Wiadomości

Reguły Rotterdamskie podpisane

Opublikowany: wrz 25, 08:01

23 września br. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Anna Wypych-Namiotko podpisała Konwencję Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowego przewozu towarów w całości lub częściowo drogą morską (tzw. Reguły Rotterdamskie). Uroczysta ceremonia podpisania Konwencji odbyła się w Rotterdamie, a swój podpis, oprócz Polski, złożyli między innymi przedstawiciele Danii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, Szwajcarii i USA.

Konwencja została opracowana przy aktywnym udziale delegacji polskiej, w ramach UNCITRAL (Komisja NZ ds. Międzynarodowego Prawa Handlowego), a następnie przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 11 grudnia 2008 r.

Podpisany dokument wprowadza nowe zasady przewozu towarów drogą morską, który obecnie w większości krajów uregulowany jest przepisami Konwencji brukselskiej o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów z 1924 r. (tzw. Reguły Haskie), uzupełnionej protokołem z 1968 r. zwanym Regułami Visby oraz protokołem z 1979 r. Nowe regulacje uwzględniają postęp technologii przewozów, jaki miał miejsce od czasu opracowania Reguł Haskich, fakt powszechnej konteneryzacji oraz rozwój transportu multimodalnego oraz instrumentów handlu elektronicznego w skali międzynarodowej.
Poparcie dla Konwencji wyraziły takie organizacje, jak BIMCO (Baltic and International Maritime Council – Bałtycka i Międzynarodowa Rada Morska, największa na świecie organizacja zrzeszająca przedsiębiorstwa z branży żeglugowej), ICC (International Chamber of Commerce – Międzynarodowa Izba Handlowa), FIATA, zrzeszająca podmioty z branży spedycji i logistyki oraz ITF (International Transport Workers’ Federation), zrzeszająca związki zawodowe z branży transportowej. Do podpisania i jak najszybszej ratyfikacji Reguł Rotterdamskich wezwała także kraje europejskie ECSA (European Community Shipowners Associations – Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej). Jako uzasadnienie podano, iż Reguły Rotterdamskie zapewnią niezbędną dla rozwoju międzynarodowego transportu i handlu unifikację przepisów prawnych. Stanowisko ECSA popierane jest przez Związek Armatorów Polskich. Ponadto organizacja amerykańskich załadowców, Nitleague (National Industrial Transportation League) wyraziła potrzebę jak najszybszej ratyfikacji Reguł.

Źródło: www.mi.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości