanie ze środków publicznych budowy i przebudowy dworców kolejowych w zakresie bezpośrednio związanym z obsługą podróżnych. Dotyczy to obiektów w mniejszych miejscowościach, których nie można zmodernizować w ramach kontraktów biznesowych. Znaczna odległość dworców od centrów handlowych powoduje, że nie są one atrakcyjne dla inwestorów prywatnych.

W projekcie zaproponowano ponadto przepisy dotyczące corocznego dofinansowania PKP SA (ok. 100 mln zł), przeznaczonego na spłatę części zadłużenia gwarantowanego przez Skarb Państwa, w tym kredytów inwestycyjnych na infrastrukturę kolejową zarządzaną obecnie przez PLK SA. Pieniądze te będą przekazywane począwszy od 2009 r., z wyłączeniem 2011 r., do czasu spłaty tych zobowiązań.

Źródło: www.mt.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości