Wiadomości
Udogodnienia dla niepełnosprawnych
Opublikowany: sie 31, 13:49
Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1445) nałożyła obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Dotychczas taki obowiązek ciążył tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej. Zakres tego obowiązku jest skonkretyzowany w niniejszym rozporządzeniu wydawanym na podstawie art. 79c ust. 3 ustawy Prawo telekomunikacyjne.
W świetle proponowanej regulacji wszyscy dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych będą zobowiązani do:
- przystosowania placówki obsługującej klientów (użytkowników końcowych) tak, by była dostępna dla osób niepełnosprawnych ruchowo,
- przygotowania w takiej placówce stanowiska dla osoby niewidzącej, słabowidzącej lub niesłyszącej – wyposażonego m.in. w urządzenie przekazu tekstu (np.: komputer) oraz urządzenie zapewniające połączenie audiowizualne z tłumaczem języka migowego w czasie rzeczywistym,
- udostępnienia informacji o lokalizacji aparatów publicznych przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych (o ile dostawca usług takie aparaty udostępnia),
- przedstawienia, na żądanie osoby niewidzącej lub słabowidzącej, informacji o danych zawartych na fakturze wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych w alfabecie Braille’a albo przy użyciu dużej czcionki lub wysłania pocztą elektroniczną w formacie tekstowym,
- udostępnienia umów, regulaminów i cenników w formie przystosowanej dla osób niewidomych i słabowidzących w alfabecie Braille’a lub przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania pocztą elektroniczną – w formacie tekstowym,
- sporządzania przy użyciu dużej czcionki lub przekazywania pocztą elektroniczną w formacie tekstowym na żądanie osoby niewidzącej lub słabowidzącej szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych,
- oferowania osobie niepełnosprawnej przy zawieraniu umowy oraz na każde żądanie urządzenia końcowego niezbędnego do zapewnienia dostępu do usługi telefonicznej oraz przystosowanego do używania przez osoby niepełnosprawne,
- zapewnienia pomocy we właściwym skonfigurowaniu urządzenia lub uruchomieniu świadczonej usługi telefonicznej,
- przystosowania aparatów publicznych,
- znakowania kart telefonicznych w sposób pozwalający na samodzielne posługiwanie się nimi przez osoby niewidome oraz słabowidzące.
Udogodnienia te w przeważającej części były oferowane osobom niepełnosprawnym w Polsce przez Telekomunikację Polska S.A. jako przedsiębiorcę wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej (do 8 maja 2011 r.). Obecnie, jak wynika z raportu UKE (http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=10826), Telekomunikacja Polska świadczy wszystkie udogodnienia, które była obowiązana zapewnić jako przedsiębiorca wyznaczony, z wyjątkiem znakowania kart telefonicznych.
Regulacja ułatwi osobie niepełnosprawnej wybór dostawcy, ponieważ wymienione wymagania będą dotyczyły wszystkich dostawców usług telefonicznych.
Źródło: www.mac.gov.pl
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady