Wiadomości

Rozdzielenie stanowisk Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego

Opublikowany: sie 28, 08:13

Główne założenia:

  • rozdzielenie stanowisk Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego
  • mocna pozycja Prokuratora Generalnego, gwarantująca mu niezależność
  • kadencyjność Prokuratora generalnego oraz prokuratorów funkcyjnych
  • zwiększenie niezależności prokuratora prowadzącego postępowania
  • zmiana sposobu sprawowania zwierzchniego nadzoru służbowego.

W dniu 27 sierpnia 2009 r. Sejm RP rozpatrzył poprawki Senatu RP do projektu rządowego nowelizacji ustawy o prokuraturze, której głównym celem jest rozdzielenie urzędów Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego. Przepisy mają wejść w życie 31 marca 2010 r.

Ustawa ta jest jednym z priorytetów obecnego Rządu. Jej celem jest uwolnienie prokuratury od wpływów politycznych oraz wzmocnienie niezależności prokuratorów prowadzących oraz nadzorujących konkretne sprawy. Należy podkreślić, że przyjęcie tych przepisów jest realizacją obietnic wyborczych Platformy Obywatelskiej. Oddzielenie tych funkcji pozwoli Ministrowi Sprawiedliwości w większym stopniu skupić się na reformie wymiaru sprawiedliwości, a w szczególności na usprawnieniu postępowań cywilnych.

Prokurator Generalny będzie powoływany przez Prezydenta RP spośród dwóch kandydatów wskazanych, po jednym, przez Krajowa Radę Sądownictwa i Krajową Radę Prokuratorów (która utworzona zostanie na podstawie przepisów tejże noweli ustawy o prokuraturze). Na podstawie przepisów przejściowych, pierwszego Prokuratora Generalnego powoła Prezydent RP spośród dwóch kandydatów, zgłoszonych przez Krajową Radę Sądownictwa.

Niezależność Prokuratora Generalnego zapewnią także wysokie wymagania kwalifikacyjne dla kandydatów na to stanowisko oraz kadencyjność. Należy jednak podkreślić, ze w przypadku uchybień w pracy prokuratury, Prezes Rady Ministrów może wykorzystać uprawnienia kontrolne, a w najpoważniejszych przypadkach może wnioskować do Sejmu o odwołanie Prokuratora Generalnego przed upływem kadencji. W przypadku odrzucenia tego sprawozdania, Premier może wystąpić do Sejmu o odwołanie Prokuratora Generalnego większością 2/3 głosów przed upływem kadencji. To samo dotyczy sytuacji, w której Prokurator Generalny sprzeniewierzy się złożonemu ślubowaniu.
Niezależność i pozycję ustrojową prokuratury wzmocni także nowo powołana Krajowa Rada Prokuratury. Do jej kompetencji należy, między innymi, wyrażanie zgody na odwołanie prokuratorów funkcyjnych przed upływem kadencji.
Nowelizacja zwiększy także samodzielność prokuratora prowadzącego śledztwo, gdyż zgodnie ze znowelizowanym art. 8 nie będzie możliwe wydawanie poleceń dotyczących „treści czynności procesowej”, czyli przykładowo umorzenia konkretnej sprawy albo przedstawienia określonego zarzutu. W przypadku konieczności interwencji, prokurator bezpośrednio przełożony będzie mógł, na własną odpowiedzialność, zmienić lub uchylić postanowienie podległego prokuratora. Tego rodzaju decyzja będzie zawsze włączana do akt głównych sprawy, co pozwoli na jej kontrolę przez strony oraz sąd.

Dopełnieniem reformy prokuratury będzie zmiana sposobu sprawowania nadzoru służbowego, która zlikwiduje tzw. „nadzory piętrowe” oraz określi odpowiedzialność prokuratora nadzoru za przebieg sprawy nadzorowanej.

Źródło: www.ms.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości