Wiadomości
System walki z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu
Opublikowany: paź 15, 08:30
System walki z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu tworzą w Polsce:
- Generalny Inspektor Informacji Finansowej,
- instytucje obowiązane (banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe; instytucje finansowe – domy maklerskie, fundusze inwestycyjne, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, towarzystwa ubezpieczeniowe, przedsiębiorstwa faktoringowe i leasingowe; zawody prawnicze – notariusze, adwokaci oraz radcowie prawni; biegli rewidenci i doradcy podatkowi; organizacje non-profit – fundacje; pośrednicy wartości majątkowych – domy aukcyjne, kantory, lombardy, komisy, pośrednicy w obrocie nieruchomościami; Poczta Polska i in. Pełne wyliczenie instytucji obowiązanych – art. 2 pkt 1 ustawy).
- jednostki współpracujące (organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz państwowe jednostki organizacyjne, Narodowy Bank Polski, Komisja Nadzoru Bankowego i Najwyższa Izba Kontroli – art. 2 pkt 8 ustawy).
Instytucje obowiązane oraz jednostki współpracujące zawiadamiają o podejrzanych transakcjach lub podejrzanej aktywności, nadzorowaną przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, polską jednostkę analityki finansowej – Departament Informacji Finansowej1.
Funkcjonująca w Ministerstwie Finansów PJAF weryfikuje zawarte w raportach podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu a następnie zbiera materiał dowodowy i zawiadamia Prokuraturę, która we współpracy z organami ścigania podejmuje działania w celu postawienia aktu oskarżenia podejrzanym osobom.
Uprawnione podmioty – przede wszystkim Prokuratura i organy ścigania – korzystają z posiadanych przez polską jednostkę analityki finansowej danych o transakcjach. Ze względu na międzynarodowy wymiar przestępstwa prania pieniędzy i finansowania terroryzmu wymiana informacji, w dużym stopniu realizowana jest z zagranicznymi jednostkami analityki finansowej. Wymiana ta jest realizowana na podstawie 36 porozumień dwustronnych.
System przeciwdzialania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w Polsce – schemat.
Efektywność systemu wspiera kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu. Kontrola ta polega przede wszystkim na sprawdzeniu, czy poszczególne instytucje obowiązane są odpowiednio przygotowane do walki z praniem pieniędzy. Sprawują ją: polska jednostka analityki finansowej oraz organy nadzoru nad instytucjami obowiązanymi.
Dodatkowo, w celu poprawy jakości systemu i tworzenia nowych rozwiązań, PJAF uczestniczy w pracach organizacji międzynarodowych, działających w dziedzinie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu:
- Grupy Egmont ds. Jednostek Wywiadu Finansowego,
- Komitetu Kontaktowego ds. Zapobiegania Praniu Pieniędzy,
- Specjalnego Komitetu Ekspertów Rady Europy ds. Oceny Środków Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy w Krajach Europy Środkowej i Wschodniej – Moneyval,
- Grupy Specjalnej do spraw Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy – FATF (pośrednio poprzez Moneval),
- Grupy Euro-Azjatyckiej – EAG (Polska posiada status obserwatora w Grupie),
- Grupy Zadaniowej ds. Zwalczania Przestępczości Zorganizowanej w regionie Morza Bałtyckiego – BALTCOM.
Źródło: www.mf.gov.pl
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady