Wiadomości

Stanowisko w sprawie dokończenia reformy administracyjnej

Opublikowany: sty 22, 14:23

Rząd podjął decyzję o wznowieniu prac i dokończeniu reformy administracji publicznej rozpoczętej w 1989 r. Dzięki wprowadzonym zmianom Polska uzyska zdolność do sprostania współczesnym wyzwaniom i wymaganiom, zarówno społecznym jak i gospodarczym. Najważniejszą sprawą jest przywrócenie samorządom lokalnym tej rangi, jaką posiadają władze tego szczebla w całej Europie. W sferze dokończenia reformy decentralizacyjnej Rada Ministrów deklaruje nową umowę społeczna z samorządem terytorialnym dla przeprowadzenia rozległego programu reform.

Prace będą koncentrować się na trzech obszarach:

  • dokończenia reformy decentralizacyjnej, w tym zwiększenie zdolności Polski do kreowania warunków rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego,
  • dokończenia reformy administracji rządowej, ze szczególnym uwzględnieniem poprawy koordynacji działań naczelnych i centralnych organów administracji, usprawnienia zarządzania i eliminacją marnotrawstwa,
  • przywrócenia właściwej roli służby cywilnej i wprowadzenia skutecznych mechanizmów zarządzania kadrami urzędniczymi.

Najważniejszym zadaniem jest dokończenie procesu decentralizacji i wzmocnienie znaczenia samorządu terytorialnego, również poprzez wzmocnienie jego podstaw majątkowych. Umożliwi to wspólnotom lokalnym i regionalnym decydowanie o swoich sprawach, a w konsekwencji zapewni im skuteczniejsze rozwiązywanie problemów w terenie. Precyzyjne uporządkowanie kompetencji między administracją rządową i samorządową będzie służyć wyeliminowaniu marnotrawstwa pieniędzy publicznych i obniżeniu kosztów funkcjonowania administracji oraz lepszemu gospodarowaniu kadrami.

Określenie standardów wykonywania zadań publicznych wykonywanych przez samorząd i powiązanie z nimi rozwiązań finansowych pozwoli uruchomić formułę budżetu zadaniowego. Samorząd ma do wykonania coraz więcej zadań, nie ma jednak wystarczających środków na ich realizację. Reforma jest więc konieczna, aby zahamować pogłębiający się kryzys w sferze oświaty, pomocy społecznej i ochronie zdrowia.

Rząd proponuje również rozdzielenie zakresów odpowiedzialności administracji rządowej i samorządowej, chodzi o ograniczenie kompetencji wojewody i zwiększenie uprawnień samorządu do prowadzenia własnej polityki w zakresie przyznanych mu uprawnień. Do zadań wojewody powinny należeć m.in.: kontrola gospodarowania mieniem publicznym w województwie, odpowiedzialność za zarządzanie kryzysowe oraz za stan porządku i bezpieczeństwa publicznego.

W dziedzinie reformy administracji rządowej proponuje się wzmocnienie mechanizmów koordynacji poziomej w rządzie i administracji rządowej, sprecyzowanie zasad odpowiedzialności personalnej na poszczególnych stanowiskach rządowych. Ważne jest także wyraźne określenie stanowisk w administracji rządowej o charakterze politycznym oraz tych, które powinny być obsadzane w trybie otwartego naboru.

Rząd zamierza również odbudować etos apolitycznego i kompetentnego urzędnika państwowego. Podjęte zostaną działania na rzecz przywrócenia służby cywilnej i likwidacja, lub ograniczenie do bardzo ściśle określonych stanowisk, państwowego zasobu kadrowego. Standardy służby cywilnej mają dotyczyć również instytucji samorządu terytorialnego. Proponuje się również wprowadzić odpowiedzialność personalną (dyscyplinarną, finansową i karną) za skutki błędnych decyzji lub zaniechania. W tym kontekście szczelnego znaczenia nabiera stanowisko dyrektora generalnego urzędu jako kierownika odpowiadającego za gotowość urzędu do pracy, merytoryczne przygotowanie urzędników i ich poziom etyczny.

Pilnym zadaniem jest stworzenie rządowej komórki odpowiedzialnej za zarządzanie zasobami instytucjonalnymi administracji. Obecnie nikt nie ma kontroli ani możliwości monitorowania zasobów administracji, nie są także podejmowane działania dotyczące standaryzacji i racjonalizacji struktur czy wartościowania stanowisk pracy.

Źródło: www.premier.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości