Wiadomości

Rząd przyjął projekt zmiany ustawy o Poczcie Polskiej

Opublikowany: gru 18, 14:07

18 grudnia 2007 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”, przedłożony przez Ministra Infrastruktury.

Regulacje zawarte w projekcie ustawy mają na celu dostosowanie prawa polskiego do prawa wspólnotowego.

W świetle przepisów ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze, Poczta Polska jako podmiot utworzony na podstawie odrębnej ustawy, jest wyłączona spod prawa do upadłości (art.6 pkt 4).

Uregulowanie takie budzi poważne zastrzeżenia Komisji Europejskiej, która uznała ten stan prawny za nieograniczoną pomoc Skarbu Państwa, niezgodną z postanowieniami art. 87 Traktatu WE, naruszającą zasady konkurencji na wspólnym rynku i w 2005r. zobowiązała stronę polską do jak najszybszego wyeliminowania tej nieprawidłowości z porządku prawnego.

Strona polska zobowiązała się do usunięcia tej nieprawidłowości do połowy 2008r. Dzięki temu zobowiązaniu KE zawiesiła oficjalne postępowanie w tej sprawie.

Przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy w art. 1 wyłącza w odniesieniu do Poczty Polskiej stosowanie art. 6 pkt 4 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze, powodując tym samym, że do tego przedsiębiorstwa będą miały zastosowanie przepisy ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze. Natomiast w art. 2, w celu zapewnienia spójności systemu prawa, w projekcie dokonano zmiany brzmienia art. 6 pkt 4 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze tak, aby z niego wynikało, że przepisy ustawy na podstawie której utworzono dane instytucje i osoby prawne (m.in. ppup Poczta Polska) mogą stanowić, iż w stosunku do tych podmiotów może być ogłoszona upadłość.

Możliwość ogłoszenia upadłości w stosunku do Poczty Polskiej spowoduje, że będzie musiała ona działać tak, aby nie ponosić strat, a gdy one wystąpią będzie musiała pokryć je sama z zysków przyszłych okresów. Jedynie strata na realizacji nałożonego przez państwo na Pocztę Polską obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych może być w świetle przepisów prawa wspólnotowego objęta pomocą państwa. Warunkiem koniecznym takiej pomocy jest zabezpieczenie odpowiednich środków w ustawie budżetowej na dany rok oraz program pomocowy przyjęty przez Komisję Europejską. Obecnie warunki ekonomiczne dla realizacji ustawowego obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych zapewniają przedsiębiorstwu państwowemu – przychody uzyskiwane z usług zastrzeżonych dla operatora publicznego. W związku z planowaną na 2011 rok pełną liberalizacją wspólnotowego rynku usług pocztowych, a tym samym zlikwidowaniem podstawowego instrumentu finansowania obowiązku świadczenia usług powszechnych tj. „obszaru zastrzeżonego”, w projekcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 97/67 WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty1) w przypadku, gdy operator zobowiązany do świadczenia usług powszechnych poniesie stratę z tego tytułu przewidziano możliwość udzielenia rekompensaty z funduszy publicznych lub zastosowania mechanizmu podziału kosztów netto tego obowiązku między operatorów świadczących usługi lub użytkowników. Jeżeli zastosowany będzie mechanizm podziału kosztów netto może być ustanowiony fundusz kompensacyjny finansowany z opłat wnoszonych przez operatorów lub użytkowników.

Źródło: www.mt.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości