Wiadomości
Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2008-2010
Opublikowany: wrz 27, 14:02
Prognoza wielkości długu publicznego jest spójna z założeniami polityki fiskalnej przyjętymi w projekcie ustawy budżetowej na 2008 r. Dług publiczny ma wynieść w 2008 r. 593,6 mld zł (47,4 proc. PKB) i osiągnie 694,1 mld zł w 2010 r. (47,7 proc. PKB). Oznacza to, że próg finansowy, przewidziany w ustawie o finansach publicznych, nie zostanie przekroczony.
W 2006 r. państwowy dług publiczny wyniósł 505 mld zł (47,7 proc. PKB) wobec 510,2 mld zł (49,2 proc. PKB) prognozowanych w poprzedniej Strategii. Przewiduje się, że relacja długu publicznego do PKB, po spadku do 47 proc. w 2007 r., nieznacznie wzrośnie w następnych latach. Koszty obsługi długu Skarbu Państwa, które w 2006 r. wyniosły 27,8 mld zł (2,6 proc. PKB), w 2007 r. osiągną ok. 28,1 mld zł (2,4 proc. PKB), a 34,9 mld zł w 2010 r. (2,4 proc. PKB).
Od kwietnia 2007 r. przestał obowiązywać okres przejściowy, w którym Polska mogła zaliczać OFE do sektora finansów publicznych, w związku z tym skarbowe papiery wartościowe (SPW), które były w posiadaniu OFE, nie pomniejszają długu tego sektora. Relacja długu publicznego do PKB, na koniec 2006 r. wynosząca 47,6 proc., jest niższa w porównaniu z wielkością tej relacji dla całej UE i dla strefy euro.
Przyjęte założenia pozwalają zakładać, że relacja państwowego długu publicznego do PKB nie przekroczy pierwszego progu ostrożnościowego, tj. poziomu 50 proc. Wzrost kosztów obsługi długu Skarbu Państwa będzie wynikać przede wszystkim z przyrostu długu i kasowego systemu budżetu, a ich relacja do PKB ustabilizuje się na poziomie 2,4 proc.
Zgodnie ze strategią udzielania gwarancji i pożyczek przewiduje się, że relacja potencjalnych zobowiązań Skarbu Państwa (SP) z tytułu tychże gwarancji i pożyczek do PKB przekroczy 4,5 proc., natomiast wysokość przewidywanych wypłat z tego tytułu nie będzie większa niż 1,4 proc. PKB.
Dalszemu ograniczeniu ulegnie ryzyko refinansowania – średnia zapadalność rynkowego długu krajowego SP wzrośnie, w zależności od przyjętej strategii finansowania, do ok. 5,3-6,3 roku, a całego długu SP zmieści się w przedziale ok. 6,0-6,7 roku. Podobnemu ograniczeniu uleganie ryzyko stopy procentowej – będzie się utrzymywać w przedziale ok. 3-4 lat, a długu ogółem ok. 3,7-4,5 roku. Ryzyko kursowe zmniejszy się – udział długu zagranicznego zmniejszy się z 26,7 proc. w 2007 r. i będzie wynosić od 20 do 25 proc.
Najważniejsze zagrożenia w realizacji Strategii związane są przede wszystkim z:
- ryzykiem pogorszenia sytuacji finansów publicznych, która jest kształtowana przez
- odmiennym od zakładanego scenariusza ukształtowaniem się sytuacji makroekonomicznej w Polsce, a szczególnie spadkiem tempa wzrostu bądź większym niż prognozowane tempem wzrostu cen i stóp procentowych oraz wahaniami kursu walutowego.
- uwarunkowaniami międzynarodowymi, w tym:
- niepewnością związaną z procesem wejścia Polski do strefy euro i jej wpływem na kurs walutowy i stopy procentowe.
Źródło: www.kprm.gov.pl
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady