Wiadomości

Udogodnienia dla niepełnosprawnych

Opublikowany: sie 31, 13:49

Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1445) nałożyła obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Dotychczas taki obowiązek ciążył tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej. Zakres tego obowiązku jest skonkretyzowany w niniejszym rozporządzeniu wydawanym na podstawie art. 79c ust. 3 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

W świetle proponowanej regulacji wszyscy dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych będą zobowiązani do:

- przystosowania placówki obsługującej klientów (użytkowników końcowych) tak, by była dostępna dla osób niepełnosprawnych ruchowo,

- przygotowania w takiej placówce stanowiska dla osoby niewidzącej, słabowidzącej lub niesłyszącej – wyposażonego m.in. w urządzenie przekazu tekstu (np.: komputer) oraz urządzenie zapewniające połączenie audiowizualne z tłumaczem języka migowego w czasie rzeczywistym,

- udostępnienia informacji o lokalizacji aparatów publicznych przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych (o ile dostawca usług takie aparaty udostępnia),

- przedstawienia, na żądanie osoby niewidzącej lub słabowidzącej, informacji o danych zawartych na fakturze wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych w alfabecie Braille’a albo przy użyciu dużej czcionki lub wysłania pocztą elektroniczną w formacie tekstowym,

- udostępnienia umów, regulaminów i cenników w formie przystosowanej dla osób niewidomych i słabowidzących w alfabecie Braille’a lub przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania pocztą elektroniczną – w formacie tekstowym,

- sporządzania przy użyciu dużej czcionki lub przekazywania pocztą elektroniczną w formacie tekstowym na żądanie osoby niewidzącej lub słabowidzącej szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych,

- oferowania osobie niepełnosprawnej przy zawieraniu umowy oraz na każde żądanie urządzenia końcowego niezbędnego do zapewnienia dostępu do usługi telefonicznej oraz przystosowanego do używania przez osoby niepełnosprawne,

- zapewnienia pomocy we właściwym skonfigurowaniu urządzenia lub uruchomieniu świadczonej usługi telefonicznej,

- przystosowania aparatów publicznych,

- znakowania kart telefonicznych w sposób pozwalający na samodzielne posługiwanie się nimi przez osoby niewidome oraz słabowidzące.

Udogodnienia te w przeważającej części były oferowane osobom niepełnosprawnym w Polsce przez Telekomunikację Polska S.A. jako przedsiębiorcę wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej (do 8 maja 2011 r.). Obecnie, jak wynika z raportu UKE (http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=10826), Telekomunikacja Polska świadczy wszystkie udogodnienia, które była obowiązana zapewnić jako przedsiębiorca wyznaczony, z wyjątkiem znakowania kart telefonicznych.

Regulacja ułatwi osobie niepełnosprawnej wybór dostawcy, ponieważ wymienione wymagania będą dotyczyły wszystkich dostawców usług telefonicznych.

Źródło: www.mac.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości